اسب های مرغوب خمینی شهر میدانی برای جولان می خواهند

ارسال در خبر و گزارش

 وطنخواه در همین زمینه افزود: استان های اصفهان و کرمانشاه بیش از باقی نقاط کشور دارای نژاد کرد هستند و البته اصفهان نسبت به کرمانشاه حرف بیشتری برای گفتن دارد و خمینی شهر در میان شهرستان های استان اگر اولی نباشد قطعا دومی است. کارشناس دام اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیز خمینی شهر را به جهت برخورداری از اسب هایی مرغوب جزو اولین های کشور دانست و گفت: اسب دوانی و پرورش اسب در خمینی شهر دارای سابقه ای 2 هزار ساله است. این گفته وی را وجه تسمیه محله «اسفریز» خمینی شهر هم تایید می کند. به اعتقاد برخی کارشناسان اسفریز یا اسپریز یا اسپرس یا اسپرز به معنی میدان اسب دوانی و محل پرورش اسب می باشد. امیری 99درصد از دارندگان و پرورش دهندگان اسب در خمینی شهر را از محلات هرستان، اندآن، فروشان و فتح آباد خوزان دانست و گفت: بیشترین مراکز نگهداری و پرورش اسب در محله جعفرآباد و صحرای دیمیتریون فروشان متمرکز می باشد.

 asb12

«جوانان شجاع» و «اسب های مرغوب» دو ویژگی منحصربه فرد خمینی شهر
کارشناس دام جهاد کشاورزی در رابطه با بعد اقتصادی پرورش اسب در خمینی شهر گفت: اگر این موضوع سر و سامان پیدا کند از لحاظ اقتصادی می تواند بسیار به صرفه باشد چرا که پرورش یک کره اسب با خون کرد خالص که می تواند از 250 میلیون تا یک میلیارد تومان معامله بشود، به تنهایی با یک گاوداری دارای 100 راس گاو برابری می کند


وطنخواه که خود دارای مدرک کارشناسی ارشد ژنتیک و اصلاح نژاد دام است، نیز در اینباره افزود: وجود دو ویژگی در خمینی شهر باعث شده که این شهرستان توانایی بالقوه تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین مراکز پرورش و خرید و فروش اسب در کشور را دارا باشد. یکی وجود جوانان شجاع و دیگری پرورش اسب هایی با نژادهای مرغوب. اما متاسفانه از آنجا که بازار خرید و فروش اسب در شهر ما یک بازار مخفی بوده و بیشتر در دست یک قشر خاص است، این توانایی بالفعل نشده است. وی راهکار رسیدن به این مرحله را برگزاری جشنواره نمایش زیبایی اسب در شهرستان دانست و افزود: تنها در این صورت است که اسب به میان مردم می آید و اصطلاحا «مردمی» می شود چراکه اعتماد مردم به آن جلب شده و دیگر اسب را منسوب به یک عده افراد خاص که معمولا دید چندان مثبتی هم نسبت به آنها وجود ندارد، نمی دانند. اگر سالانه در خمینی شهر دو جشنواره نمایش زیبایی اسب برگزار شود، هم اسب ها مشتری خود را پیدا می کنند و هم مردم به سمت سوارکاری که دین مبین اسلام هم به آن سفارش کرده، روی می آورند.


جشنواره نمایش زیبایی اسب در خمینی شهر
مسوول کانون حمایت از اسب کرد خمینی شهر، درباره برگزاری این جشنواره گفت: اسب های مرغوب خمینی شهر را می توان در زمین چمن ورزشگاه قدس به نمایش درآورد و تنها لازمه اش دعوت از داوران تخصصی است. وطنخواه افزود: خیلی تلاش کردیم که از طریق کانون چنین جشنواره ای را برپا نماییم اما حامی مالی پیدا نکردیم و این در حالی است که هزینه برگزاری این جشنواره از 10 میلیون تومان تجاوز نمی کند. وی که به گفته خودش تا کنون با مسوولان شهرستان در اینباره بسیار به گفتگو نشسته است، گفت: هیچکس به اندازه محسن صرامی نماینده به این موضوع توجه نشان نداد و 3 جلسه با معاون وزیر جهاد کشاورزی برای ما ترتیب داد.

asb13
وطنخواه یکی دیگر از آفات عدم برگزاری این جشنواره را استفاده ابزاری از تعزیه خوانی دانست و افزود: علت اینکه خیلی از بانیان برگزاری تعزیه ها اسب داران هستند هم همین است چراکه آنها بازاری برای نمایش اسب هایشان پیدا نمی کنند.


گفتنی است کانون حمایت از اسب کرد خمینی شهر سال 1391 در خیابان باغبان راه اندازی شد. این کانون تا کنون خدماتی از قبیل شناسنامه دار کردن اسب ها، ارائه مشاوره به اسب داران، هماهنگی حرکت بیش از 100 سوارکار از خیابان باغبان تا میدان امام در روز 22 بهمن به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در دوساله اخیر و تلاش پیگیر برای برگزاری جشنواره نمایش زیبایی اسب به شهروندان ارائه می دهد.