لادر میراث طبیعی شهرستان

ارسال در تاریخ

منطقه لادر خمینی شهر با چشمه ها و آبشارهای متعدد از جمله آبشار و چشمه اصلی و کوهسار نجیب و راحت برای کوهنوردی غیر حرفه ای و کوه گشت و چشم انداز های زیبا و بافت طبیعی و آرام و مناظر زیبا و روح پرور در دامنه های مختلف و تعدد چشمه ها و مناظر و تنوع گیاهان خودرو محیطی مناسب برای نوازش روح و جان فراهم کرده است.
این موهبت الهی که در دنیای امروز وجود آن واقعا جای شکر و سپاسگزاری از خداوند یکتا را دارد جسم و جان میهمانان خسته خود را صیقل می دهد و پس از ساعتی گردش در دامنه های خود پرتوان بدرقه خانه هایشان می کند.
زیبای چند چهره لادر هر فصلی نقاب از یکی از صورتهای زیبای خود پس می زند.
در بهار، فصل جلوه گری طبیعت، گل و گیاهان زیبای همراز و مقیم این کوهسار چهره از نقاب خاک می گشایند و گویی لبخند نثارت می کند، بوی آویشن و دیگر گیاهان معطر در جای جای کوهسار مشامت را نوازش می دهد و سبزی نورس درختان انجیز که ریشه در سنگ ها دوانده اند، درس مقاومت به تو می دهند.


و تابستان اگر چه ظاهرا لادر خشن و خشک به نظر می رسد اما اگر به او نزدیک شوی و با او غروبی، شبی، سحرگاهی همدم شوی، چه نسیم های خنکی که ارزانیت خواهد کرد و اگر گوشهایت را تیز کنی، در سکوتش چه حدیث ها که نمی خوانی.
در پاییز که هوا خنک تر می شود و کوهنوردی دلچسب تر به نیزارهای دامنه های لادر که می رسی باز سبزی و طراوت را حس می کنی و برگ های درختان انجیر را همچنان بر ساقه های استوار و گیاهانی را سبز بر زمین و چقدر دلت می گیرد اگر غافلی بوته ای و نیزاری را به آتش کشیده باشد، انگار که آتش به دل تو زده است.


و زمستان اگر بارش برفی بوده باشد زیر پایت صدای مقاومت یخ ها و برف ها را در سکوت کوهستان گوش نواز خواهی یافت و اگر به صخره ای و دیواره برسی که آفتاب کمتر دیده و دستان آب شوق کوهستان در راه رسیدن به زمین قندیل شده باشد در حیرت فرو خواهی رفت و چه عظمت ها که از خالق یکتا درک نمی کنی و گاه سر که بر می گردانی در شکاف سنگی هنوز گیاهی را سبز می بینی.
اگر آسمان ترحم آورد و ببارد و هم نشین لادر باشی چه سرودها که از عبور آب از مسیل ها و دل سنگ ها به پایین دست ها که طنین افکن در کوهسار نمی شود و گوشهایت را نوازش نمی دهد و این زمان است که خود را در محاصره چشمه ها و آبشارها می بینی و نمی دانی کدام را نظاره گر باشی، اما اگر بارشی هم نباشد باز برخی چشمه های لادر را حتی چکان چکان زنده می بینی.
و اگر به بالا دست ها بروی و محوطه اصلی چشمه لادر را به تماشا بنشینی از هر زاویه که به پایین بنگری چشم اندازی دیگر را خواهی دید.
این همه زیبایی و جاذبه دوستداران لادر را واداشت تا از زمان تشکیل اولین شورای اسلامی شهر آن را مناسب استفاده شهروندان کنند و همچنان جزو میراث خمینی شهری ها نگه دارند و این گونه بود که محوطه آن فراخ گردید و مسیر آن با صدها کامیون نخاله های ساختمانی و خاک همواره گردید گودالها پرگردید و دسترسی به آن آسان و هموار و غار اصلی مجاور منطقه پاکسازی شد و به تدریج سکوهای برای بندگان خدا ساخته شد تا لختی بر آنها جا خوش کنند و به تماشای قدرت های خالق خویش بپردازند و روح خود را صیقل دهند، گر چه بودند افراد کوتاه فکری که این اقدام را نادرست می پنداشتند و گمان می کردند محل اراذل و اوباش خواهد شد و یا اینکه اصولا افرادی فرهنگ داشتن چنین جاهایی را ندارند و اینها همان کسانی بودند که با گذاشتن اولین وسایل بازی در تنها پارک شهر می گفتند عده ای فرهنگ داشتن این وسایل را ندارند و آنها را خراب خواهند کرد غافل از اینکه خود این اقدامات سطح فرهنگ را بالا خواهد برد و مردم خودشان در عمل در تقابل همدیگر با هوشمندی راه استفاده سالم از این وسایل و مکانها را پیدا خواهند کرد.
و دیگر اینکه اقدامات عمرانی در منطقه لادر سبب خواهد شد که یک منطقه تفریحی در شهری با مشکل کمبود زمین زنده باقی بماند و از دستبردهای احتمالی محفوظ بماند.
اما امروزه پای خانواده های مردم شهرستان و استان به این مکان باز شده است و نه تنها محل اراذل و اوباش نیست که به شهادت بسیاری از تفرجگاه های دیگر استان محیطی سالمتر دارد و این استقبال هر روز بیشتر می شود به گونه ای که جمعیت حاضر در روز سیزده و طبیعت در این منطقه حتی مقامات استان و گردشگری استان را غافل گیر و متعجب کرده و خدا کند که ایده های مثبت در آنها ایجاد کرده باشد.
اکنون جاده آسفالت شده و سکوها توسعه بیشتری یافته و درختان در محوطه جان گرفته اند و روشنایی به محل رسیده است و لادر به طبیعت دوستان لبخند می زند و آوازه او به گوش ساکنان شهرهای دیگر هم رسیده به گونه ای که در یک حساب سر انگشتی در یک جمعه از صد خودروی پارک در محوطه 53 خودرو با پلاک خمینی شهر و بقیه با پلاک شهرهای اصفهان، نجف آباد، لنجان و غیره بودند و با این دلایل و شواهد می توان ادعا کرد که امروزه لادر نعمتی برای شهرستان و استان می باشد که صد البته توجه مسؤولین شهرستان و استان را می طلبد.
در آینده درباره تاریخچه اقدامات عمرانی لادر و نیز کمبودهایی موجود خواهیم نوشت.