سرنوشت ساختمان بهداری هرستان پس از 15 سال بلاتکلیفی

ارسال در خبر و گزارش

 اخیرا جمعی از فعالان محله هرستان دست و آستین بالا زده اند تا با کمک شبکه بهداشت و درمان ساختمان بهداری را از نو بسازند و نیازهای درمانی و بهداشتی ساکنین هرستان را تا حدودی مرتفع سازند.


مرگ تدریجی یک بهداری
حدود 40 سال پیش پدر شهید «خیام نکویی مهر» اهل اصفهان زمین خود را که تقریبا 4 هزار متر بود برای ساخت یک بهداری در هرستان وقف کرد. به گزارش خبرنگار فرصت، چهار سال بعد یعنی در سال57 ساختمان کوچکی شامل چهار اتاق و یک سالن در آن بنا شد و خدماتی نظیر معاینه ماه به ماه بارداران، واکسیناسیون، معاینه بیماران و ارائه ملزومات بهداشتی و تغذیه ای دوران بارداری نظیر مکمل های غذایی، حبوبات، صابون و... به صورت کاملا رایگان صورت می گرفت. اما آبیاری های پی در پی زمین های کشاورزی اطراف بهداری موجب شد که این ساختمان با گذشت 20 سال از عمرش فرسوده شده و دیوارهایش ترک های وسیعی بردارد. از آنجا که احتمال ریزش سقف وجود داشت دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 78 دستور تخلیه ساختمان را داد و نیروهای بهداری ناچار به مدت دو سال در خانه های مسکونی محل به ارائه خدمات می پرداختند تا اینکه در سال 80 به بهداری جوادیه واقع در خیابان امیر کبیر کوچه آب و برق منتقل شدند و در واقع این دو بهداری در حال ادغام شدن بودند و هرستان داشت از تشکیلات سازمان اداری شبکه بهداشت استان حذف می شد. این وضعیت تا سال 88 ادامه داشت که با فشارهای شبکه بهداشت شهرستان نیروهای بهداری هرستان دوباره به محل بازگشتند و با اجاره خانه های مسکونی به خدمات درمانی و بهداشتی خود در مکانی که هیچ شباهتی به مکان های بهداشتی و درمانی نداشت ادامه دادند. در این میان زمین بهداری مانده بود و ساختمان فرسوده اش که حالا تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده بود و سواستفاده های برخی افراد.


وقتی جسد یک معتاد در ساختمان بهداری پیدا می شود!
تکانی که پیدا شدن جسد یک معتاد در این ساختمان به مردم وارد کرد باعث شد که بالاخره صدای اعتراضشان را به گوش شورای شهر سوم برسانند و شهرداری اقدام به تخریب این ساختمان فرسوده نماید. حالا زمین خالی بهداری مانده است که هم راهی میان بر برای عبور و مرور از کوچه ها شده و هم مکانی برای تخلیه نخاله ها. اسم بهداری هم مانده است برای دادن نشانی: «کوچه بهداری سابق»


سکوت مردم به اضافه بی اعتنایی مسوولان
وقتی بهداری هرستان به بهداری جوادیه منتقل شد حتی یک نفر از اهالی محل اعتراض خودش را به گوش مسوولان نرساند و وقتی یک منزل مسکونی قطب درمانی محله شد باز هم کسی اعتراضی نکرد تا اینکه وارثین واقف زمین در سال 88 به دلیل عدم استفاده از زمین طبق نیت پدرشان زبان به اعتراض گشودند.
صحبت از زمین وقفی بهداری و بلااستفاده ماندن آن و همچنین خانه به دوشی نیروهای بهداری نقل مجالس اهالی بود اما هیچ کس جسارت به خرج نمی داد که این اعتراضات و انتقادات را به گوش مسوولان برساند یا شاید کسی جسارت این را نداشت که با برداشتن گامی در این زمینه خودش در محل انگشت نمای این و آن بشود.


ساختمان بهداری چشم انتظار کمک های مردم و تصمیمات مسوولان
اکنون جمعی از جوانان و معتمدین و یکی از روحانیون محل با تشکیل شورایی به نام شورای خیرین بهداشت و سلامت پیگیر این کار شدند و با مراجعه به شبکه بهداشت، مجوز ساخت و قول تخصیص بودجه را گرفته اند. یکی از فعالان محل که مسوول پیگیری امور ساخت بهداری است، می گوید: از ماه رمضان سال گذشته با دعوت یک پزشک عمومی از طرف شبکه بهداشت اصفهان ضمن معاینه رایگان مردم این موضوع را با مردم در میان گذاشتیم و جلسات متعددی نیز با مسوولان شبکه بهداشت، رییس اتاق اصناف شهرستان و مدیران قرض الحسنه های هرستان برگزار نمودیم و نامه های متعددی به نماینده، شبکه بهداشت و انجمن بهداشت و سلامت استان رساندیم و چندین بار در مساجد محل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم. جعفری ادامه داد: با این اقدامات موفق شدیم ساخت بهداری هرستان را جزو اولویت های دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم. در همان سال اقداماتی برای ساخت و ساز در زمین بهداری انجام شد ولی به گفته شبکه بهداشت هنوز بودجه ای از سوی دانشگاه برای ادامه طرح نرسیده است.


این فعال محلی افزود: مسوول طرح گسترش شبکه بهداشت شهرستان از ما خواست که نیروهای انسانی مورد نیاز برای ساخت را تامین کنیم تا شبکه، مصالح را در اختیار ما بگذارد. ما نیز با توزیع اطلاعیه و نصب بنر در انظار عمومی و اطلاع رسانی در مساجد محل از مردم خواستیم که کمک های مالی شان را به شماره حساب 2200 قرض الحسنه قائم و 1404قرض الحسنه شهدا واریز کنند و همچنین افرادی هم که در زمینه ساخت و ساز تخصصی دارند برای مساعدت در امر بنای ساختمان جدید بهداری اعلام آمادگی نمایند اما متاسفانه با گذشت دو ماه از این موضوع هنوز ریالی به این شماره حساب ها واریز نشده و حتی یک نفر از اهالی محل ثبت نام نکرده است. جعفری در گفتگو با خبرنگار فرصت از مردم خواست که اگر از نظر مالی توانایی مساعدت ندارند از نظر فکری و یا در موقع شروع کار با جا به جا کردن حتی یک آجر به ساخت هر چه سریع تر بهداری کمک کنند و یا حداقل با برخی قضاوت های غیر منصفانه باعث کندتر شدن مراحل ساخت نشوند.