جدول تاریخ وقایع شهرستان خمینی شهر

ارسال در تاریخ

همه ما تعدادی از اتفاقاتی را که در شهرستاناز زمان های گذشته تا کنون رخ داده از بزرگترها شنیده ایم.اگر این اخباری که سینه به سینه نقل شده اند به ثبت نرسندبا گذشت زمان به بوته فراموشی سپرده خواهند شد، چنانچه بسیاری به این سرنوشت دچارشده اند.ای سال برنگردی / صدسال بر نگردی
بزرگترها از قول پدران خودنقل می کنند:
•    زمانی در شهر قحطی می شود و حتی نان هم گیر مردم نمی آید و عده ای مجبور به مهاجرت می شوند.
•     در فصلی که میوه درختان زردآلو رسیده بود، برف باریده و مردم زردآلوها را ازروی برف بر میداشته اند.
•     در یک تابستان چهل روز پشت سر هم عصرها بارندگی شده که از آن به عنوان "چهل پسینه" یاد می کنند.
بزرگترها در خاطرات خود از سیل هایی که در شهر جاری شده و یا خشکسالی ها و یا هجوم اشرار و متجاوزان و نا امنی ها و مجاهدت ها و قهرمانی ها ی سده ای  داستانها نقل میکنند.
بزرگ ترها خاطرات شیرینی ازبزرگانی که در این شهر می زیسته اند نقل می کنند و از تغییر و تحولاتی که در شهرستان اتفاق افتاد همانند آمدن برق و آب و کشیدن خیابان ها و گسترش شهر وقایع زیادی را به یاد دارند.
اینها و صدها واقعه وموضوع دیگر به هر تقدیر جزو گذشته و هویت مردم شهرستان محسوب می شود و لازم است نسل فعلی و نسل های بعدی از آن ها اطلاع داشته باشند.
شاید تعدادی از این حوادث و تواریخ آن ها در برخی منابع ثبت شده و در اسنادی موجود باشد ولی به طور متمرکز به ثبت نرسیده و اگر درباره این موضوعات از طریق اینترنت جستجو کنیم تنها مطالبی که ازطریق فرصت آنلاین و در موارد کمی یکی دو سایت دیگر انتشار داده اند در دسترس قرار می گیرد که بیانگر خلاء موجود است و این در حالی است که در شهرهای نجف آباد و کاشان برخی ادارات مثل میراث اقدام به ثبت این گونه وقایع کرده اند.
 پس از تشکیل اداره ثبت احوال در کشور در سال های پایانی قرن گذشته این اداره اقدام به تهیه سجل برای افراد نمود و به تدریج افراد شناسنامه دار شدند وگرنه قبل از آن تاریخ ولادت افراد و گاه برخی حوادث پشت جلد قرآن های شخصی ثبت می شد.
وقایع نگاران خمینی شهر
در شهرستان ما مسؤول وقت اداره ثبت احوال خمینی شهر در گفت و گو با فرصت در آذر 90 اعلام کرد که آرشیو مشاهیر و شخصیت های برجسته خمینی شهر تدوین می شود. وی در اهمیت این موضوع گفت: از آن جا که مشاهیر هر شهرستان نشان دهنده هویت و فرهنگ آن شهرند و شهرستان خمینی شهر از این لحاظ بسیار ثروتمند است اقدام به تهیه آرشیو مشاهیر از اسناد سجلی شهرستان کرده ایم. وی در عین حال موفقیت این طرح را منوط به همکاری آشنایان و شخصیت های فرهنگی و تاریخی شهر دانست.
کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر از مراکز دیگری است که اقدام به ثبت اسامی و زندگی نامه شهدای شهرستان نموده و تاریخ حضور حماسی مردم شهرستان را در دفاع مقدس ثبت می کند و به تناوب به چاپ می رساند.
همچنین گروهی در شهرستان مشغول به ثبت تاریخ شفاهی شده اند و افرادی به طور مستقل کتابهایی عمدتا در زمینه دفاع مقدس به چاپ رسانده اند.
علاوه بر این ها در گوشه و کنار شهرستان افرادی با علایق و انگیزه های شخصی در باب تاریخچه و حوادث و اتفاقات این دیار کهن تحقیقاتی انجام داده وحتی رنج سفر به شهرهای دیگر و کتابخانه ملی برای یافتن اسناد و مدارک موجود شهرستان را بر خود هموار کرده اند.
آقایان آذربایجانی، عرب، سروش (صرامي)، عاملی، مختاری و دباغی از جمله این محققان هستند ولی متاسفانه  نتایج تحقیقات آن ها کمتر منتشر شده و در اختیار همگان نیست.
از اولین شماره های دوهفته نامه حضور و سپس فرصت مطالب پراکنده ای در باب وقایع تاریخی و تاریخچه شهرستان در صفحات مختلف انتشار یافت که با تعریف صفحه میراث از سال 92 توجه به درج مطالب تاریخی افزایش و تمرکز یافت که البته پشتوانه آن محققان تاریخ شهرستان بوده و خواهند بود.
اتفاق دیگری که طی این سالها رخ داد افتتاح سایت فرصت آنلاین بود که به سرعت با توجه به نیازها و کمبودها در بخش های دیگر به یک دایره المعارف تبدیل گردید. به این شکل که 16 دسته مطالب یا بانک اطلاعاتی تعریف شد. یکی از این دسته ها"تاریخچه" است که مستقیم به ثبت وقایع تاریخی شهرستان می پردازد. دسته های "مشاهیر"، "آثار باستانی و جاذبه ها" و نیز "نویسندگان" و "شهدا" هم هر کدام در واقع گوشه هایی از تاریخ شهرستان را ثبت و در اختیار دانش آموزان و دانش جویان و پژوهشگران قرار می دهند.
 اما نشریه فرصت و فرصت آنلاین تنها به این قانع نشده و به دنبال ثبت تاریخ وقایع شهرستان از دیرباز تا کنون اعم از حیاتی، عمرانی، مبارزاتی، حوادث و غیره می باشد و با کمک پژوهشگران خود و عنایت محققان شهرستان در این راه گام برداشته و حاصل مطالعات را به تدریج انتشار می دهد و در گام بعدی در مورد هر واقعه ای تحقیق و آن ها را انتشار خواهد داد و از مسئولین وشهروندان فهیم شهرستان هم انتظاری جز همراهی و مساعدت نمی رود.

نمونه هایی از ثبت تاریخ وقایع خمینی شهر
سال 1250ه.ش: وقوع قحطی در سده به دلیل این که بارندگی صورت نگرفت و قیمت نان از یک من شش شاهی به یک من یک قران رسید.
سال1247ه.ش: فوت سروش شمس الشعرا.
سال 1304ه.ش: تاسیس اولین آموزشگاه درسده.
سال1308 ه.ش: درخواست اهالی سده برای تاسیس انجمن بلدیه.
منابع:
سده درگذر زمان، رسول صرامی
دو هفته نامه فرصت شماره 62
یاداشت های اصغر عرب
 اظهارات شفاهی افراد کهنسال محلی