خبرهایی تازه از وضعیت حسینیه فروشانی ها در مشهد

ارسال در خبر و گزارش

به دنبال خروج حسینیه فروشانی ها در مشهد (خانه تاریخی کوزه کنانی) از لیست آثار ملی به حکم دیوان عدالت اداری در آبان ماه 93 ، امروز خبرگزاری ایسنا در گزارشی تحت عنوان «این بافت قربانی می گیرد!» نوشت: براساس طرح تفصیلی مشهد مقدس، بافت مرکزی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) باید کاربری فرهنگی €“ تاریخی داشته باشد.


وفا ثابتی مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر رضوی «ثامن» در این زمینه به خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه این خانه€Œ تاریخی خوشبختانه هنوز سالم است، ادامه داد: هر چند مالک کنونی خانه به دنبال مجوز ساخت و نوسازی این بنای تاریخی برای استفاده زائران خمینی€Œشهر اصفهان است اما خوشبختانه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی این اجازه را به آنها نمی€Œدهد و تغییر کاربری بنا به مرکز اقامتی در این محدوده€Œ تاریخی از حیطه شهرداری خارج است و براساس تصویب کمیسیون ماده 5 شهرداری در طرح تفصیلی، تغییر کاربری این بنا فقط به حالت فرهنگی و تاریخی امکان€Œپذیر است. این مقام مسوول در حالی چنین ادعا می کند که رییس هیات مدیره موسسه خیریه امام رضا (ع) که حسینیه فروشانی ها از زیرمجموعه های آن است، اسفند ماه 93 از پیگیری برای اخذ مجوز تغییر کاربری از شهرداری مشهد سخن گفت و افزود: پس از گرفتن حکم تخریب و پروانه ساختمانی اقدام به تخریب و بازسازی این مکان می نماییم.


ابطحی امروز دراینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: هشت ماه است که پیگیر اخذ مجوز تخریب و تغییر کاربری از شهرداری مشهد هستیم اما شهرداری پیشنهادش این است که خانه را از ما بخرد یا ساختمان معوض بدهد. وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان خانه ای با این موقعیت را که قرینه آن دیگر در مشهد پیدا نمی شود نمی فروشیم مگر اینکه با قیمت واقعی از ما خریداری گردد یا موقعیت ساختمانی که معوض می دهند بسیار خوب باشد. از نظر ابطحی این ساختمان صد میلیارد ارزش دارد و هیات مدیره آن را به بهایی کمتر از آن نخواهد فروخت.