60 سال در محراب

ارسال در تاریخ

مسجد جامع کوشک تا سال 1295 شمسی امام جماعت ثابتی نداشت تا اینکه در این سال آیات عظام حاج آقا رحیم ارباب، آقا سیدعلی نجف آبادی و آقا سید محمد

درچه ای، شخصیتی به نام آقا شیخ محمدحسین حکیم الهی معروف به شیخ بستان (به دلیل بهره اش از اکثرعلوم به این نام معروف شد) را به کوشک اعزام کردند تا درآن جا ساکن و به ارشاد مردم پرداخته و نماز جماعت برپا کند. وی پس از 15 سال امامت مسجد بزرگ در سال1311شمسی از دنیا رفت و در قبرستان کوشک مدفون شد.


شیخ احمد نجف آبادی یکی از روحانیونی بود که پس از درگذشت حجت الاسلام حکیم الهی برای مدتی به امامت مسجد جامع کوشک از جانب آیات عظام حوزه های اصفهان منصوب شد. وی به کشف استعداد در میان نوجوانان کوشکی پرداخته و چند نفر از آنها از جمله قنبرعلی مهرابی را راهی تحصیل علوم حوزوی کرد.


شیخ قنبرعلی مهرابی در سال 1318 یعنی پس از چند سال درس خواندن امامت این مسجد را به عهده گرفت و در ضمن ادامه تحصیل و کسب درجه اجتهاد، تا پایان عمر یعنی سال 1377 همچنان امام جماعت مسجد جامع باقی ماند.


گفتنی است این عالم وارسته که در کنار تحصیل و تبلیغ به کشاورزی و باغداری نیز مشغول بود در سال 61 فرزند طلبه خود ابراهیم را در جریان جنگ تحمیلی به اسلام و انقلاب تقدیم کرد و خود نیز در سال 77 درگذشت و در جوار مسجد جامع کوشک در خاک آرمید.


برگرفته از کتاب «یادمان کوشک ماربین در روزنه تاریخ» نوشته جعفر نوریان کوشکی