هدفمان توانمند سازی زنان سرپرست خانوار است+تصویر

ارسال در خبر و گزارش

 IMG 20141001 132458

آنچه در این ساختمان رخ می دهد و از این پس قرار است گسترده تر اتفاق بیفتد ترجمان عملی همین شعری است که 700 سال پیش از قلم شیخ اجل تراواش کرد.

این اتاق های بزرگ تو در تو با درب های چوبی و شمایل سنتی به زودی تبدیل به کارگاه های خیاطی می شوند. به زودی دستگاه های پیشرفته سبزی شویی و سبزی خرد کنی در این اتاق ها مستقر خواهند شد تا «نان آور» تربیت کنند. این اتاقک های کوچک این طرف حیاط هم که تنگاتنگ هم بنا شده اند قرار است بازارچه هایی بشوند تا من محصول دستم را در آن به نمایش بگذارم و تو آن را خریداری کنی.
قرار است خیّران و سرمایه گذاران ابزار و دستگاه های مورد نظر را تامین کنند، زنان سرپرست خانوار آنچه از مهارت و هنر در چنته دارند رو کنند و بعد مشتری ها دائم در رفت و آمد باشند تا مایحتاج روزمره شان را تهیه کنند و بیایند و بروند و اینسان چرخه نوعدوستی و همیاری و محبت اینجا به تکامل برسد.

 IMG 20140908 120806


تاکید بر اصل آموزش در انجمن همیاران سلامت خانواده
ساختمان سازمان مردم نهاد همیاران سلامت با هزار متر زیربنا در دو طبقه اکنون پس از 10 ماه که در دست بازسازی بود، آماده می شود تا برای زنانی که خسته از نداری و نزاری و بیماری، خسته از نگاه های سنگین و ملامت بار و خسته از همه چیز و همه جا و همه کس... آغوش بگشاید، اشک از چشمان بی رمقشان بزداید و دستانشان را به گرمی بفشرد.
مدیرعامل این سازمان می گوید: انجمن همیاران سلامت خانواده از سال 83 کار خود را با حمایت از زنان سرپرست خانوار آغاز کرد و در کنار آن از فرهنگ سازی و اصل آموزش نیز غافل نشد. سمینارهای مختلفی با موضوعات توانمند سازی زنان، ارتباطات درون خانواده، اعتیاد و... برگزار نمود. در کنار این با تاسیس مرکز مشاوره رهنمود سلامت سعی در ایجاد فرهنگ مراجعه به مشاور نمود و هنگامی که به دلیل مسائل و موضوعات فراشهرستانی فعالیت انجمن محدود شد، سعی کرد کلاس ها و همایش های آموزشی را در قالب مرکز مشاوره ادامه دهد تا اینکه در سال 91 تحولی در کار انجمن ایجاد شد و حمایت از زنان سرپرست خانوار خصوصا زنان بدسرپرست از سر گرفته شد. اگرچه این انجمن در مناسبت هایی مثل ماه رمضان و عید نوروز اقدام به ارائه سبد کالا به مددجویان می کند اما به شدت از ارائه کمک های صرفا حمایتی اجتناب می کند و هدفش آموزش ماهیگیریست.

IMG 20140908 120811
زهرا شیروی ادامه می دهد: هیات مدیره بسیار قوی ما سعی کرد با جلب کمک های خیرین و تعامل با قرض الحسنه های شهر از جمله حضرت حجت (عج)، حسنات، حضرت علی اصغر(س)، حضرت محمد (ص) و... اقدام به پرداخت وام های خوداشتغالی به این دسته از زنان که علی رغم داشتن سرپرست، تامین هزینه های زندگی و رتق و فتق امور بر شانه شان افتاده، نمود. گاهی هزینه آموزش زنان بی سرپرست و بدسرپرستی را که از هنر و مهارتی برخوردار نبودند را تقبل کرد و سپس زمینه اشتغال در رشته ای که آموزش دیده اند، برایشان فراهم کرد و حتی به بعضی افراد وام های بلاعوض خوداشتغالی داد.


خریداری ساختمانی در محله درب محکمه
سال 91 برای این سازمان مردم نهاد سال خوبی بود چراکه موفق به خریداری خانه ای بزرگ و قدیمی در محله درب محکمه به قیمت حدود 700 میلیون تومان شد. خانه متعلق به مرحومه نصرت ترابی بود که یکی از وراث وی یعنی حسن کریمیان (شهردار خمینی شهری منطقه 4 تهران) سهم الارث خود را از این خانه به سازمان مردم نهاد هدیه کرد.
زهرا شیروی دراینباره می افزاید: هزینه خرید خانه به اضافه 200 میلیون تومانی که برای مرمت آن صرف شد، توسط خیرین تامین شد و پیش بینی می شود 50 میلیون تومان نیز هزینه تجهیز اداری مکان بشود.
به گفته وی طبقه بالای ساختمان بخش اداری خواهد بود و اتاق های طبقه پایین برای کارگاه تجهیز خواهد شد.

IMG 20141001 132339
یکی دیگر از اقدامات این سازمان مردم نهاد معرفی افراد جویای کار به مراکزی است که به این سازمان اعلام نیاز به نیرو کرده اند و البته شناخته شده و قابل اعتماد هستند. شیروی می گوید: علی رغم اینکه هنوز کارمان را به طور رسمی شروع نکرده و هیچگونه تبلیغی در این زمینه نداشته ایم اما حدود 100 نفر برای کار در کارگاه های ما ثبت نام کرده اند و در طول هفته گذشته زمینه اشتغال 8 خانم بدسرپرست را در دو کارگاه «مونتاژ تابلوهای الکترونیکی» و «سنگ های تزیینی» فراهم نموده ایم.


توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
اما آنچه در میان حرف های شیروی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این است که هر زنی که برای کار و تامین معاش وارد این انجمن می شود به هیچ عنوان به حال خود رها نخواهد شد. تا پیدا کردن کار و دریافت حقوق از نظر مالی تامین می شود و موظف است در کارگاه های آموزشی که روزهای پنج شنبه تشکیل می شود، حضور فعال داشته باشد. وی ادامه می دهد: ما معتقدیم که یک زن سرپرست خانوار باید از لحاظ روانی در سلامت باشد و دانش و بینش کافی را هم برای حضور در اجتماع و تربیت فرزندانش به دست آورد. از همین رو با برگزاری کلاس هایی که عزت نفس را در آنها تقویت نماید، باورهای دینی شان را رشد بدهد و نکات تربیتی و روان شناسی را به آنها گوشزد نماید، به رشد فرهنگی و اجتماعی آنها کمک خواهیم کرد.


مدیرعامل این انجمن ضمن تشکر از اعضای هیات مدیره به خاطر پشتکار و تلاش بی اندازه و همچنین اتحاد و همسویی مثال زدنی شان گفت: تقریبا همه کمیته های ما خصوصا کمیته جلب کمک های مردمی فعال است. وی همچنین در رابطه با کمیته درمانی گفت: انجمن با متخصصان پزشکی زیادی در ارتباط است که هر وقت لازم باشد مددجویانمان را به آنها ارجاع می دهیم تا به صورت رایگان درمانشان کنند.

IMG 20141001 132357
کمیته های فعال در انجمن همیاران سلامت خانواده
کمیته درمانی با مدیریت دکتر جزینی فوق تخصص جراحی کودکان
کمیته آموزشی و فرهنگی با مدیریت خانم دکتر الهام فرید پزشک عمومی
کمیته جوانان با مدیریت دکتر سید اسماعیل موسوی متخصص روان شناسی
کمیته کارآفرینی و اشتغال با مدیریت جعفر ثنایی و علی عمادی
کمیته جلب مشارکت های مردمی با مدیریت حاج غفار غفورزاده


شماره حساب هایی برای جذب کمک های مردمی:
صندوق قرض الحسنه حسنات: 1939
صندوق قرض الحسنه حضرت حجت (عج): 3610


اعضای هیات مدیره:
حاج محمود گلکار، حاج اصغر قارایی، زهرا شیروی، حاج محمدرضا رضایی، حاج غفار غفورزاده، ، مهندس ناجح پامناری، دکتر سید اسماعیل موسوی، علی عمادی