نشست مشترك شهردار و اعضاي شوراي شهر با نماينده

ارسال در خبر و گزارش

neshast-namayane-oshora-bneshastدر نخستين روزهاي كاري سال نو، نشست تعامل و هم اندیشی شهردار و مسئولان شهرداري و اعضاي شوراي شهر خميني شهر با نماینده برگزار شد.

چهار مشكل اساسي شهر

در ابتداي اين نشست، صهری رئیس شورای شهر و شهرستان اولین جلسه ی سال 1390 را اینگونه آغاز کرد: امیدواريم با ایجاد هماهنگی لازم جلسات مشترک شورای شهر و شهردار با نماینده محترم به صورت ماهیانه برگزار شود و با تبادل نظر، تعامل، همدلی و همفکری، هر چه بهتر به مشکلات رسیدگی شود.

وی در ادامه گفت: از موضوعات مهمی که حل آن نیاز به پیگیری مشترک دارد مشکل وصول مبلغ 62 میلیارد تومانی آراء ماده 77 و 100 شهرداری است که مساوی با 3 برابر بودجه سالانه شهرداری ماست. به دلیل وضعیت بودجه و کمبود درآمد حاصله ازعوارضات مردمی که مکررا با درخواست برای تخفیف یا عدم پرداخت عوارضات روبرو هستیم، وصول و تخصیص این بودجه در حل مشکلات شهر، شهرداری و کمبود اعتبارات خیلی مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به بودجه مصوب شده امسال و پیش بینی طرحهای گوناگون در سراسر محلات مختلف گفت: امسال فایل اجرایی بودجه هر طرح را پیش بینی نموده ایم و وصول هر مقدار از این طلب و حتی بخشی از آن اجرای طرح های امسال کمک بزرگی خواهد کرد و مردم شاهد ثمره آن خواهند بود و امید است نماینده مردم از طریق ارتباط با شخص رئیس جمهور یا وزیر کشور و معاونین وزارت خانه پیگیر وصول مبلغ آراء باشند که تا حد امکان از فشار وارد به شهرداری کاسته شود وتسریعی در حل مشکلات مردم صورت بگیرد.

رئیس شورای شهر دومین مشکل شهر را اختلاف شهرداری با سازمان مسکن و شهر سازی عنوان کرد و گفت: از آنجائی که متاسفانه آن سازمان به حل اختلافات بر سر زمین اختلافی توجهی نشان نمی دهد تا کنون در این زمینه به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم، این سازمان علی رغم اینکه از مردم هزینه های خدمات و آماده سازی دریافت کرده است اما به هیچ یک از تعهدات خود در شهرک منظریه رسیدگی و توجه نمی کند و پیگیری های ما نیز تا کنون نتیجه بخش نبوده است و فقط شهرداری است که در این شهرک مشغول به اجرای طرح های لازم است که ما امیدواریم با برگزاری جلسات مشترک و ایجاد تعامل موفق به حل این موارد اختلافی از طریق مسؤولین شهرستان و استان باشیم.

وی به سومین مشکل مهم شهر نیز اشاره ای نمود و گفت: موضوع "اختصاص حق آلایندگی" به خمینی شهر از جمله موضوعاتی است که شوراء و شهرداری با جدیت پیگیر آن است و در این ارتباط با اجرای یک طرح مطالعاتی آلودگی دو شهر خمینی شهر و شاهین شهر از نظر علمی توسط کارشناس مربوطه به دقت بررسی و تائید شده است. اینکه هیچگونه حق آلایندگی برای شهر ما در نظر گرفته نشود نوعی تبعیض در حق خمینی شهر است و حل این مشکل طبق قول شخص استاندار و همچنین به عنوان یک مطالبه ی مهم از جانب مردم و شوراء و شهرداری در حل مشکلات شهر بسیار اثرگذار خواهد بود.

صهری چهارمین مشکل شهر را بلاتکلیفی بخشی از زمین های در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی دانست و ادامه داد: با وجودی که زمین های درخواستی زیادی از جانب بخش خصوصی برای رفع کمبودهای شهر پیشنهاد می شود که ساخت تالارهای پذیرایی، رفاهی و تفریحی، گردشگری و اقامتی در حاشیه جاده کمربندی از جمله اینهاست ولی متأسفانه سازمان مسکن و شهرسازی برای روشن شدن موضوع جواب مشخصی برای درخواستهای بخش خصوصی به ما نداده و پاسخگو نبوده است.

وی افزود: ما شاهدیم که شهر ما در واقع تبدیل به یک روستای بزرگ شده و ما با کمبود شدید بعضی از امکانات و طرحهای عمرانی، آبادی، فضای سبز و ترافیکی و یا امکانات خدماتی و رفاهی روبرو هستیم و این کمبود ها در یک مقایسه ی اجمالی بین شهرک های سپاهان شهر و بهارستان با شهرک منظریه به خوبی خودش را نشان داده و مشهود است.

رئیس شورای شهر در پایان ابراز امیدواری کرد با پیگیری های شخص نماینده موضوعات و مشکلات فوق بررسی و حل گردد.

 

وصول طلب هاي شهرداري باعث يك حهش بزرگ در شهر خواهد شد

در ادامه این جلسه مهندس پورکاظم شهردار خمینی شهر گفت: با بررسی های انجام شده و با توجه به تمدید زمان مدیریت و فعالیت شورای شهر سوم در این مدت حدود 4 سال گذشته، ما راهکارهای برون رفت و کاهش مشکلات را مورد بررسی قرار داده ایم، مشکل اصلی ما در خمینی شهر مشکل زیرساخت هاست و عملاً وارث 30 خیابان ناتمام شده ایم که اگر در دوره اول شوراها و با توجه به میزان توان و قدرتشان به مرور اقدام به آزاد سازی خیابان می نمودند امروز ما شاهد این حجم از مشکلات در زمینه ی طرح های نیمه تمام نبودیم. زیرساختهای شهر عملا نیاز به تجدید نظر دارد.

شهردار خمینی شهر افزود: دومین مشکل ما در شهر، با توجه به ترویج فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی و زندگی ماشینی و آلودگی هوا، کمبود فضای سبز است که با وجود احداث و افزایش 40 هکتار فضای سبز در سال گذشته باز هم درفصل گرما پارکهای موجود جوابگوی استقبال مردم نيست و حتی با وجود باغات در اطراف شهر روز سیزده فروردین امسال هم با کمبود فضای تفریحی روبرو بودیم.

وی در ادامه به کمبود فضای فرهنگی در شهر اشاره نمود و گفت: علی رغم اینکه در این چهار سال 4 کتابخانه امام صادق جوی آباد، علی ابن ابیطالب جوی آباد، اندان و کوثر به صورت فعال مشغول به کار شده اند با ز هم در این بخش با کمبود روبروئیم.

وی افزود: کمبود فضای ورزشی از دیگر مشکلات شهر است و با وجود اختصاص 4 سالن طبق مصوبات ریاست جمهوری که تکمیل شده و یا در حال اجراست و شهرداری و شوراء هم در این رابطه کمال همکاری را داشته اند به دلیل استقبال زیاد جوانان و نوجوانان و ورزشکاران هنوز هم با کمبود جدی اماکن ورزشی روبرو هستیم.

مهندس پورکاظم در ادامه عدم ساماندهی و نظم بخشی به مشاغل و اصناف را از جمله مشکلات شهر دانست و گفت: با وجود پیگیری های فراوان و تشکیل جلسات متعدد هنوز شاهدیم که بیشترین حجم خريد مردم شهر از اصناف و صنوف اصفهان بوده و این در حالی است که امکان جذب این مبلغ و جلوگیری از خروج این سرمایه از شهروجود دارد، پراکندگی صنوف و عدم ساماندهی و تجمیع آنها یکی دیگر از معضلات شهر ماست.

وی همچنین کوچ ثروتمندان و متمکنان از شهر و مهاجرت افراد ديگر به خمینی شهر را از دیگر موضوعات عنوان کرد و گفت: آمار نشان می دهد تعدادی از صاحبان صنایع و افراد مستعد عالی از خمینی شهر در حال مهاجرت هستند.

شهردار خمینی شهر در ادامه به عدم تعامل مسؤولین شهرستان اشاره نمود و گفت: تعامل امام جمعه، نماینده، فرماندار، شورای شهر، شهردار به عنوان 5 رکن اصلی شهر در پیشرفت امور و حل مشکلات بسیار اثر گذار خواهد بود و هرچه تعامل کمتر باشد اثر بخشی فعالیت ها نیز کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری بنا به وظیفه ذاتی اش و مسؤولیت هائی که دارد، تأمین و اختصاص بودجه اولین دغدغه مهمش است واولین حرف را در شهرداری بودجه می زند. در یک مقایسه انجام شده در 4 سال دوره دوم شورای شهر یعنی از سال 82 تا 85 شهرداری حدود 30 میلیارد تومان جذب بودجه داشته و ما نیز در چهار سال دوره سوم یعنی از سال 86 تا 89 موفق به جذب حدود 61 میلیارد تومان شده ایم.یعنی در این دوره بودجه عملا 2 برابر شده است و در خمینی شهر جذب بودجه بیش ازاین مقدور نیست به طور مثال ما در سال 89 کمترین بودجه تملک دارایی استان را جذب کرده ایم.

شهردار خمینی شهر در ادامه با اشاره به اسناد موجود گفت: کلیه شهروندان و ساکنین شهرک منظریه هنگام تحویل زمین هزینه خدمات و آماده سازی را پرداخت کرده اند اما متأسفانه ما جهت ارائه خدمات و آماده سازی تعهدات سازمان مسکن و شهرسازی اعم از آسفالت و غیره در این شهرک با مشکل جدی روبرو هستیم، در بازدیدهای مکرر مسؤولین از شهر هم این موضوع اعلام شده وسازمان هم متعهد به اجرای تعهدات خودش شده است ولی تاکنون سازمان مسکن و شهرسازی استان پاسخ گوی درخواستها و طلبهای شهرداری از سال 79 تاكنون نبوده است و به همین علت و برای حل این مشکل دستور دادیم تا به ساخت و سازهای بدون مجوز دو طرح "بیمارستان و ساختمان اداري آموزش و پرورش" اخطار داده شود.

وي افزود: علی رغم دستور استاندار مبنی بر حل این مشکل ظرف یک ماه هنوز بعد از گذشت چند ماه اختلاف ما با سازمان مسکن و شهرسازی حل نشده است و حالا ما به این نتیجه رسیدیم که از قدرت قانونی خود استفاده کنیم تا مشکل از طریق مسؤولین استان حل شود.

وی در ادامه افزود: از ردیف آراء ماده 100 و 77 در حال حاضر جمعا حدود 62 میلیارد تومان طلبکار هستیم که می طلبد با پیگیری نماینده مردم و مسؤولین استان این مبلغ هر چه زودتر وصول و به شهرداری تزریق شود.

شهردار خمینی شهر درادامه گفت: توجه به امر جذب مشارکت بخش خصوصی و تولید یک در آمد پایدار از جمله اهداف ما بوده است که به عنوان مثال می توان به راه اندازی تلویزیون شهری وشهر بازی کودکان در پارک پیروزی و توسعه این گونه طرح ها اشاره کرد، صدور مجوز برای توسعه ی مجموعه های مسکونی، تجاری، اداری و پزشکی نیزاز جمله برنامه های سال جاری ماست.

پور کاظم ادامه داد: شهرداری صدور مجوز برای 3 طرح بزرگ سیتی سنتر، ساخت 20 تالار و مجتمع رفاهی و تفریحی جاده ای را در برنامه خود دارد خصوصا که هم بخش خصوصی تمایل به مشارکت واحداث و راه اندازی این طرح ها دارد و هم با بررسی انجام شده از جمله مزایای این 3 طرح اشتغال زایی برای بیش از 500 نفر از نیروی های بومی شهر خواهد بود و این مزیت با شعار اشتغال زایی دولت هم سازگاری دارد، از دیگر مزایای این طرح علاوه بر اشتغال زایی تولید یک منبع در آمد پایدار و از طریق بخش خصوصی می باشد که در حل مشکلات شهرداری و شهر نیز موثر بوده و یک اقدام زیربنایی محسوب می شود.

شهردار خمینی شهر در ادامه به اقدامات انجام شده در شهرداری خمینی شهر اشاره نمود و گفت: ساماندهی طرح ترافیک شهری، طرح مطالعاتی بافت فرسوده، مطالعه طرح سکونت گاههای غیر رسمی، مکانیزه نمودن، اتوماسیون شهرداری و بخش های مختلف، ارتباط شبکه با سازمان ها، تائید پروژه طرح ممیزی، پروژه GIS، بازنگری طرح جامع شهری و اصلاح طرح تفصیلی از طرحهای زیربنایی شهری بوده وهمچنین پیگیری برای ارتقاء درجه شهرداری از 9 به 10، کسب مجوز سازمان رفاهی تفریحی شهرداری نیز از جمله اقدامات مهم ما برای شهرداری بوده است.

مهندس پورکاظم در ادامه افزود: با یک دید خوشبینانه در این 4 سال ازمبلغ 60 میلیارد تومان جذب شده حدود 35 میلیارد تومان صرف هزینه حقوق و هزینه های جاری و صرف اجرای طرح های جمع آوری زباله، تأمین و نگهداری فضای سبز، زیباسازی و نصب تابلوها و... در سطح شهر شده است و مبلغ 25 میلیارد تومان دیگر در بخش عمران و توسعه شهری هزینه شده و این درحالی است که امسال با وصول طلبهای شهرداری از ردیف آراء آلايندگي و سازمان مسکن و شهرسازی که حدود 80 میلیارد تومان می باشد باعث پیشرفت سریع و یک گام مؤثر در توسعه شهری خواهد بود وبا وصول این مبلغ دیگر الحاق تنها راه حل مشکلات ما نخواهد بود در آن زمان شاید دیگر نیازی به الحاق شهر به اصفهان هم نباشد و با حذف حریم و محدودیت های ایجاد شده و اصلاح طرح تفصیلی شهرداری می تواند بودجه سالانه خود را به 100 میلیارد تومان نیز برساند.

وی افزود: در همین رابطه با افزایش تعامل بین مسؤولین شهرستان و کمک گرفتن از قدرت و توان ریاست جمهوری و یا از طریق استفاده از بودجه سازمان همیاری شهرداری هاي کشور عملاً اگر این مبلغ وصول شود به ما کمک بسیاری در ساخت فرهنگ سرا، خیابانهای نیمه کاره، آسفالت معابر توسعه فضای سبز و امکانات عمومی و خدماتی شهر خواهد کرد.

 

تعامل راه حل مشكلات است

در ادامه این جلسه قنبر علی خلیلی عضو شورای شهر و نماینده شهرستان در شورای استان نیز گفت: به دلیل تشابه جایگاه و وظیفه شورای شهر با نماینده مردم در مجلس و شورای شهر و روستا به عنوان بهترین بازوهای مشورتی و حمایتی و استفاده از پتانسیل شورای شهر می تواند در رفع مشکلات شهر از جمله حجم درخواست های متقاضیان، مراجعین و شهروندان اثر گذار باشند. بنا بر متن صریح قانون و همچنین توصیه و سفارشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی برتعامل و اجرای مشورتی مسؤولین با شورا، عملا ما شاهد اجرای این قانون نبوده ایم و لازم است راهکارهای اجرایی این بخش مورد توجه قرار گیرد.

نماینده: تعهداتی که شهرداری و شورا از آن نام می برند باید قانونی باشد. تعهدی مهم است که درزمان و ضوابط قانونی خود امضاء و اجرا شده باشد. تعهدات و قولهای مسؤولین اعم از شهرداری بدون مصوبه شورا هیچ گونه ارزشی ندارد، توجه به این مطلب مهم است که باید دید تعهد سازمان مسکن و شهرسازی در قالب کدام راهکار بودهو آیا قانونی بوده یا نه؟ اگر قانونی بوده باید جوابگو باشند ....

وی افزود: جا دارد برای به اجرا درآمدن این قانون و تحقق تعامل واقعی یک تفاهم نامه ویا توافق نامه ی مکتوب در جهت پیگیری توافقات و راهکارهای اجرایی حل مشکلات امضاء شود و همچون دیگر شهرها با پیگیری وتعامل لازم و واقعی از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری شود.

به طور مثال پیگیری دریافت حق آلایندگی، وصول آراء و طلب شهرداری در قالب تفاهم نامه بین مسؤولین اجرایی، نماینده ، شورا و شهردار قابل حل است.

خلیلی در ادامه گفت: واقعیت امر این است که هر کدام از اعضای شورای شهر به لحاظ محل سکونت خود به صورت مداوم و در تمام ساعات شبانه روز با مردم در ارتباط هستند و مراجعات زیادی دارند و تفاوتی که با وظیفه نماینده دارد به علت محدود بودن وقت مراجعات مردمی تعداد زیادی به دفتر نماینده مردم از طریق تلفن تماس می گیرند و نهایتاً جایگاه نمایندگیِ مردم چه در شورا و چه در سمت نمایندگی مردم در مجلس به دلیل مشکلات عدیده شهر طاقت فرساست واین به عنوان یک نگرانی در شورا وجود دارد بر همین اساس ما در دوره سوم سعی نمودیم با انجام امور کارشناسی و بازدید های مکرر از پروژه های سطح شهر و محلات مختلف در بودجه امسال به صورت عملیاتی به تناسب هر محل طرح و پروژهی خاص آن محل را در نظر بگیریم و در طول دو سال آینده به صورت مستمر و با تشکیل یک هیأت متشکل از نمایندگان شوراء و شهرداری بر نحوه اجرای و تکمیل طرحهای عمرانی و توسعه ای هر محل نظارت کامل خواهیم داشت لیکن این اهداف محقق نخواهد شد مگر با تحقق بودجه و درآمد پیش بینی شده برای این طرح ها و پیشرفت ها آنها در توافقات حرف اول پول یا زمین معوض می باشد.

وی از نماینده مردم خواست تا علاوه بر توجه به پیگیری معوقات دولتی و حل مشکلات مطرح شده به عنوان سرمایه های شهر در حل مشکلات و درخواست های مردمی با ایجاد راهکار لازم اقدام کند. وی همچنین گفت: مسؤولین شهرستان اعم از اجرایی و خدماتی و سیاسی باید با انتخاب راهکارهای مشورتی و بدون در نظر گرفتن مصالح جناحی و سیاسی و حزبی، پیگیر حل مشکلات مردم شوند به طور مثال ما درکمسیون توافقات در یکی از محلات شاهد اتحاد و هماهنگی معتمدین محلی از همه گروههای سیاسی برای حل مشکل محله خودشان بودیم.

روي طلب ها متمركز شويم

دکتر کریمی عضو دیگر شورای شهر نیز در ادامه گفت: تأکید من نیز بر این است که روی حل احکام ماده 100 و 77، حق آلایندگی و حل مشکل معوقات مسکن و شهرسازی متمرکز شویم. ما باید هم وظایف قانونی وهم وظایف شهرداری را در چشم انداز خود داشته باشیم و از طرف دیگر عدم توانایی و امکانات مردمی را نیز در نظر بگیریم. در این میان شورای شهر به عنوان پل ارتباطی شهرداری با مردم باید دو طرف موضوع را مورد توجه قرار دهد. وي افزود: تقاضای من تمرکز بر روی حل 3 مشکل فوق است و امیدوارم به نتایج خوبی هم برسیم.

شهردار: شما سخنان گفته های سازمان مسکنو شهرسازی را قبول دارید ولی مستندات ما را قبول نمی کنید. کلیه اسناد و مدارک است و در جلسات متعدد نمایندگان طرفین کلیه اسناد و مدارک را بررسی نموده اند و باز هم اعلام می کنیم اگر شخصی بعنوان حکم انتخاب شود و براساس مستندات نظر بدهد ما می پذیریم.

 

تجربه اي موفق از تعامل

در ادامه حمید عشقی معاون اداری و مالی شهرداری نیز تعامل و توافق و همفکری میان مسئولان را راه حل بسیاری از مشکلات شهر دانست و گفت: متأسفانه بعد از گذشت32 سال از انقلاب یکی از مشکلات مهمی که گریبانگیر شهر ماست نا هماهنگی و عدم اتفاق بین مسؤولین ارشد شهرستان است که باعث شده امروز ما وارث این مشکلات باشیم. وی ابراز امیدواری کرد که در فرصت به وجود آمده و باقی مانده هر یک از ما مسؤولین با همفکری و اتفاق و همدلی تا حد توان به حل مشکلات کمک کنیم.

وی در ادامه به بیان یکی از تجربه های کاری خود پرداخت و گفت: همدلی بین نماینده مردم در مجلس، امام جمعه، فرماندار، شهردار و شورای شهرِ یکی از شهرستان های استان باعث تشکیل جلسات و نشست های ماهانه ای در این شهر می شد و طی آن مباحث و مشکلات شهر مطرح و برطرف می گشت و در صورت نیاز، حل مشکل به صورت متحد به مسؤولین استان ارائه می شد. همه ی مسؤولین از همه جناحها و گروههای سیاسی با برگزاری جلسات مشترک به حل مشکلات شهر پرداخته و متحد و هماهنگ منافع مردم را مطرح و دنبال می کردند. این اتحاد و هماهنگي بين مسمولين شهرستان باعث می شد که مسؤولین استانی و کشوری نیز به نظر اتخاذ شده احترام بگذارند و تابع نظر مسؤولین شهر باشندو وصول به این هدف جز با اتخاد و هماهنگی مسؤولین هر شهر امکان پذیر نمی باشند.

وی در ادامه عدم وجود چنین هماهنگی در شهر را علت بروز مشکلات دانست و گفت: به طور مثال ما هرهفته در جاده کمربندی بلوار دانشگاه شاهد تصادفات و کشته و مجروح شدن مسافران و رانندگان این مسیر هستیم ولی علی رغم گذشت ماهها و پیگیری های انجام شده این مشکل هنوزحل نشده است. آیا چند صد متر زمین ارزش خون قربانیان این جاده را دارد؟ این از جمله دغدغه های مهم شهر ماست.

وی در ادامه گفت: آبان ماه سال گذشته در جلسه مشترک استانی و شهرستانی با حضور استاندار محترم در محل فرمانداري 38 مصوبه به تصویب رسید که از این تعداد 6 مورد مربوط به حوزه شهری و شهرداری و خدمات شهری بوده ولی ما شاهدیم بعد از گذشت 6 ماه هنوزهیچ یک ازاین مصوبات اجرائی و عملیاتی نشده است. به عقیده من اگر مسؤولین ارشد شهرستان با تفاهم و اتحاد و به صورت مشترک پیگیر حل مشکلات شهر از طریق مسؤولین استان و کشور باشند، قطعاً به نتیجه می رسیم. ما اگر بخواهیم می توانیم با کنار گذاشتن ذهنیت های منفی و بدون در نظر گرفتن گرایشات جناحی و سیاسی و با نگاهی دلسوزانه به مشکلات نگاه کنیم مشکلات خمینی شهر قطعا در کوتاه ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

 

انتقادات نماينده

در ادامه این جلسه سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم در مجلس گفت: طی این جلسه که به عنوان بازدید عید اعضای شورای شهر است فرصتی پیش آمد به سخنان مسؤولین شهرداری و اعضای شورای شهر نیز گوش بدهیم. بنده به دلیل عضویتم درکمیسیون شورا و امور داخلی، با مشکلات فراوان شوراها و شهرداری ها و مباحث مربوط آن آشنا هستم و اما ما باید اولویت ها را در نظر بگیریم و یکی از مشکلات ما عدم تنظیم اولویت ها و تفکیک مسائل اصلی و فرعی شهری و درجه بندی آنهاست. مسلماً وظیفه اولویت بندی با شورای شهر است و شهرداری به عنوان مجري است. نظارت بر امور شهرداری ها بر عهده اعضاء شورای شهر است. این مقوله با حفظ حوزه، جایگاه رفاقت مسئولین است ولی در عین حال جای هیچ گونه اغماض و کوتاهی وجود ندارد و منافع مردم شهر و بیت المال ملاک ماست چراکه از دیدگاه معصومین هیچ دغدغه ای مهمتر ازاین نیست که مردم اذیت و آزار نبینند.

نماينده ادامه داد: یکی از مشکلات ما در محلات مختلف این است که مردم مدعی اند ما عوارضمان را می پردازیم ولی این پول صرف محله ی ما نمی شود و ما شاهد اجرای پروژه و طرحی در محله خود نبوده ایم. شاید این 30 طرح و پروژه نیمه تمام جزو دغدغه های مسؤولین گذشته هم بوده است که متوقف شده و نواقص آن شامل شما نیز شده است.

نماينده در ادامه پيرامون برخي مسائل مطرح شده در جلسه در خصوص بدهي هاي سازمانها و نهادها به شهرداري گفت: تعهداتی که شهرداری و شورا از آن نام می برند باید قانونی باشد، تعهدی مهم است که در زمان و ضوابط قانونی خود امضاء و اجرا شده باشد. تعهدات و قولهای مسؤولین اعم از شهرداری بدون مصوبه شورا هیچ گونه ارزشی ندارد، توجه به این مطلب مهم است که باید دید تعهد سازمان مسکن و شهرسازی در قالب کدام راهکار بوده و آیا قانونی بوده یا نه؟ اگر قانونی بوده باید جوابگو باشند.

ابطحی مجددا تاکید کرد: اصل کار ما در خمینی شهراولویت بندی است. به طور مثال بازگشائی و آزاد سازی خیابان 17 شهریور با حضور مسؤلین، معتمدین و اعضای شورای شهر مصوب و در اولویت قرار گرفت ولی ما شاهد اجرای طرحی در جائی دیگر بودیم، وظیفه نماینده این است که از کار قانونی دفاع کند و اصلا ملزم نیست مدافع کار غیرقانونی باشد. نکته بعدی اینکه مقایسه نمودن شهرها با یکدیگر بدون در نظر گرفتن شرایط مهندسی واصولی و جغرافیائی و فیزیکی آن صحیح نیست در مقایسه ها بایدهمه شرایط را در نظر گرفت وگرنه دچار مشکل می شویم.

نماینده درمورد حق آلایندگی گفت: در این موضوع استاندار غیر قانونی قول داد و در واقع به دنبال ایجاد تعاملی با شهردار شاهین شهر و در نهایت اخذ عوارض بود که موفق نشد اما به دنبال آن است که از طریق تعامل عوارض آلایندگی سال 89 را دریافت کند. ولی این مشکل برای سال 90 و آینده با اصلاح ماده قانونی و با پیگیری نمایندگان مجلس قابل اصلاح خواهد بود و به صورت قانونی اجرا خواهد شد و نماینده هم موظف به اجرا و نظارت بر آن است و امید است در آینده این دغدغه کاهش یابد.

وی در مورد مسئله مسکن و شهرسازی گفت: مسؤولین مربوطه مدعی هستند که در این رابطه توافقات قبلی انجام شده و مجوزات واگذار شده است. من پیگیر موضوع هستم و فکر می کنم این مشکل با ایجاد تعامل قابل حل است و مشکل آزادی اراضی شهر هم حل خواهد شد.

وی افزود: چشمه لادر به عنوان منطقه گردشگری جزو مصوبات هیأت دولت است و مسؤولین شهرداری باید به صورت همزمان پیگیر اجرای مصوبات هیأت دولت باشند و امید است این موضوع جزو اموری قرار بگیرد که امسال باید پیگیری شود.

وی در ادامه به مباحث فرهنگی هم اشاره ای نمود و گفت: من مخالف آن هستم که وظایف اصلی شهرداری تحت الشعاع مسائل فرهنگی قرار بگیرد و در اولویت بندی وظایف فرهنگی جزو وظایف شهرداریها نیست من معتقدم بودجه فرهنگی مصوب شده درباید اختیار دستگاه های فرهنگی گذاشته شود و شهرداری تنها بر نحوه هزینه ها و تصمیمات و اجرا نظارت داشته باشد تا اینکه خود به صورت مستقیم وارد عمل شود دراین صورت از موازی کاری ها هم جلوگیری می شود.

وی با انتقاد از نحوه نظافت شهر و انجام امور خدمات شهری و جمع آوری زباله گفت: از توان و نیروهای خدمات شهری استفاده و نظارت کافی و لازم نمی شود و بعضاً شاهد پول گرفتن کارگران و رفتگران شهرداری از خودم نیز بوده ام. وی با تاکید بر اولویت قرار دادن نصب آب نما در ورودی های شهر گفت: روی نظافت و نماسازی ورودی های شهر هیچ توجه و نظارتی وجود ندارد.ابطحی با اشاره به اینکه مجدانه پیگیر اخذ مطالبات شهرداری هست گفت: قول مساعدی داده شده است که خمینی شهر در اولویت پرداخت مطالبات استان قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: 90 درصد از درخواست ها و شکایتهای مردمی به دفتر و شخص من از شورای شهر و شهرداری است.

نماینده نیزهمچون دیگر حاضران در این جلسه به عدم تعامل بین مسؤولین اشاره کرد و گفت: می شود تعامل و اتفاق داشت اما ما باید همانگونه که خود را می بینیم دیگران را هم ببینیم، ما تعامل یک سویه نمی خواهیم، بنده از ابتدا گفتم که به هیچ عنوان در مسائل شهر خطی عمل نخواهم کرد. ابطحی تصریح کرد: ملاک برای من خدمت مسوول به مردم است و چنین مسوولی از حمایت من برخوردار است، از نظر من اگر کسی اهل کار نباشد حتی اگر برادرم هم است باید کنار برود و دیدید که علی رغم جوسازیها به این گفته ام عمل کرده ام. وي افزود: شما خود می دانید به دلیل تعامل من با امام جمعه و شریفیان پور فرماندار اسبق شهرستان آنها را از مسؤولیت برداشتند، من از نظر فکری شاید با شریفیان پور زاویه داشتم ولی ایشان قبل از ورود من از فرودگاه به منزل مشکلات و مکاتبات را پیگیری می کرد و یا در اسرع وقت در محل وزارتخانه برای ملاقات با وزیر حاضر می شد ولی آقای صالحی فرماندار برای ملاقات با وزیر حاضر به حضور در وزراتخانه نشد.

نماينده در ادامه جلسه بخشي از سخنان خود را به نقد نشريه فرصت اختصاص داد و گفت: من خیلی از مسائل را نمی خواهم بگویم چون "نشريه فرصت" در اختیار کسانی است که می خواهند اختلافات را زیادتر کنند و به دنبال زاویه دادن به اختلافات و شایعات هستند که خبرنگارشان هم در جلسه حضور دارد. من به دنبال این نیستم که شایعات زیاد شود همیشه هم گفته ام آخرتم را به خاطر دنیای دیگران فدا نمی کنم. مردم در چارچوب قانون از من انتظار دارند، بودجه دریافتی از تملک و سرمایه و از ردیفهای وزارت کشور باید حسابرسی شود که کجا خرج شد؟ و کجا هزینه شده است؟ وگرنه مو را از ماست می کشم. بنده چون مهندس پورکاظم را به عنوان یک فرد متدین و اصول گرا و اعضای شورای شهر را افراد متعهدی می دانم که اعتماد می کنم و می گویم کار انجام شده است.

ابطحي افزود: نظر من مسائل اتفاق افتاده در گذشته ی شهرداری نیست. یک دست صدا ندارد، همه باید با هم باشند. خود شورا واتفاق7 عضوش از همه مهم تر است اعضا نباید حرفی بزنند که باعث نفی و تأیید یکدیگر بشوند. به نظر من بعضی از کارهای شهرداری از نظر قانونی مشکل ایجاد می کند. از من انتظار تأیید خلافهای شهرداری را نداشته باشید من به دنبال تعامل هستم

در ادامه هنگامي كه نماينده اخذ عوارض تفکیک را منحصر به اصفهان اعلام کرد و گفت که مختص آن شهر تصویب شده و من برخورد نکرده ام و در هیچ جای قانون هم ذکر نشده است عشقی معاون شهرداری جواب داد: عوارض تفکیکی پس از پيشنهاد توسط شهرداری و تصویب آن توسط شورا به تأیید نهایی استانداری رسیده است و قانونی می باشد.

ابطحی در ادامه افزود: بنده از عملکرد شهرداری دفاع کرده ام و می کنم ولی حضرت علی فرموده است: " به سخن افراد سخن چین گوش ندهید". بعضی از افراد سخن چین حرفهایی از قول من و شهردار می زدند، در جلسه مباهله من اشاره به 5/3 میلیارد تومان پول در ردیف های مختلف نمودم و آقای شهردار کافی بود بگوید من اطلاعی ندارم و یا اطلاع دارم و بررسی می کنم و یا این در ردیف وارد و اجرا شد. و این فرصتی را به دست فرصت طلبان داد تا بگویند ابطحی دروغ گفته یا شهرداری این پول را خورده است و صدایش را در نیاورده، من در آن جلسه به صورت کلی به موضوع اشاره نمودم، مسئله الحاق و چند موضوع دیگر مد نظر من بود که بعضی از دوستان در جواب فرصت به من پیشنهاد نصب بنر را نیز کردند ولی من این کار را نکردم چون من نمی خواهم و تلاش نمی کنم فضای شهر ملتهب باشد و الّّّا حرفهای زیادی دارم. من 30 سال کار سیاسی کرده ام و دوست دارم کار برای مردم باشد.

من دوست ندارم فرصت را به نمام ها و سخن چینها بدهیم. ما با شهردار اختلاف نداریم، عده ای می خواهند به این فتنه دامن بزنند و ما باید جلوی آن ها را بگیریم، من آن روز قصد مطرح کردن خودم را نداشتم اما آقای شهردار گله دارد. من هم گله دارم من اهل تعامل هستم و خودم را وقف مردم و نظام کرده ام و مرتب در حوزه و شهرستان حضور دارم. تعامل و اتفاق نظر مسئولان جزء ضروریات است، ما باید با افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها و یافتن راهکارها را دنبال کنیم و باید از هزینه ها بی مورد جلوگیری شود و تلاش مضاعف را دنبال کند. خداوند این نعمت را به شورای شهر داده تا مأموریتشان 2 سال ادامه پیدا کند که فرصت خوبی است. اگر هم گله از هم داریم در جلسه ای بدون حضور فرصت همه مسائل را به صورت شفاف بررسی کنیم و حرف بزنیم.

 

پاسخ هاي شهردار به انتقادات نماينده

اما جلسه بدين جا ختم نشد و پس از انتقادات نماينده از شهرداري و فرصت، شهردار ترجيح داد در خصوص برخي موارد پاسخ هاي درست را ارائه كند.

مهندس پور کاظم در ادامه این جلسه در جواب نماینده مردم در مجلس گفت: شما در جلسه مباهله در مورد گرفتن مبلغ 400 و 200 میلیون تومان اصرار و تأکید نمودید و از آن زمان تا کنون بیش از چهار ماه گذشته و جمعاً 250 میلیون تومان بودجه از ماده 41 تبصره یک براي خميني شهر و 250 ميليون تومان براي درچه مصوب شده است که طبق قانون اين بودجه بر اساس جمعیت شهرها و توسعه نیافتگي بايستي توزيع شود و لذا بايد مبلغ اختصاصی ما پنج برابر شهر درچه باشد ولی ما شاهدیم مبلغ اختصاصی ما همچون شهر درچه بود و ما قبول کردیم و هنوز بعد از این مدت این مبلغ وارد شهرداری نشده است. شهردار افزود: در مورد سه ونیم میلیارد تومان شما اگر هر گونه اسنادی دارید به ما ارائه دهید و مبالغ تملک و دارایی هایی که در این مدت گرفته شده است مشخص است و در این مدت کلیه حساب ها توسط دیوان محاسبات و بازرسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و حسابرسی شده است و ما نیز هر ساله از این حسابرسی استقبال نموده ایم.

وی در ادمه در مورد آسفالت و جداول تخریبی گفت: این تخریب ها به علت آن بوده که عقب نشینی های خیابان شهید صدوقی انجام شده بود و به دلیل اینکه زیرسازی آن نیز معیوب بود ما مجبور به تخریب و بازسازی آن قسمت شدیم.

شهردار در ادامه به موضوع نظافت اشاره نمود و گفت: طبق آمار در حال حاضر میزان زباله خروجی شهری به کارخانه بازیافت روزانه 60 الی 80 تن می باشد که از سطح شهر جمع آوری می کنیم و به ازاء هر کیلوگرم مبلغ 7 تومان به کارخانه پرداخت می شود و اين امر نشان از تلاش بيشتر كارگران خدمات شهري و نظافت شهر دارد. در این مدت عليرغم بازنشسته شدن تعدادی از نیروهای خدمات شهری، هیچ گونه افزایش نیروی جدید رسمی يا قراردادي در خدمات شهري نداشته ایم و تمام افزایش نیروی ما از طریق شرکت پیمانکاری بوده است.

وی در رابطه با ورودی های شهر گفت: در مورد جاده بلوار آزادگان این جاده در اختیار اداره راه و ترابری می باشد و این اداره علیرغم پیگیری و مکاتبات بسیار اجازه نصب تابلو به ما در این جاده را نداده است وگرنه تابلوهای ما توسط روابط عمومی ساخته شده و آماده نصب است.

مهندس پوركاظم در ادامه افزود: کلیه مناطق خمینی شهر نیاز به کار و اجرای طرح های جدید دارد و کمبودها منحصر به یک منطقه خاص نمی شود. ما سالیانه مبلغ دو میلیارد تومان صرف آزاد سازی می کنیم و امسال (سال 90) سهم منطقه یک 680 میلیون تومان است و اولویت با خیابان 17 شهریور مي باشد. ما مشکلی با آزادسازی نداریم ولی مردم و مالکین از ما پول و وجه نقد در ازاء آزادسازی می خواهند که برای ما مشكل ساز است و امكان پرداخت نقدي به تمام مالكان وجود ندارد.

وی خطاب به نماینده گفت: شما سخنان و گفته های سازمان مسکن و شهرسازی را قبول دارید ولی مستندات ما را قبول نمی کنید. کلیه مسئولین شهرداری در جریان موضوع هستند. ادعای ما طبق اسناد و مدارک است و در جلسات متعدد نمایندگان طرفین کلیه اسناد و مدارک را بررسی نموده اند و باز هم اعلام مي كنيم اگر شخصي بعنوان حَكَم انتخاب شود و بر اساس مستندات نظر بدهد ما مي پذيريم.

شهردار خميني شهر ادامه داد: در مورد زمین های سنگ تراش ها ما فقط پروانه کسب و پیشه را صادر و هزينه آنرا دریافت نموده ایم و هیچ گونه واگذاری در آن منطقه انجام نشده است. ما موظف هستیم از حق مردم دفاع کنیم. آماده سازی منظریه باید انجام شود. از مردم پول دریافت شده ولی هیچ اقدامی در قبال آن انجام نشده و مردم و ساکنین برای حل مشکل خود راهی به جز مراجعه به دفتر فرماندار و یا دفتر شما و یا شهرداری ندارند. مردم در پرداخت عوارض خود با مشکل مالی روبرو هستند. ما موظف هستیم طبق نظر و مصوبه شورا عمل کنیم و سعی ما بر این بوده که تا حد توان از مشکلات مردم بکاهیم.

وی افزود : افتخار ما این است كه طی دو مرحله بازرسی انجام شده در سالهاي 88 و 89 از اسناد توسط اداره كل بازرسی استان و چهار سال حسابرسي، هیچ مشکل مالی مشاهده نشده و ما آمادگی کامل داریم هر موقع و هر زمان که خواسته شود از اسناد و محاسبات ما بازرسی به عمل آید. ما طبق قانون عمل می کنیم و به قول معروف جهنم نذری برای کسی نمی رویم.

وي در پايان خطاب به نماينده گفت: ما شما را به عنوان یک نیروی دلسوز و متعهد می شناسیم. شما در مصاحبه خودتان با نشریه فرصت به من نمره 14 دادید و من هیچ عکس العملی نشان ندادم و در جواب افراد گفتم نمره اضافي هم داده اند كه خداي ناكرده كسي سوءاستفاده نكند. نگاه من به شما کاملاً صادقانه و دلسوزانه است و اعلام مي كنم هر موضوعي را شخصاً به جنابعالي خواهم گفت و هر كس از حقير نقل قول كرد نپذيريد و از شما هم انتظار دارم اينگونه برخورد كنيد و به فرصت طلبان اجازه ايجاد تفرقه ندهيد.

برای دیدن تصاویر مربوطه این لینک را کلیک کنید