23 مهر‌؛ سالروز شهادت آيت‌الله اشرفي اصفهانيچهارمين شهيد محراب

ارسال در تاریخ

عطاالله اشرفي اصفهاني در سال 1281 هجري شمسي در شهرستان خميني‌شهر استان اصفهان در خانواده‌اي روحاني متولد شد. تحصيلات ابتدايي مقدماتي را در خميني‌شهر گذراند و در 12 سالگي جهت ادامه تحصيل راهي اصفهان شد و طي حدود ده سال از کلاس درس چهره‌هايي چون آيت‌الله سيدمهدي درچه‌اي، آيت‌الله سيدمحمد نجف‌آبادي، مرحوم فشارکي و مرحوم مدرس استفاده کرد.

 

اشرفي در سال 1302 شمسي در حالي که بيست سال داشت جهت ادامه تحصيل راهي حوزه علميه قم شد. بيست و سه سال اقامت در قم باعث شد از فضلا و مدرسين نامي و برجسته حوزه علميه قم شود و در سن 40 سالگي اجازه اجتهاد خود را از آيت‌الله محمدتقي خوانساري دريافت کند.


اشرفي در سال 1335 شمسي بنا به دستور مرحوم آيت‌الله بروجردي مرجع بزرگ وقت به منظور تبليغ و نشر معارف و احکام دين رهسپار کرمانشاه شد. با اوج‌گيري انقلاب به رهبري امام خميني، اشرفي نيز مبارزات خود را در کرمانشاه آغاز کرد. نقطه عطف فعاليت‌هاي وي مجلس بزرگداشت شهادت آيت‌الله حاج‌سيد‌مصطفي خميني بود، مراسمي که به دعوت و اطلاعيه وي در مسجد آيت‌الله بروجردي اين شهر برگزار شد و طي آن سخنراني‌هاي پرهيجان و انقلابي ايراد شد. ساواک تلاش کرد سخنرانان مراسم را بازداشت کند اما با تدبير برگزارکنندگان مراسم ناکام ماند و سخنرانان به طور مخفيانه از شهر خارج شدند.


اشرفي اصفهاني پس از پيروزي انقلاب به واسطه مبارزات انقلابي و اعتمادي که بنيانگذار جمهوري اسلامي به وي داشت، با حکم امام به نمايندگي رهبر انقلاب در استان باختران (کرمانشاه فعلي) و امامت جمعه اين شهر منصوب شد. با آغاز جنگ و بسيج مردم و قواي مسلح براي حضور در جبهه و پشتيباني جبهه‌هاي جنگ، آيت‌الله اشرفي نيز با مهم توصيف کردن مساله جنگ، در مدت 25 ماه در تمام خطبه‌هاي نماز جمعه و مصاحبه‌ها و پيام‌هاي خود به حضور مردم در جبهه‌ها تأکيد مي‌کرد. وي با حضور چندباره و مداوم در جبهه‌ها به ديدار رزمندگان مي‌رفت و براي آنان سخنراني مي‌کرد. او با وجود کهولت سن با وسايل نقليه نظامي رهسپار مناطق جنگي شد و بار‌ها در جبهه‌هاي ايلام، قصر شيرين و پادگان ابوذر، گيلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار حضور يافت و با سخنراني‌هايش رزمندگان را همراهي کرد. اشرفي اصفهاني پس از شکست محاصره قصر شيرين به آن شهر سفر کرد و يک بار نيز پس از عزيمت به منطقه جنوب، زير بمباران دشمن عازم شهر آزادشده بستان شد، از آنجا به آبادان رفت و هنگام آغاز عمليات فتح‌المبين در دوم فروردين 1361، در قرارگاه حضور يافت.


او در دومين سفر خود به خوزستان پس از آزادي خرمشهر، عازم اهواز شد و مردم اين شهر نماز شکر را به امامت ايشان به جاي آوردند. بعدازظهر‌‌ همان روز علي‌رغم مخالفت فرماندهان، وي به همراه امام جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شد و در جمع مردمي که در مسجد جامع شهر جمع شده بودند به سخنراني پرداخت. اشرفي اصفهاني همچنين در شب هشتم مهر 1361 چندي پيش از شهادت همزمان با آغاز عمليات مسلم بن عقيل به همراه تني چند از مقامات کشوري و لشکري در منطقه غرب حضور يافت.آيت‌الله اشرفي اصفهاني سرانجام در ساعت 12:15 ظهر 23 مهرماه 1361 پس از 80 سال زندگي پر فراز‌و‌نشيب که بخش عمده‌اي از آن به تحصيل و تدريس در حوزه و مبارزات انقلابي گذشت، در حالي که مهياي اقامه نماز بود توسط فردي به نام محمدحسين خداکرمي با نارنجک مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسيد. بعدها نشريه مجاهد ارگان سازمان مجاهدين خلق (منافقين) با برعهده گرفتن اين عمليات تروريستي، خداکرمي را به عنوان يکي از عوامل خود معرفي کرد.