سرنوشت مبهم گل های تولیدی خمینی شهر

ارسال در خبر و گزارش

تولید گل در جهان به عنوان یک منبع درآمدی غنی محسوب می شود تا جایی که به عنوان یک نوع درآمد پایدار برای هلند زبانزد عام و خاص است. این کشور کوچک اروپایی وابسته به صادرات، تلاش کرده تا با حذف عوارضات گمرکی، €Œتجارت آزاد را توسعه دهد و از این رو درآمد وابسته به فروش گل، صدور بذر و پیاز گل، ارائه کمک های فنی و مشاوره ای و خدمات مرتبط با پرورش گل و گیاه زینتی و تجهیزات باغبانی این کشور از مرز 7 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است. در حالی صادرات گل در جهان از مرز 25 میلیارد دلار می گذرد که سهم ایران به گفته کارشناسان تنها 3/0 درصد یعنی معادل 75 میلیون دلار است و البته این رقم تا سقف 500 میلیون دلار توانایی افزایش دارد.
به طور میانگین هر 30 تا 40 شاخه گل معادل یک بشکه نفت است. سرانه مصرف گل در اروپا 200 شاخه و در ایران بین 5 تا 10 عدد است.
استان های تهران، اصفهان، مرکزی، مازندران، خوزستان، فارس، گیلان و چهارمحال و بختیاری بیشترین استان های تولید کننده گل در کشور هستند و با وجود بیش از 4 هزار و 600 هکتار سطح زیر کشت در کشور تا سال 93، 45 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و 100 هزار نفر اشتغال زایی غیر مستقیم در کشور ایجاد شده است. بنابر آخرین آمار رتبه ایران در تولید گل 7 و در زمینه صادرات 107 است.


بزرگترین تولید کننده گل استان اصفهان صادرات ندارد
اینها تنها بخشی از اطلاعات گل و گیاه ایران است که چندان جالب نیست و تاسف بارتر سهم صفر درصدی خمینی شهر به عنوان بزرگترین قطب تولید گل استان اصفهان با وجود 300 گلخانه و شهرک نیمه کاره 62 هکتاری گل و گیاه و بزرگترین پایانه بین المللی فروش گل کشور(درحال ساخت در محدوده خیابان آتشگاه) با مساحت 24 هزار مترمربع در محله کرتمان در این میان است.


شب بو صادرات ندارد
خمینی شهر در سال گذشته بیش از 10 میلیون کوزه گل شب بو به بازار کشورعرضه کرد که با احتساب هزینه حداقل هزار و 200 تومانی هر کوزه، سرمایه در گردش آن به 12 میلیارد تومان می رسد و با نرخ سود حداقل 600 تومان برای هر کوزه، سود آن از 6 میلیارد تومان فراتر می رود.


شهر ما در حالی یکی از بزرگترین تولید کنندگان گل های زینتی از جمله شب بو، شمعدانی، آهار، جعفری، آنمون، کلم تزیینی، گازمانیا، اطلسی و ... در کشور است که به دلیل خاک سنگین این گلدان ها و غیر بهداشتی بودن آن زمینه صادرات این نوع گل ها وجود ندارد و تجربه آن فقط به چند سال پیش و به کشورهایی از جمله عراق آن هم از نوع خودجوش برمی گردد و این علاوه بر کاهش درآمد گلخانه داران، موجب عدم بهره مند شدن شهر از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده صادراتی و گردشگری خواهد شد.


کشت گل در زمین به جای گلخانه
بیشتر صادرات کشور به گل هایی مانند رز، ژربرا، گلایول، میخک، داوودی، مریم، آنتوریوم، لاله، نرگس و سوسن برمی گردد و شهر ما با وجود سابقه تاریخی چند هزار ساله در زمینه گل و گیاه، گلخانه ویژه کشت گل گلایول ندارد و در بعضی از فصول این نوع گل به صورت زمینی کشت می شود و وجود 2 گلخانه کشت گل رز و 2 گلخانه گل میخک در شان شهرستانی با این ظرفیت نیست.


گلخانه های خاص با قیمت های خاص تر
عزت الله کریم زاده مسوول امور زراعی جهاد کشاورزی شهرستان دلیل عدم صادرات گل در شهر را وجود زمین های خرد، علاقه بیشتر گلخانه داران به کشت گل های گلدانی با توجه به سابقه آن در شهرستان، سرمایه بالای گلخانه مخصوص گل های صادراتی به میزان 3 تا 10 برابر گلخانه های عادی، فروش خاص این نوع گل ها و عدم استقبال کشورهای مبدا از گل های گلدانی به دلیل خاک غیر بهداشتی آن عنوان کرد و یادآور شد حتی با وجود پیگیری های اداره کشاورزی و راه اندازی شهرک گل و گیاه که قسمتی از آن مراحل واگذاری را از طرف اداره راه و شهرسازی پشت سر می گذارد نباید چندان به رشد تولید این نوع گل های صادراتی امیدوار بود زیرا با مشهور شدن خمینی شهر به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید گل های گلدانی و شهر شب بو در کشور و بازار خوب آن، گلخانه داران حاضر به ریسک نبوده و کشت جدیدی را امتحان نمی کنند.


اگرچه کشت گل در کشور ما به صورت گلخانه ای و زمینی رواج دارد اما کشت گلخانه ای به دلیل مصرف بهینه آب، کیفیت بهتر و خسارت های کم از جمله کاهش خطر آفتاب و طوفان و .. ارجحیت دارد و شهرستان ما با داشتن بیش از صد هکتار زمین آماده و در حال واگذاری گلخانه ای شرایط خوبی در این زمینه دارد که با اندکی پیگیری می توان از ساخت و ساز غیرمجاز زمین های کشاورزی جلوگیری و با اعطای تسهیلات آن ها را به گلخانه تبدیل کرد که علاوه بر اشتغال زایی سبب حفظ اراضی کشاورزی خواهد شد.


گلخانه خمینی شهری برترین گلخانه کشور
کریم زاده با اشاره به برگزاری 3 دوره کلاس ویژه علوم باغبانی، گل و درختان زینتی و افتتاح بیش از 20 گلخانه جدید در شهرستان در سال گذشته و تولید گل های گلدانی توسط این واحدهای جدید، خبر از تنها گلخانه تولید گل آنتریوم در شهرستان که توسط خانم بنی هاشمی اداره می شود می دهد که موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده و با وجود تجربه موفق در این زمینه می تواند الگوی مناسبی برای سایر سرمایه گذاران در این عرصه باشد.


کریم زاده در ادامه از پایان عملیات خزانه یا نشاگیری گل های شب بو و انتقال به گلدان های اصلی در اوایل مهرماه خبر می دهد و ابراز امیدواری می کند که تعداد این گلدان ها برای آخر سال به 11 میلیون کوزه برسد که نسبت به سال قبل 1 میلیون افزایش داشته باشد.


خمینی شهری ها به پول کم قانع هستند
آنچه به نظر می رسد عدم استقبال خمینی شهری ها از کشت گل های جدید و نبود یک دفتر صادراتی همراه با روابط فرامرزی قوی است تا بتواند با ورود مشتریان خارجی و رونق صادرات در شهرستان علاوه بر رشد گردشگری و ورود سرمایه به شهرستان، خود عاملی برای تشویق گلخانه داران برای توسعه کار خود از نظر کمی و کیفی باشد.
دانشگاه صنعتی اصفهان با داشتن 200 هکتار فضای سبز و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با داشتن گلخانه های پیشرفته و برنامه ریزی ساخت بیش از 90 هکتار فضای سبز در این شهرک که در خمینی شهر قرار گرفته اند می توانند با داشتن اساتید مجرب و تجهیزات پیشرفته به شهرستان در این امر کمک کنند.

 

جشنواره گل و گیاه و کیسه های پر پول
تجربه نشان داده برپایی جشنواره گل و گیاه آغازگر صادرات بوده و شهرستان محلات دارای تجربه موفقی در این زمینه است. محلات با پرورش 170 میلیون شاخه گل در سال، رتبه دوم کشور از نظر کمی را دارد که موفق به صادر کردن شش میلیون از این تعداد به کشورهایی از جمله عراق و ترکمنستان شده است. این شهرستان اولین جشنواره گل و گیاه خود را در سال 1381 برپا کرد و تاکنون با داشتن بیش از هزار هکتار اراضی زیر کشت به همراه گلخانه های پلاستیکی و شیشه ای توانسته درآمد هنگفتی از راه گردشگری و صادرات به خصوص گل رز جذب کند. البته قرار است اولین جشنواره گل شب بو اسفند ماه امسال در محله کرتمان اجرا شود که امید است آغازگر این طرح نوین باشد.


صادرات گل در ادامه با ساخت سردخانه های مجهز مخصوص نگهداری گل، ورود تجهیزات بسته بندی گل، بسته بندی های زیبا و مقاوم قابل مقایسه با رقیبان در بازار، تغییر روش چیدن گل از سنتی به ماشینی و تبدیل گلخانه های معمولی به پیشرفته همراه خواهد بود که علاوه بر بهرهوری بالاتر، اشتغال زایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.