اهتمام مردم و مسوولان شهر برای مرمت بناهای تاریخی

ارسال در تاریخ

مردم و سازمان های مسوول در سال های اخیر با علم به این موضوع قدم های مثبتی را رد این زمینه برداشته اند.


معماری زیرزمین مسجد جامع دستگرد به دوره ساسانی برمی گردد
مسجد جامع دستگرد قداده از جمله بناهای تاریخی شهرستان است که در دست مرمت قرار دارد. سبک و نوع معماری دیوارهای زیرزمین این مسجد که با سنگ و ساروج و گچ ساخته شده به دوران ساسانی برمی گردد. یکی از اعضای هیات امنای این مسجد در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: گمانه زنی ها حاکی از آن است که این مکان پیش از اسلام معبد زرتشتیان بوده و پس از اسلام به شکل مسجد درآمده است. کارشناسان همچنین معتقدند قدمت سقف های این مسجد به دوره صفوی برمی گردد.


فتحیان ادامه داد: سر در مسجد به شیوه صفوی بازسازی شده و دو کتیبه ای که در طرفین سر درب قرار داشته، حفظ شده است. وی همچنین افزود: برای این مسجد دربی چوبی نیز به سبک معماری صفویه طراحی شده که به زودی نصب می شود. وی هزینه تمام شده برای مرمت سردر این مسجد را حدود 20 میلیون تومان عنوان کرد که توسط اهالی محل و نمازگزاران تامین شده است. الحاق حمام تاریخی دستگرد به صحن مسجد و بازسازی حوض تخریب شده مسجد از دیگر اقداماتی است که در آینده انجام خواهد شد.


این مسجد تاریخی باید حفظ شده
مسجد سرپل (استاد ابوالبرکات) واقع در دوشنبه بازار نیز از بناهای تاریخی شهرستان است که به گفته کارشناسان قدمت گنبد آن به زمان قاجاریه می رسد می رسد. یکی از اعضای هیات امنای این مسجد به خبرنگار ما گفت: مرمت این مسجد شامل سبک سازی سقف شبستان، مرمت داخل شبستان، تعمیر پله ها، کاشی کاری سنتی ایوان جنوبی از چند سال پیش آغاز شد و هزینه آن به تمامی توسط اهالی محل و نمازگزاران تامین گردید. محمدیان در ادامه با اشاره به اینکه از سال 91 تا کنون حدود 80 میلیون تومان هزینه کرده ایم، گفت: ایوان شرقی، گلدسته ها و گنبد مسجد سرپل نیز نیاز به مرمت دارد. وی در رابطه با ارزش تاریخی این بنا گفت: تمامی کارشناسان تاکید دارند که  و مرمت شود و اصلا توصیه به بازسازی آن نمی گردد. 


اجازه نمی دهم یک خشت از مسجد گاردر را جا به جا کنید
مسجد گاردر واقع در خیابان امام شمالی با 370 سال قدمت از دیگر مساجدی است که با حمایت مالی اهالی محل در حال مرمت است. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، مرمت این بنای قدیمی که از 3 سال پیش آغاز شده مراحل پایانی خود را طی می کند. یکی از اعضای هیات امنای مسجد گاردر در اینباره گفت: حدود 18 سال پیش قرار شد که مسجد را تخریب کرده و از نو بسازیم. مقدمات فراهم شد و حتی برآورد هزینه هم کردیم و در مرحله نهایی به سراغ مهندس جبل عاملی رفتیم تا نقشه ای برایمان طراحی نماید اما ایشان قاطعانه گفت که اجازه نمی دهد حتی یک خشت از این مسجد قدیمی که گویای تاریخ 400 سال پیش این شهر است جا به جا شود. اعلایی افزود: بالاخره از 3 سال پیش با راهنمایی ایشان و نظارت دفتر میراث فرهنگی شهرستان شروع به مرمت گنبد، دیوارهای حیاط و دیوارهای داخلی نمودیم. وی هزینه تمام شده این طرح را 100 میلیون تومان اعلام کرد که تماما توسط مردم تامین شده است. اعلایی در رابطه با واکنش اهالی محل و نمازگزاران نسبت به عدم بازسازی مسجد گفت: پس از مرمت گویی مسجد از نشاط و روحیه بیشتری برخوردار شده و آرامش بخشی در آن مشهود است. وی افزود: یکی از قدیمی های محل به ما گفت با این کارتان زمان تخریب مسجد را 100 سال عقب بردید.


مسوول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان هم در اینباره گفت: اینکه مردم قدر و قیمت بناهای تاریخی را بدانند و هزینه ای را که قرار است صرف تخریب و بازسازی کنند به مرمت این بناها اختصاص بدهند و با این کار تاریخ بنا، محل، شهر و حتی دوره زمانی مربوطه را حفظ نمایند بسیار ارزشمند است. حبیبی افزود: بخشی از شبستان مسجد گاردر نیز نیاز به مرمت دارد که اعتباری معادل 20 میلیون تومان به آن اختصاص یافته و تا پایان سال محقق خواهد شد. گفتنی است در اطراف نهر گاردر چندین مسجد و حمام قدیمی و یک حسینیه وجود دارد.