کاروانسرای دوشنبه بازار متعلق به دوران افشاری بازسازی می شود

ارسال در تاریخ

 به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین عضو گروه بازسازی کاروانسرای خمینی شهر در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر در خصوص ارزش تاریخی این اثر اظهار داشت: این کاروانسرا در دوران افشاری ساخته شده و به دلیل قرار گرفتن این منطقه در مسیر تاریخی جاده ابریشم حائز اهمیت بوده است.

علیرضا اشرفی افزود: نام تاریخی خمینی شهر در عصر باستان" مهر آیین "بوده که در مروز زمان به "مهربین" و "ماربین" و‏‏‏‏سپس "سده" و بالاخره نام کنونی تغیر اسم یافته که این منطقه متصل به حدود شهری اصفهان و در مسیر جاده تجاری و معروف ابریشم قرار داشته است.

این کارشناس مرمت و احیای آثار باستانی ادامه داد: این کاروانسرا در عصر افشاریان احداث شده که در آن موقع خارج از محدوده شهری خمینی شهر فعلی یعنی در نزدیک قلعه "کوشک باج " قرار داشته که کاروانیان عوارض باج راهداری را به آن محل پرداخت می کردند.

اشرفی با بیان اینکه وسعت این کاروانسرا 700 متر مربع است، یادآور شد: این کاروانسرا قابل مرمت و احیا نبوده و از اساس تخریب و خاکبرداری شده است و به وسیله مصالح جدید اما به همان سبک معماری عصر افشاری بازسازی می شود.

وی از ایجاد مغازه ها و فروشگاه ها در این مجموعه خبر داد و گفت: معتقدم بازسازی این مکان علاوه بر رونق بیشتر به فضای دوشنبه بازار موجب تشویق سایر مغازه داران به تخریب و بازسازی دکان های قدیمی آنها می شود.

عضو گروه بازسازی کاروانسرای خمینی شهر ادامه داد: متولی اجرای این امر شهرداری خمینی شهر و یکی از شرکت های مسکن سازی فعال در این عرصه است که بر اساس محاسبات انجام شده تا زمستان 1393 کار بازسازی کامل آن به اتمام خواهد رسید.

اشرفی یادآور شد: سال گذشته به طور کامل بنا تخریب و 20 درصد عملیات بازسازی یعنی فونداسیون پی های آن اجرا شده است.

وی در ادامه با انتقاد از مدیرت میراث فرهنگی در کشور و استان اصفهان گفت: اگر در طول سال های اخیر شهرداری خمینی شهر اقدام به مرمت و احیای خانه ها تاریخی همچون" مجیر و سرتیپ" نمی کرد آثار تاریخی این شهر به کلی نابود می شد در حالی که این کار وظیفه سازمانی میراث فرهنگی است.

این کارشناس مرمت و احیای آثار باستانی ادامه داد: منکرآن نیستیم که این سازمان در سراسر کشور از بودجه مناسب برخوردار نیست اما این ضعف نیز از مدیران آن است که نتوانسته اند با فشارها و با تعاملات گوناگون از طریق مجلس و دولت و سایر نهادها بودجه های مناسب را اخذ کنند.

نیازمند تشکل های خیریه احیای میراث فرهنگی هستیم

اشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تاسیس انجمن های  خیریه مردم نهاد در بحث مرمت آثار تاریخی گفت: علاقه روزافزون مردم به حفظ آثار تاریخی و محیط زیست در جامعه قابل مشاهده است اما معتقدم که استفاده از توان مالی خیرین به عنوان کاری جدید نیاز به فرهنگ سازی رسانه ای قوی در هر استان دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد چنین تشکلی در سطح استان اصفهان و کشور موافق هستم، ادامه داد: خیرین، مدرسه، بیمارستان و سایر اماکن مفید را ساختند و با هدایت مناسب در این جهت نیز می توانند حرکت مفید و اثر گذار داشته باشند و از سوی دیگر با پیگری و جدیت جلوی بسیاری تخریب های غلط آثار تاریخی توسط برخی شهرداری ها را از طریق فشارهای اجتماعی و مردمی می توانند بگیرند.

 

فارغ التحصیلان دانشگاهی باید از میراث فرهنگی حمایت می کردند

این کارشناس مرمت آثارباستانی با بیان مثالی اظهار داشت:در کشور آمریکا یکی از سخنرانی های آبراهام لینکلن در 140 سال قبل را مدام به صورت اجرای خیابانی بازسازی می کنند چرا که مردم آن جامعه اهتمام جدی به انجام آن دارند.

اشرفی با اشاره به تاریخ هشت هزار ساله ایران زمین افزود: قلعه ها، مساجد، آتشکده و آثار زیادی در خمینی شهر یا همان ماربین تاریخی اصفهان به دلیل سو مدیریت مسئولان و بی تفاوتی مردم از بین رفت.

وی یادآور شد: یکی از مقصران اصلی درطول این سال ها فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های مربوطه با میراث فرهنگی و تاریخ بوده اند که پس از اتمام دوران تحصیل خود این گونه انجمن های فرهنگی و یا حمایتی را تاسیس نکردند.

جوابیه رییس میراث رااینجا ببنیند