درب بالا دو مرده مقبره ابن مردویه
ز تند باد حوادث نمیتوان دیدن درین چمن گلی بوده است یا سمنی
تاریخ شیعه و علویان قهرمانی که در ساخت آن نقش داشتهاند چون خود آنان دچار مظلومیت و حق ناشناسی شدهاست. زیرا مشاهده میشود در پارهای از موارد حرکتهای فرهنگی اصیل و اسلامی که در جهت احقاق حقوق ائمهاطهار (ع) بوسلیه رجال علوی صورتگرفته نادیدهگرفته میشود. بدیهی است در شرایطی که توأم با اختتاق و فشار خلافت اموی و عباسی بوده، بسیاری از اندیشمندان و علما به منظور دور کردن خطر حاکمان ستمگر و جاسوسان آنها، هرگونه اقدام فرهنگی در راستای حمایت از ولایت علی(ع) را در قالب مخفیکاری و در چارچوب اصل کلی «تقیه» شکل دادهاند این اصل آنقدر مهم بودهاست که امام صادق (ع) میفرمایند: من لا تقیه له، لا دین له.
تذکر این نکته لازم است که اصفهان در قرون اولیه اسلام از جمله شهرهایی بوده که مردم آن از تشیع و محبت آل علی(ع) محروم بودند. حتی زمانی که عمربن عبدالعزیز به تمام ولایات دستور داد که دیگر سب حضرت علی (ع) نکنند، حکام اصفهان مبالغی پرداختند تا بتوانند مدت شش ماه دیگر این عمل ناپسند را ادامه دهند! صاحب بن عباد ( وفات 385) همزمان با ابن مردویه ( 323- 410 ) شش ماه در جلسات درس و منبر، از فضایل یکی از صحابهی رسول اکرم(ص) سخن گفت بدون آن که نام او را بر زبان بیاورد. پس از آن شنوندگان به اصرار نام صحابه را خواستند گفت همان است که شما به بدی نام او یادی کنید یعنی حضرت علی (ع). پس از آن محلهی شهشان محله شیعیان گردید. از اتهامات دیگری که به شیعیان در آن دوران میزدند اتهام رافضی و یا مزدکی و زردتشتی بود. سلاطین غزنوی بسیاری از شیعیان اصفهان را تکه تکه میکردند و در دورهی آلخجند در اصفهان، منارهای به نام هوهو وجود داشت که کنایهای بود از اینکه لعن را فراموش نکنند، تا این که صدرالدین خجندی این مناره را خراب کرد. تخریب شهر مهرین (سده فعلی) در قرن پنجم هجری بوسیله سلاجقه متعصب و کشتار مردم آن با اتهام رافضیگری در همین راستا صورت گرفت. ابن مردویه ابوبکر احمدبن موسی اصفهانی ( م 323- 24 رمضان 410 ه . ق) از محدثان بزرگی بود که در شرایط ضد فرهنگی خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) و همزمان با شروع حکومت حسن بویه در اصفهان به دنیا آمد پدرش ابوعمران و برادرش ابوعبدالله نیز، از عالمان اصفهان بودند ابن مردویه ظاهراً در اصفهان پرورش یافت و سپس برای شنیدن حدیث و کشف حقیقت به دیگر شهرها رفت. در سفری به عراق، در بصره و کوفه دانش آموخت و در 349 قمری در بغداد بود اما مدت اقامت وی در عراق دقیقاً روشن نیست، اما میدانیم که در سال 351 قمری در اهواز بوده است. او از قبر دعبل خزاعی شاعر شهید علوی در شوش دیدار میکند و به یاد قصیدهی معروف او در منقبت نامهی آلعلی(ع) میافتد
مدارس آیات خلت من تلاوه
و مسکن عز مقفر العرصات
این بیت به این معنی است که «آموزشگاههای آیات خالی از تلاوت شده و منزلگاه وحی با خاک یکسان گشته است» و تحت تأثیر آن کتابی در خصوص مناقب و فضائل امیرالمؤمین علی (ع) که ظاهراً کتاب مفصلی بودهاست مینویسد. ابن شهر آشوب در عالم العلماء این کتاب را عنوان کرده است چنان که حدیت «إن علیاً خیرالبشر» را با بیش از 40 سند روایت میکند. کتاب ابن مردویه بعدها مورد استفادهی علیبنطاووس در الطرائف و الیقین، احمد بن طاووس در نباء المقاله الفاطمیه و .... قرار میگیرد. هم چنین در برخی از منابع حدیثی، بدون آنکه نامی از کتابی خاص برده شده باشد، پارههایی از این گونه احادیث نقل شدهاست که میتواند مربوط به همین کتاب باشد. گفتنی است که وی خطبهی شقشقیه را نیز روایت کرده است. ابن مردویه طرق حدیث طیر را نیز در یک جز روایی جمع کردهبود که ابن کثیر از آن یاد نموده است. نسخه کتابی با عنوان معجمالبلدان در کتابخانه آصفیه نیز، به وی نسبت داده شدهاست. در برخی از منابع حدیثی از وی با عناوینی چون ملک الحفاظ و طراز المحدثین یاد شدهاست.
در کتابخانه ظاهریه بخشی از کتاب الأمالی ابنمردویه، به صورت خطی نگهداری میشود. این کتاب بعدها مورد استفاده دانشمند شیعه شهر آشوب قرار میگیرد. از آثار یافت نشدهی ایشان میتوان به کتب زیر اشاره کرد:
1- تاریخ اصفهان که مورد استفاده ابونعیم اصفهانی در ذکر اخبار اصفهان و یاقوت در معجم و ... قرار گرفته است.
2- تفسیر قرآن.
3- المستخرج.
4- الجامع المختصر فی الطب.
مرحوم مصلح الدین مهدوی مینویسد: «در معالم العلماء آمده او عامی مذهب است» و پدر صاحب بن عباده ابی الحسن عباد بن عباس بن عباد طالقانی اصفهانی از او نقل احادیث میکند. نگارنده این احتمال را بعید نمیداند شاید با توجه به اوضاع اصفهان، با فوت ابن مردویه جسد ایشان نه در محل تولد او بلکه در سدهی فعلی، که محل سکونت شیعیان و زرتشیان بوده دفن میشود.
فهرست منابع
1- دانشمندان و بزرگان اصفهان ج 1، مرحوم مصلح الدین مهدوی
2- العقیده و الشریعه فی الاسلام ص 180
3- کاشف الغطاء ص 192
4- فصل الخطاب (باب تقیه) ص 45
5- اصفهان زادگاه جمال و کمال میرعظیمی
6- سده در گذر زمان رسول صرامی
7- قیام های شیعه محمد کاظمی پوران
8- گنجینه آثار تاریخ اصفهان مرحوم لطف الله هنرفر
9- معالم العلماء ابن شهر آشوب ص 126
10-دایرهالمعارف بزرگ اسلامی ج4
11-لغت نامه دهخدا
12-تخت پولاد اصفهان اصغر منتظرالقائم