وقتی ابن ملجم به خمینی شهر آمد

ارسال در تاریخ

فیلمبرداری در ماه رمضان بود. در خانه قطام بودم که آقای میرباقری گفت: «کریم! می€Œخواهم ضربت€Œ خوردن را برای شب نوزدهم بگذارم تا در آن حس قرار بگیری.» گفتم: «به€Œ قرآن اگر در آن شب بتوانم بازی کنم دیوانه می€Œشوم!» از سه شب قبل از شروع اولین سکانس ضربت€Œ زدن، خواب نداشتم و می€Œترسیدم اما تمام سعی خودم را کردم که با این نقش، مظلومیت علی(ع) را نشان دهم.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران بازیگر نقش ابن ملجم به مشرق گفت: فیلمبرداری در ماه رمضان بود. در خانه قطام بودم که آقای میرباقری گفت: «کریم! می€Œخواهم ضربت€Œ خوردن را برای شب نوزدهم بگذارم تا در آن حس قرار بگیری.» گفتم: «به€Œ قرآن اگر در آن شب بتوانم بازی کنم دیوانه می€Œشوم!» از سه شب قبل از شروع اولین سکانس ضربت €Œزدن، خواب نداشتم و می€Œترسیدم اما تمام سعی خودم را کردم که با این نقش، مظلومیت علی(ع) را نشان دهم.


تعزیه€Œ های خمینی€Œ شهر اصفهان معروف بود. آن وقت€Œها این تعزیه€Œ ها را از دست نمی دادیم. چادر تعزیه€Œ ای زده بودند که جوی پر آبی از میانش رد می€Œشد. همیشه از شمر، از یزید، از لشکر اشقیا، از ارزق شامی و از همه کسانی که زیر آن چادر لباس€Œهای قرمز مخالف €Œخوانی را می€Œپوشیدند بدم می€Œآمد تا آن روز ظهر گرم تابستانی. هیچ€Œگاه آن صحنه از جلوی چشمانم محو نمی€Œشود و همیشه روشن است که کودکی پابرهنه و دور از گریه €Œهای ما درش برای دوطفلان مسلم بازی€Œکنان به کنار جوی آب آمد و ناگهان به درون جوی افتاد. هیچ کس برای نجات او قدمی برنمی داشت. انگار همه ایستاده بودند که مرگ یک کودک را در واقعیت ببینند که صدایی مرا از شوک این صحنه درآورد. بالاخره جوانمردی پیدا شده بود که خود را در میان آن جوی پرآب و عمیق بیندازد. خوب نگاه کردم. آن مرد کسی نبود به جز بازیگر شمر در تعزیه که دقایقی پیش دوست داشتم خفه اش کنم. مرد قوی€Œ هیکل و سیه€Œ چرده با سبیل€Œهایی از بناگوش دررفته. شمر برای نجات آن کودک به آب زده بود، با تمام زین و یراق و زره€Œای که بر تن داشت. از آن شب، همیشه تا بعد از تعزیه ها می ماندم و هق€Œ هق گریه €Œهای مخالف€Œ خوان€Œها را بعد از تعزیه می دیدم. مخالف€Œ خوان€Œهایی که حاضر شده بودند لباس شمر و یزید به تن کنند تا مردم مظلومیت امام€Œشان را بیشتر ببینند و لمس کنند.

 

مخالف€Œ خوان€Œهایی که حالا مدرن شده اند و جلوی دوربین باید طوری ایفای نقش کنند که مظلومیت اهل بیت(ع) بیش از پیش دیده شود. یکی از نقش€Œهای منفی مجموعه€Œ های مذهبی هم که شاید به این زودی ها کسی نتواند نقش دیگری از او ارائه دهد نقش "عبدالرحمن بن ملجم مرادی (لعنة الله علیه)" قاتل امیرالمؤمنین علی(ع) است که هنرمند متعهد کشورمان "کریم اکبری مبارکه" آن را در بهترین شکل ارائه داد.

 

در تمام این سال€Œها کمتر سریالی مانند مجموعه امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری مورد توجه قرار گرفته است. سریالی که هم مخالف€Œ€Œ خوان داشت و هم موافق€Œ خوان. در آن مجموعه همه داریوش ارجمند (بازیگر نقش مالک اشتر)، سعید نیک€Œپور (بازیگر نقش عمار یاسر)، پرویز پرستویی (بازیگر نقش محمد بن ابی بکر) و سایر بازیگران لشکر امام را دوست داشتند.

 شاید در آن مجموعه پرمخاطب و ماندگار سخت ترین کار بازی در نقش شقی€Žترین بشری بود که تاریخ به خود دیده است. ابن ملجم مرادی. کسی که نه در میدان جنگ که در محراب نماز و از پشت، فرق مولا علی(ع) را شکافت. بازی در این نقش در آن سال€Œهایی که سریال امام علی(ع) بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و بسیار دیده می€Œشد سخت بود که این سختی به دوش کریم اکبری مبارکه افتاد تا این بازیگر کارکشته تئاتری تصویری از ابن ملجم ارائه دهد که تا سال ها در ذهن مردم ثبت خواهد شد. هرچند که او در تمام این سال€Œها در آثار مذهبی زیادی بازی کرده و اتفاقا نقش €Œهای مثبت زیادی هم داشته است.