تاریخچه

ارسال در تاریخ

تاریخچه انتخابات:
پس از انقلاب مشروطه در سال 5 128 شمسی که مردم این د یار هم در آن نقش داشتند حق انتخا ب به رسمیت شناخته شد و اولین تجربه را در انتخابات نماینده برای دوره اول مجلس شورای ملی مردم به دست آوردند.


پس از آن نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانون برای اداره امور شهرها بر آمدند که نهایتا تحت عنوان قانون بلدیه به تصویب رسید.
یکی از مواردی که در قانون مذکور آمده تشکیل انجمن بلدیه بود که اعضای آن را باید مردم انتخاب می کردند و این دومین حق انتخابی بود که مردم به دست می آورند ولی زنان حق شرکت در آن را نداشتند.
در عمل مردم دیار ما از این حقوق مانند برخی شهرهای دیگر به دلایلی از جمله نداشتن شناسنامه، بی سوادی، موانع فرهنگی و فقر مالی وتسلط ملاکین وکدخداها بهره چندانی نبردند.


در دوره پانزدهم مجلس شورای ملی شکایت در مورد تقلب در انتخابات نام سده را در مجلس ملی آن زمان بر زبان انداخت.
مردم سده و ماربین تا دوره 21 مجلس ملی با مردم اصفهان و مناطق اطراف یک حوزه محسوب و سه نفر نماینده انتخاب می کردند و کاندیداها فقط موقع تبلیغات به سده سر می زندند از جمله می گویند در سال 37 فردی به نام برومند درجریان نطقهای انتخاباتی قدل تقسیم زمین های شمال شهر را بین مردم داد.


تلاش های برخی اهالی شهر چون مرحوم آیت ا... حاج آقا جمال صهری برای انتخاب شدن در مجلس شورای ملی به عنوان نماینده اصضفهان در جهت حل مشکلا ت مردم شهر به نتیجه نرسید و تا مستقل شدن حوزه انتخابیه ماربین و همایون شهر هیچ نماینده بومی از منطقه پای به مجلس نگذاشت.


از طرف نمایندگان محلات مختلف سده در انجمن بلدیه کم و بیش نمایندگانی از محلات مختلف شهرحضور داشتند که در اولین دوره تعداد آن ها به هفت نفر می رسید و تقریبا از هر محل دو نفر در انجمن شرکت داشتند.
اولین باری که به اصطلاح انتخابات در حوزه ماربین و همایونشهر مستقل برگزار شد در شهریور سال 1342 بود که تعداد آرای اخذ شده به 3832 رای رسید و آقای مهندس پریشانی با 2518 رای به مجلس دوره 21 راه یافتند وی در دوره 22 هم عنوان نماینده همایونشهر را داشتند و دوره 23 و 24 تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آقای اوحدی نماینده شهرستان بودند.


البته انتخابات آن زمان بیشتر تحت تاثیر بزرگان محل و افراد ذی نفوذ بود و مردم استقبال چندانی از آن نمی کردند و خیلی ها هم به دلیل بی سواد بودن شخصا اسم نامزد مورد نظر خود را روی ورقه نمی نوشتند و فقط شناسنامه را در اختیار فرد ی ذی نفود قرار می دادند، با پیروزی انقلاب اسلامی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی مردم شهرستان بی سابقه ترین حضور را در پای صندوق های رای داشتند و آیت ا... احمدی را به عنوان نماینده منتخب خود با اکثریت آراء به مجلس فرستادند.


در سال 1387 اولین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر برگزار گردید و معروفترین چهره ای که به شورا راه یافت حجت الاسلام سید رضا صهری بود که منشا خدمات زیادی در شهر شد و تحول عظیمی در انجام وظایف شهرداری به وجود آمد.