«ازدواج آسان» به شورای فرهنگ عمومی رفت

ارسال در خبر و گزارش

«ازدواج آسان» یکی از راهکارهاییست که در چند ساله اخیر برای برون رفت از معضل کاهش ازدواج در جامعه طرح شده است و اکثر شهرهای کشور سعی کرده اند در قالب های مختلف این طرح را به اجرا بگذارند. از آنجا که در درجه اول مشکلات اقتصادی به عنوان مانع اصلی ازدواج به حساب می آمد، این طرح برای کمک به زوج جوان در تامین هزینه هایی مثل جهیزیه، تالار، آرایشگاه، ماشین عروس و... پیاده شد که در برخی موارد مجریان طرح به انحراف افتاده و در دست و پا کردن مقدمات ازدواج دنباله رو جامعه شدند به گونه ای که در تامین این هزینه ها به تکلف افتادند و مثلا به تهیه سفره عقدها و تالارهای آنچنانی و ... دست زدند و در واقع طرحی را با عنوان «ازدواج ارزان» پیاده کرده و به همه اقشار جامعه اعم از دارا و ندار خدمت ارائه کردند. گذشته از آن موضوع ازدواج و موانع آن خیلی فراتر از آن بود که فقط بتوان با تامین هزینه ها سر و ته آن را هم آورد بلکه آنچه بیش از همه مانع از ازدواج و همینطور دوام آن می شود همانا مشکلات فرهنگی نظیر رواج سنت های ناصحیح، چشم و هم چشمی ها، نبود معیارهای اصولی برای ازدواج در اذهان جوانان و نگاه احساسی و غیرعلمی به این مقوله مهم است. از همین رو وقتی که در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان حرف از ترویج سبک زندگی صحیح به میان آمد و حضار به این نتیجه واحد رسیدند که باید به موضوع ازدواج به عنوان یکی از مصادیق سبک زندگی صحیح ارزش داده شود، تشکیل «ستاد ازدواج آسان» در شهرستان به یکی از مصوبات این جلسه تبدیل شد.


دبیر این ستاد دراینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: ازدواج صحیح برای جامعه امنیت به همراه می آورد خصوصا وقتی که فرهنگ غلط و خانمان براندازی به نام «ازدواج سفید» مطرح شده و تبلیغ می گردد. حجت الاسلام اصغری افزود: در فاصله دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در مردادماه تا جلسه سوم که اخیرا برگزار شده، نشست های مختلفی برای چگونگی تشکیل این ستاد، اهداف ستاد، ساختار تشکیلاتی، اساسنامه و نوع فعالیت های آن برگزار نموده ایم.


وی برگزاری همایش هایی با دعوت از کارشناسان این موضوع در مساجد و حسینیه ها را از جمله فعالیت هایی دانست که در جهت رفع موانع فرهنگی ازدواج قرار است انجام بشود. نهادینه کردن مشاوره های پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از آن و فراهم کردن بستر استفاده از این مشاوره ها نیز از دیگر فعالیت هاییست که این ستاد قصد ورود به آن را دارد. تاسیس مرکز همسر یابی نیز اقدامی است که این ستاد قصد دارد به انجام برساند. دبیر ستاد ازدواج در ادامه در رابطه با راهکارهای اقتصادی برای هموار کردن مسیر ازدواج نیز گفت: قرض الحسنه ها و خیریه های خمینی شهر همانطور که همواره ثابت کرده اند، قابلیت ورود به عرصه تامین جهیزیه را دارند و ستاد، قصد دارد این امکان را برای افراد بی بضاعت به صورت رایگان و برای دیگران به صورت نقد و اقساط فراهم آورد.


اصغری در پایان تاکید کرد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح و جلب حمایت ها و همکاری های مردمی روی کمک ائمه جماعات حساب کرده ایم و طی بخشنامه هایی از همه آنها برای نهادینه کردن این فرهنگ تقاضای کمک نموده ایم. به گفته وی این ستاد درصدد راه اندازی دفتر کار برای خود است و به محضی که ساختار تشکیلاتی اش به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.


«ازدواج آسان» در شهرهای دیگر
بررسی ها نشان می دهد که سابقه بررسی و تلاش برای پیاده سازی طرح ازدواج آسان در شوراهای فرهنگ عمومی دیگر شهرستان ها به سال 91 برمی گردد. به عنوان مثال پیش نویس طرح جامع ترویج فرهنگ ازدواج با رویکرد آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار در بهمن ماه 91 در شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی مورد بررسی قرار گرفت. مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان نیز تیرماه 92 از بررسی برنامه ازدواج آسان در دفتر پژوهش شورای فرهنگ عمومی و همچنین هیات دولت خبر داد. معاون فرهنگی وامورجوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز مهرماه 93 در جلسه شورای فرهنگ عمومی از تهیه سند جامع ازدواج آسان خبر داد و گفت: این سند به همت استانداری همدان و اداره کل ورزش و جوانان استان تهیه شده است که پس از تایید و تصویب به دستگاه ها اعلام می شود. طرح پیشنهادی فرهنگ ازدواج آسان همچنین به یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی قم در آبان ماه جاری تبدیل شد. تشکیل ستاد تسهیل ازدواج جوانان نیز از دیگر اقدامات شورای فرهنگ عمومی قم است. با این تفاسیر انتظار می رود مسوولان ستاد ازدواج آسان خمینی شهر به منظور کارآیی هر چه بیشتر و بهتر این طرح در شهرستان و گریز از اشکالات احتمالی که در حین کار پیش آمده و ادامه طرح را با چالش روبه رو کرده و روند آن را کند می کند، با مسوولان ستادها و کانون های ازدواج آسان شهرهای دیگر وارد گفتگو شده و از تجربیات آنها نهایت استفاده را ببرند.