موزاییک ها فریاد می زدند: "مرگ بر آمریکا"

ارسال در تاریخ

موزاییک فرش مسجد محله خوزان را می گویم. موزاییک فرشی که گفته اند در تمام ایران بی سابقه است و نمونه و نظیر ندارد.
حالا اما چند ماهی می شود از موزاییک فرش این حیاط بزرگ، چند تایی موزاییک بیشتر، آن هم در قابی شیشه ای نمانده و بقیه را جمع شان کرده اند و جای خودشان را به سنگ فرشی امروزی داده اند.
به گفته عباس شیروی - طراح و مجری موزاييکهای "مرگ بر آمريکا" مسجد ولی عصر خوزان - اين مسجد که قبلا اسمش مسجد "آقا قاسم" بوده و چهارمين شهيد محراب، آيت الله آقا عطا اشرفی خوزانی ـ که بعدا مشهور شد به اصفهانی ـ در آن نماز می خوانده است، حوالی سال 1354 با کمک مردم مسجد، بازسازی شده و طی مراسم جشنی در نيمه شعبان همان سال اسمش به مسجد ولی عصر خوزان تغيير کرده است.
عباس شیروی سال های قبل از انقلاب، کارگاه موزاييک زنی داشته است و وقتی می بیند می خواهند کف مسجد را موزاییک کنند، از مسئولین مسجد که برای انتخاب موزاییک به کارگاهش رفته بودند، می خواهد که به او فرصت بدهند تا قالب جديدی برای مسجد بزند و فکر می کند حالا که آنقدر آمريکا با مردم ما دشمنی می کند و از صدام هم حمايت همه جانبه می کند و جوانهای ما را در جبههها می کشند، طرح "مرگ بر آمريکا" را روی موزاييک کار کند. برای همین همان شب چند تا طرح به سليقه خودش روی کاغذ می کشد و فردایش می رود وِيلون (از رهنان به سمت خيابان شهيدان) و از آقای خانی که مغازه قالب سازی داشته و برای کارگاه عباس قالب می زده است، می خواهد که قالب طرح "مرگ بر آمریکا" را برایش بزند.
فردای آن روز، وقتی قالب آماده می شود، آن را برای حدود 150 تا 160 متر موزاييک می زند و بعد از راضی کردن افرادی که به دلایل مختلف با قرار دادن این طرح در مسجد مخالف بوده اند، تقریبا 130 تا 140 متر آن را به کمک مردمی که پولی بابت کارگری در مسجد نمی گرفته اند، در کف حیاط مسجد کار می کند و اضافه اش را به ماشین هایی که می خواسته اند بروند جبهه های جنوب می دهد و می گوید طرح را ببرند برای مساجد يا ادارات به عنوان علامت مبارزه با آمريکا.
بعضی ها هم از طرح خوش شان می آمده و چندتاییش را يادگاری می گرفته اند. طبق گفته طراح موزاییک های مرگ بر آمریکا، مسجد ولی عصر، پايگاه حزب الله خوزان و يکی از مراکز انقلاب در خمينی شهر بوده، اولين راهپيمايی ضد رژيم در روز عيد غدير از مسجد ولی عصر شروع شده و يک شهيد هم داشته است و همهاهالی شهر، اين مسجد را می شناخته اند. بعد از اينکه موزاييکها کار شده، این مسجد مثل موزه شده و مردم و جوان های انقلابی که موضوع موزاییک ها را از همديگر می شنيده اند، می آمده اند بازدید کف حياط. حالا اما آنچه مسلم است، مسجد ولی عصر خوزان تا چند ماه پیش، تنها مسجدی بود که در کل ايران موزاييک های منقش به "مرگ بر آمريکا" داشت که امروز جز همین چند موزاییک زیر شیشه، موازییک فرشی با این نقش در کشور، وجود ندارد.