بلاتکلیفی مردم هرستان برای معامله زمین های محدوده «شیرخدا تا باغ خرگوشی»

ارسال در خبر و گزارش

 این زمین ها که بخشی از منطقه شیرخدا تا باغ خرگوشی را شامل می شود به وسعت یک طاق (120 جریب) بوده و چسبیده به ضلع شرقی محله هرستان است که روزگاری جزو اراضی کشاورزی محله آدریان به حساب می آمده و اکنون به دلیل کمبود آب، به زمین های مسکونی تبدیل شده است. توی این سال ها خیلی از کسانی که برای خرید این زمین ها قدم بر می داشته اند یا تا مراحلی پیش رفته و به توصیه دیگران منصرف می شده اند و یا با اکراه آن را خریداری می نموده اند. بعضی مردم برای روشن شدن ماجرا به اداره اوقاف و شهرداری مراجعه کرده و از آنها کسب تکلیف می نموده اند. طبق آنچه از گفته های قدیمی های محل برمی آید وقفی بودن این زمین ها محرز است و تنها ابهاماتی در رابطه با محدوده دقیق آن و همچنین نوع وقف وجود دارد. حاج حسن جعفری حدودا 80 ساله می گوید: من با چشم خودم می دیدم که روحانی سیّدی برای دریافت اجاره بهای زمین ها به کشاورزان آدریانی مراجعه می کرد و این اجاره بها را بنا به گفته خودش برای آیت الله خویی در نجف می فرستاد. وی در رابطه با واقف و نیت وی نیز می افزاید: ما فقط شنیده بودیم شخصی به نام نجفی این زمین ها را وقف کرده و نیتش هم پرداخت شهریه طلاب حوزه علمیه بوده است. جعفری همچنین علت امتناع بیشتر مردم از خرید این زمین ها را نامشخص بودن محدوده دقیق زمین ها می داند و می گوید: بین سال های 40 تا 45 درگیری هایی بین کشاورزان و متولیان وقف صورت گرفت و محدوده این زمین ها نامشخص ماند.


وجود همین ابهامات باعث شده تا مردم محل همواره نسبت به خرید این زمین ها دچار تردید و دودلی باشند و زندگی در این محدوده را موجب بی برکتی بدانند. مصطفی جعفری یکی از خریدارانی که تا پای معامله رفته ولی منصرف شده است، می گوید: من با توجه به نوساز بودن منازل این منطقه و رعایت عقب نشینی ها و استاندارد بودن کوچه ها و همچنین موجود بودن زمین دلخواهم تصمیم به خرید یک قطعه از این زمین ها گرفتم. قطعه زمینی را انتخاب کرده و تا پای معامله هم رفتم ولی یکی از قدیمی های محل گفت که خرید و فروش این زمین ها حرام است و معلوم نیست که کدام قسمت وقف بوده و کدام نبوده است.


محدوده زمین های وقفی برای اداره اوقاف کاملا مشخص است
یکی از مشاوران املاک هرستان نیز ضمن تایید گفته های دیگران از نگرانی و سردرگمی خریداران خبر می دهد و می گوید: این زمین ها به دلیل وسعت کم محله و تراکم جمعیت و کمبود زمین، خریداران زیادی دارد که اکثرا بومی هستند و اولین سوالشان همین است. ما هم طی شنیده هایمان به همه می گوییم که زمین ها وقفی است و همین موجب می شود خیلی از خریداران بومی که مراحل زیادی از معامله را هم طی کرده اند انصراف بدهند.  رضایی در رابطه با محدوده این زمین ها می گوید: شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بخش های زیادی از زمین های محلات هرستان و آدریان وقفی است اما آن گفته ها که از اعتبار بیشتری برخوردار است، حاکی از آن است که محدوده شیرخدا تا باغ خرگوشی وقفی است. رییس اداره اوقاف شهرستان اما وقفی بودن اغلب زمین های هرستان را تایید می کند و از دو واقف نیز در این باره نام می برد. وی نصرت آغا نجفی و شیخ حسن نجفی زاده را به عنوان واقفان محله هرستان معرفی می کند و می گوید: محدوده این زمین ها برای اداره اوقاف مشخص است و به شهرداری هم اعلام شده است. اکنون این زمین ها در شهرداری به پلاک 101 معروف است. وی در ادامه از تهیه نقشه موقوفات شیخ حسن نجف زاده که سه میلیون متر مربع بوده و از صحراهای هرستان تا انبارستان درچه است، خبر می دهد و می گوید: نقشه موقوفات بانو نجفی نیز که یک طاق از محدوده شیرخدا تا باغ خرگوشی را شامل می شود، در دست تهیه است.


رییس اداره اوقاف در ادامه از بروز درگیری میان متولیان وقف و کشاورزان در دهه 40 اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: اداره اوقاف از سال 1363 وقفی بودن این زمین ها را اعلام و محدوده دقیق آن را مشخص نموده است. حجت الاسلام قربانی می افزاید: طبق وقف نامه شماره 069829 و شماره سند وقف 11688 این زمین ها در تاریخ 23/10/1323 توسط بانو نصرت آغا نجفی وقف شده که اصل و رونوشت وقف نامه اکنون در اداره اوقاف موجود می باشد. این بانو نیات خود را در وقف نامه اینچنین بیان کرده: پرداخت شهریه طلاب،کمک به محصلین بی بضاعت، برپایی مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله حسین(ع)، روضه خوانی،کمک به فقرای سادات و ...


وی در رابطه با تکلیف مردم در صورت وقفی بودن زمین مورد نظرشان می گوید: این زمین ها دو دسته اند: یک دسته با اداره اوقاف قرارداد دارند و دسته دیگر قراردادی ندارند. اگر زمینی با اداره اوقاف قرارداد داشته باشد در صورت فروخته شدن، قرارداد به نام خریدار ثبت می شود. بخش هایی هم که قرارداد ندارد در صورت مراجعه به اداره اوقاف و مشخص شدن وقفی بودن زمین باید برایش قرارداد تنظیم شود. اگر زمینی وقف باشد، طبق قانون از هر 24 متر یک متر متعلق به اداره اوقاف می شود که اجاره بهای آن باید به صورت سالیانه پرداخت شود تا صرف امور ذکر شده در وقفنامه گردد. حجت الاسلام قربانی تاکید کرد که اجاره بهای این زمین ها بسیار ناچیز است.


حجت الاسلام حاج آقا یحیی مهدوی از روحانیون محل نیز در این باره به خبرنگار فرصت می گوید: اگر اداره اوقاف از طرف متولیان زمین وکیل باشد و از نظر شرعی و قانونی محدوده وقف را مشخص کرده باشد خریدار با طی مراحل قانونی و هماهنگی با اداره اوقاف مجاز به خریدن زمین است و از نظر شرعی اشکالی ندارد.


انصراف خریداران بومی و فروش زمین به غیربومی ها
همانطور که ذکر شد وجود ابهامات و شایعات موجود در رابطه با زمین های وقفی موجب امتناع بومی های محله از خرید آنها شده و این مشکل علاوه بر اینکه هرستان را با جمعیت 13 هزار نفر با کمبود زمین مواجه کرده راهی را هم برای سرازیر شدن جمعیت غیربومی به این محل و خرید زمین های وقفی از جانب آنها باز کرده و بدیهی است که روشن شدن دقیق این موضوع از جانب مسوولان و قدیمی های محل به حل این مشکلات کمک خواهد کرد چراکه قطعا بسیاری از جوانان هرستانی سرگردان خریدن تکه زمینی هستند که با اطمینان خاطر در آن خانه ای بنا کرده و در محله خود بمانند و در آبادانی زادگاه خود بکوشند.