برگزاری چهارمین سالگرد درگذشت حجت الاسلام دکتر صفارنژاد

ارسال در خبر و گزارش

 

saffar-nejad1saffar-nejad2چهارمین سالگرد درگذشت حجت الاسلام دکتر حاج شیخ محمدرضا صفارنژاد با حضور جمع زیادی از علاقه مندان به ایشان و همچینین امام جمعه شهرستان و شهردار خمینی شهر و مسئولین اسبق شهرستان در مسجد امام حسین (ع) محله خوزان برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام سالمی دکتر صفار نژاد را مصداق حدیث مؤمن آینه مؤمن است دانست و افزود: آینه همیشه خودمان را به ما را نشان می¬دهد نه اینکه خودش را. آقای صفارنژاد اسلام را به مردم نشان می داد نه اینکه خودش را.

 

سالمی در مورد جایگاه صفارنژاد گفت: در احایث است اولین قطره خونی که از شهید ریخته شود تمامی گناهانش بخشیده می شود حتی اگر به اندازه ریگ های بیابان باشد و همچنین در حدیث دیگری است که قلم علما از خون شهدا بالاتر است نه اینکه از خون شهید بلکه از خون شهدا بالاتر و افضل  است. این جایگاه و مقام علماست چرا که مبنای همه چیز بر علم است. علما با قلم خود شهدا را می سازند و حلال و حرام خدا را به مردم آموزش می دهند. آقای صفارنژاد از زمره علماست و این جایگاه علماست. سوزی که دكتر صفارنژاد در روضه هایش داشت بسیار عالی بود و سخنرانی ها و روضه های ایشان من را که سخنران هستم، به وجد می آرود. ایشان در یک خانواده اهل علم بزرگ شده  و زیر نظر علمایی همچون آیت الله مکارم شیرازی کسب فیض کرده بود.

امام جمعه افزود: در شأن شماست چنین بزرگانی مثل آیت الله اشرفی، آیت الله جبل عاملی، آیت الله املایی و دیگر علما و همچنین آقای صفارنژاد. وي وجود چنین افرادی در جامعه را مایه افتخار دانست و گفت: مرحبا به شما که قدر این علما و بزرگان را دارید و چهارمین سال درگذشت ایشان مراسم یادبود می گیرید.

 

نگاهي به زندگي حجت الاسلام صفارنژاد

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج شیخ محمد رضا صفارنژاد در پنجم شهریور ماه 1336 هجری شمسی در شهرستان خمینی شهر، در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. پس از سپری کردن تحصیلات ابتدایی، به خاطر علاقه فراوانی که به دروس حوزوی داشت وارد علم و دیانت شد. دروس مقدماتی را در خمینی شهر و در مدرسه علمیه آیت ا... مشکات زیر نظر اساتیدی همچون آیت ا... حاج شیخ علی مشکات و نیز آیت ا... باقریان، آقای شیح احمد مهدیان، حاج شیخ علی اکبر نصر و آیت ا... محمد موسوی درچه ای شروع نموده و در سال 1351 در سن 15 سالگی عازم شهر مقدس قم شد و تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. در همین دوران بود که مبارزات سیاسی و فرهنگی با رژیم پهلوی را شروع کرد و در مجالس و مجامع مذهبی و سیاسی شرکت می نمود که به دلیل همین مبارزیات در سال 1354 به دست عوامل مزدور رژیم در حالی که در حجره خود در مدرسه فیضیه در حال مطالعه بود، دستگیر و به زندانهای ساواک منتقل شد و در آنجا مورد آزار و شکنجه روحی و جسمی فراوانی قرار گرفت.

پس از آزادی از زندان و در سال 1356، با دختر استاد خود (آیت ا... باقریان) ازدواج نمود. وی با شروع جنگ تحمیلی علاوه بر این که به تحصیلات حوزوی خود در دروس خارج فقه و اصول زیر نظر اساتید حوزه همچون مرحوم مدرس افغانی، شیخ عبدالقاسم شوشتری، آیت ا... صلواتی، آیت ا... ستوده و آیت ا... موسوی تهرانی و آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی و مرحوم میرزا جواد تبریزی به ادامه تحصیل می پرداخت، عازم جبهه های جنگ حق علیه باطل شد و در جبهه های جنوب و غرب به همراه دیگر مردم غیور ایران زمین به حراست و پاسداری از دین و کیان مردم ایران مشغول بود تا اینکه در سالهای پایانی جنگ تحمیلی به عضویت سازمان عقیدتی سیاسی سپاه و دفتر نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی لشکر 17 علی ابن ابیطالب شهرستان ساوه درآمد و با شهید حجت الاسلام و المسلمین دارایی، مسؤول عقیدتی سیاسی آن تیپ همکاری کرد. در سال 1368 پس از جنگ تحمیلی به مدت 2 سال در دفتر ریاست قوه قضائیه به ریاست آیت ا... یزدی مشغول فعالیت شد و پس از چندی سرپرستی اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه را بعهده گرفت. در طول این مدت هم به دروس خود ادامه داد و هم در درس خارج فقه و اصول مقام معظم رهبری شرکت می نمود.

در سال 1370، حضرت آیت ا... باقریان که سالهای متمادی از بیماری صعب العلاج رنج می بردند به رحمت خدا رفتند و در این هنگام بود که به درخواست اهالی محل، امامت جماعت مسجد جامع محله کهندژ خمینی شهر را بعهده گرفت و به راهنمایی و ارشاد مردم و تبلیغ دین مبین اسلام پرداخت. ایشان در برپایی مجالس عزاداری ائمه اطهار (ع) به خصوص ابا عبدا... الحسین (ع) اهتمام فراوانی داشت و همچنین در تشکیل هیئات مذهبی شهرستان خمینی شهر نیز نقش بسزایی ایفا می کرد. برپایی دعای ابوحمزه ثمالی در شبهای ماه مبارک رمضان که در شهرستان رو به فراموشی بود و نیز برپایی مراسم اعتکاف در ایام البیض ماه مبارک رجب، از فعالیتهای چشمگیر دكتر صفارنژاد بود. بسیاری از مشکلات مردمی و شهری که احتیاج به مشورت و همفکری با یکدیگر بود، با مشورت و ارائه رهنمون های لازم و با درایت و پشتکار ایشان، حل می شد.

او در سال 1373 و پس از شرکت در آزمون روحانیون سازمان حج و زیارت، بعنوان روحانی، کاروانهای حجاج را در سفر به سرزمین وحی همراهی می کرد و نیز با کاروانهای زیارتی در سفر به عتبات عالیات بعنوان روحانی حضور داشت. آن عالم برجسته در سالهای پایانی عمر پر برکت خود، در تحصیلات حوزوی تلاشهای بیشتر و مضاعفی نمود. در سال 1381 پس از تکمیل سطح 3 دروس حوزوی، وارد سطح 4 شده و پس از چهار سال تحصیل در دوره های تفسیر و علوم قرآنی، رساله خود را باموضوع «نقش عوامل اجتماعی در هدایت و ضلالت انسان از دیدگاه قرآن» ارائه و در شرف اخذ مدرک دکترای تفسیر علوم قرآنی بود که مشیت الهی چنین رقم خورد که در غروب 19 فروردین ماه سال 1386 درحالی که کاروان زیارتی اعزامی از اصفهان در حال بازگشت از زیارت حرمین شرفین حضرت امیر المؤمینی (ع) و حضرت اباعبد ا... الحسین (ع) بودند، اتوبوس حامل زائران در نزدیکی شهر ایلام در اثر سانحه با یک دستگاه کامیون به دره ای سقوط کرد و 30 نفر از زائرین ابا عبد ا... الحسین (ع) به شهادت رسیدند که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا صفارنژاد نیز که بعنوان روحانی کاروان آنها را همراهی می کرد، یکی از این شهدا بود.