آیت اله فیاض یک اسوه حسنه برای حوزه های علمیه اصفهان، نجف و قم بود

ارسال در خبر و گزارش

صبح پنجشنبه همایش بزرگداشت آیت الله شیخ احمد فیاض به عنوان سومین همایش از سلسله همایش های میراث ماندگار حوزه علمیه اصفهان با حضور علما، روحانیون، مسوولان استانی و نمایندگان مراجع تقلید در مدرسه چهارباغ اصفهان برگزار شد.


به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله مظاهری از مراجع تقلید و رییس حوزه عـلمیـه اصفهان در پیامی به این آیین با اشاره به ویژگی های اخلاقی این عالم وارسته گفت: این عالم پارسا و اخلاقی علاوه بر مراتب علمی از فضایل انسانی و خصوصا وارستگی از تعلقات و مقامات ظاهری برخوردار بودند. وی در بخش دیگری از پیام خود گفت: اگرچه جامعیت ایشان از جهت علوم و معارف دینی در حد بسیار شایسته ای بود اما روح اخلاص و صفای اخلاقی ومعنوی این عالم وارسته او را به یک معلم اخلاق عملی تبدیل ساخته بود.


نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی و امام جمعه اراک هم در این مراسم با اشاره به ویژگی های بارز شخصیتی این عالم وارسته گفت : آیت الله حاج شیخ احمد فیاض از نظر فقهی در دین یک اسوه حسنه برای حوزه های علمیه اصفهان، نجف و قم بود.


آیت الله دری نجف آبادی مردمی بودن و جدیت در تحصیل و تذهیب نفس را از دیگر ویژگی های این عالم برجسته برشمرد.


وی همچنین با اشاره به اینکه علما هزینه ای برای بیت المال نداشته ولی برکات زیادی برای مردم داشتند، افزود: زهد و تقوای علما، حس خدمت به مردم و مردمداری علما باعث شده است که با وجود گذشت زمان، عشق این افراد در دل مردم باقی بماند.


دادستان سابق کشور همچنین با بیان گوشه هایی از شخصیت آیت الله شیخ احمد فیاض گفت: آیت الله فیاض نمونه و الگویی از جنبه های مختلف اخلاقی، علمی و شخصیتی بود که کسب رضای الهی تنها هدف ایشان بود.


آیت الله دری نجف آبادی دینداری، مردم داری و خدمت در راه خداوند را از ویژگی های شخصیتی این عالم بزرگ دانست و گفت: این ویژگی ها رمز ماندگاری ایشان در تاریخ شده است.
برگزاری میزگرد سبک زندگی آیت الله حاج شیخ احمد فیاض با حضور برخی از شاگرادن وی از دیگر برنامه های این آیین بزرگداشت بود.


گفتنی است آیت الله حاج شیخ احمد فیاض در سال 1285 هجری شمسی در محله درب سید خمینی شهر دیده به جهان گشود.
وی در سن 12 سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و در سن 30 سالگی از آیـت الله حـاج شیخ محمد حسین فشارکی اجازه اجتهاد گرفت.


این استاد اخلاق در حوزه علمیه اصفهان نزد اساتید برجسته ای همچون آیات عظام سید مهدی درچه ای ومیرزا ابوالمهدی کلباسی وشیخ محمد حکیم خراسانی وسید محمد نجف آبادی و در حوزه علمیه نجف در حضور اساتید نامداری چون آیات عظام شیخ محمد کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی و سید جمال گلپایگانی به تحصیل وکسب فیوضات علمی و معنوی پرداخت که ضـمن تربیت شاگردان بیشمار در راه دین اسلام در هفتم تیرماه سال 1366در سن 84 سالگی به دیار حق شتافت.