انتقاد شدید از جناح بازی و سیاسی کاری در شهرستان

ارسال در خبر و گزارش

farmandarjadid در تازه ترين تغيير و تحول مديريتي در شهرستان، فرماندار تغيير كرد. خبر تغيير فرماندار البته در اواخر سال گذشته و يكي دو روز بعد از مصاحبه فرصت با صالحي، در محافل مديريتي منتشر شد اما گذشت زمان مشخص كرد كه بناي اين تحول، پيشتر گذارده شده بود.

بعد از آغاز روزهاي كاري سال جديد، مشخص شد كه اكبر صالحي عملاً از پست فرمانداري رفته و البته به مسئوليت ديگري گمارده شده است. اين شرايط نهايتاً در روز بيستم فروردين با برگزاري مراسم توديع و معارفه ختم به خير شد و در مراسمي كه در امامزاده سيدمحمد و با حضور مسئولان ارشد شهرستان و استان برگزار گرديد، احمد حقيقي كه پيشتر فرماندار تیران و کرون بوده است به عنوان فرماندار خميني شهر معرفي و از خدمات اكبر صالحي تقدير گرديد.
در اين مراسم، مسئولان شهرستان و استان به ايراد سخن پرداختند. 

مديران شهر ضعيف اند
در ابتداي جلسه، امام جمعه خطاب به مسئولان استاني حاضر در جلسه و بويژه معاون سياسي امنيتي استانداري در سخناني با بيان اينكه خمینی شهر نیاز ویژه به حمایت شما مسؤولان استان دارد افزود: مردم این شهر محاسن بسیار زیادی دارند و این شهر نیاز به کمک دارد.
حجت الاسلام سالمي در ادامه تصريح كرد: ما نیاز به مدیران بسیار قوی در شهر داریم و تمامی ادارات نیاز به مدیران بسیار قوی دارند.
وی با انتقاد از ضعیف بودن برخی از مدیران شهر با حرارت خاصی ادامه داد: بارها گفته ام برخی اوقات احساس می کنم که یک مدیری را می آورند اینجا و روی سر مردم سوار بشود، بعد تجربه پیدا کند و می برند جای دیگر به عنوان مدیر توانمند! اینجا سومین شهر پر جمعیت استان است با این همه جمعیت دور از انصاف است که ما مدیر ضعیف بیاوریم؛ مدیری که اولین بار است کار می کند. ممکن است در اداره یک مشکلی پیش بیاید و او نتواند حل کند.
امام جمعه تصريح كرد: این شهرستان ما مدیران با تجربه و پخته می خواهد. برخی از ادارات ما خیلی مهم هستند، آموزش و پرورش ما خیلی اداره مهمی است لذا باید مدیر توانمند داشته باشد. برخی از ادارات ما بعد از یکی دو سال هنوز در سرپرستی ماندند. چرا باید این طور باشد؟!»
سالمی در این زمینه به مدیریت اداره ارشاد اشاره کرد؛ موضوعی که پیش از این هم مورد انتقاد دکتر اسماعیلی معاون استاندار و همچنین صالحی فرماندار وقت قرار گرفته بود. وی در این زمینه گفت: «من از وقتی که آمده ام اداره ارشاد شهرستان سرپرست دارد چرا؟! توی این شهر یک نفر نیست که بتواند مسؤولیت رسمی این شهرستان را بر عهده بگیرد؟! هنوز باید سرپرست داشته باشد؟ مشکل کار کجاست؟ بسوزد پدر این جناح بازی ها و خط و خط بازی ها.»
امام جمعه در ادامه به موضوع مدیریت سینما فرهنگ خمینی شهر اشاره کرد. سینمایی که مدت قرارداد مدیریت آن اسفند 89 به پایان رسیده و با فشار صالحی فرماندار قبلي از تمدید قرارداد آن جلوگیری شد تا مدیریت آن به مجموعه  ای بومی سپرده شود. وی در این باره گفت: «اگر در سالن سینمای شهر بخواهد برنامه ای اجرا شود باید بروند از استان اجازه بگیرند. چرا اختیار سینمای شهر هم دست خودمان نیست؟! آقای صالحی فرماندار نامه زدند به استان که اختیار این سالن سینما را خود شهر بدهید، چرا باید استان برای سالن سینمای ما تصمیم بگیرد؟ مشکل کار کجاست؟»
وی ادامه داد: «بخدا هر چه در این شهرستان کار فرهنگی بکنید گنجایش دارد. مدیران در این شهر حتی المقدور باید بومی باشند، اگر بومی نیستند حداقل ساکن شهر شوند. این طور نباشد که ظهر پنجشنبه مدیر برود تا صبح شنبه. مردم این شهرستان بیشترین حمایت را از نظام و دولت انجام داده و می دهند، لذا باید توجه بیشتری به این شهر کرد.»
سالمی ادامه داد: «متأسفانه خمینی شهر در زیر سایه اصفهان قرار گرفته، بزرگترین کاری که انجام می دهد دیده نمی شود. از طرفی دیگر در این شهرستان صنعت و کارخانجات نداریم. بیکاری در این شهرستان زیاد است چون سایه شهر اصفهان بر سر ما سنگینی می کند. حالا که سایه اصفهان است باید توجه ویژه به شهر کرد.»
وی خطاب به حقیقی فرماندار جديد گفت: «از شما می خواهم از ادارات یک بررسی جامعی داشته باشید. در مساجد حضور پیدا کنید رؤسای ادارات هم همین طور. ما نوکر این مردم هستیم اما برخی از مدیران فقط منتظر هستند ساعات اداری تمام شود و بروند. یک مدیر باید 40-30 درصد وقتش را در دفتر باشد و بقیه اش بین مردم برود. اینکه بین مردم بروید خیلی مهم است.
وی در ادامه به موضوع مهاجرت پرداخت و افزود: بحث مهاجرت یکی از بحثهای مهم شهر است. شهر دارد منفجر می شود باید کی کنترل و نظارتی صورت بگیرد؟ وی گفت: حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمع کشور به من گفت در بحث مصلی، خمینی شهر از همه شهرهای استان عقب تر است.

 

بيكاري در خميني شهر بالاست
در ادامه جلسه، سیدجواد ابطحی نماینده شهرستان به ايراد سخن پرداخت. وي گفت: «آقای صالحی در مدت مسؤولیتشان با مشکلات زیادی مواجه بودند. خودشان گفتند یک صدم مشکلات خمینی شهر را نطنز كه قبلاً آنجا فرماندار بودم نداشت.»
وی ادامه داد: «بنده هم تعجب کردم که ایشان به این زودی می خواهند شهر ما را ترک کنند ولی از شهریور سال گذشته دستگاه مربوطه درخواست کرده بود ایشان برگردند.»
نماینده سپس به موضوع بیکاری اشاره کرد و گفت:  «آقای حاج حسینی رئیس اداره کار به من گفتند ما در خمینی شهر 5/15 درصد نرخ بیکاری رسمی داریم که بنده این نرخ را قبول ندارم و می دانم بیشتر است. شاخصهای بیکاری طوري تعیین شده تا کسانی که درهفته دو ساعت هم کار داشته باشند شاغل محسوب می شوند. در حالیکه شغل را چیزی می دانیم که در هفته حداقل 5 روز کار برود.»
سپس وی به موضوع زمینهای شاهین شهر اشاره کرد و گفت: «من به حاجی زاده فرماندار شاهین شهر گفتم ما زمین های شاهین شهر را نخواستیم، ولی بیایید با هم توافق کنیم. این 700 هزار جنگل در اختیار خودتان باشد منتها مجوز به خمینی شهری ها بدهید که آنجا کارخانه بزنند. ولی واقعاً ما جا نداریم. ما برای دفتر صدا و سیما 400-200 متر می خواهیم اینجا نداریم. »

 

باندبازي در خميني شهر زياد است
اما اكبر صالحی که شش ماه پیش در حضور استاندار اعلام کرده بود خمینی¬شهر به بن¬بست رسیده است در این جلسه ترجیح داد در آخرين حضور خود در شهرستان تنها به طرح بخشی از مشکلات خمینی¬شهر بپردازد. وی در این باره گفت: «بخشی از گرفتاری های ما پرداختن به حواشی است. بخشی از گرفتاریهای ما به خاطر این است که حاشیه ها متن می شوند و متون به حاشیه می روند. اگر به حواشی بپردازیم، اگر به باندبازی بپردازیم اگر فقط به فکر خودمان و باند خودمان باشیم و مصالح نظام و مردم را توجه نکنیم فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.»
وی در تشريح عملکرد یکساله خود به اين موارد اشاره كرد: بازرسی از کلیه ادارات، متصل شدن کلیه ادارات به شبکه دولت، افزودن 7 نفر به بدنه فرمانداری، پیگیری پرونده های عمران شهری، پیشرفت مسکن مهر، کلنگ زنی شهرک صنایع غذایی، اختصاص 500 میلیون برای شهرک گلخانه، تلاش برای ارتقای روستای اصغر آباد به شهر، راه انداری اداره منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، حضور در بیش از 90 مسجد و گفتگو با مردم و...
صالحي در ادامه با بيان اينكه متأسفانه اعتبارات تملک دارایی ما از برخی از شهرهای 40 هزارنفری استان هم کمتر است افزود: به دنبال سفر میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور به شهرستان امروز به ما وعده دادند در سال 90 یک عنایت ویژه ای در حوزه اعتبارات شهرستان شده است. فرماندار پيشين تصريح كرد: گفتم که برخی از شهرستانها یک ششم جمعیت ما را دارند و  اعتباراتشان از ما بیشتر است این در حالی است که ما سرریز جمعیت اصفهان را هم داریم و حیاط خلوت اصفهان هستیم.

صالحی: بخشی از گرفتاری های ما بخاطر پرداختن به حواشی است. بخشی از گرفتاریهای ما به خاطر این است که حاشیه ها متن می شوند و متون به حاشیه می روند. اگر به حواشی بپردازیم، اگر به باندبازی بپردازیم اگر فقط به فکر خودمان و باند خودمان باشیم و مصالح نظام و مردم را توجه نکنیم فردای قیامت باید پاسخگو باشیم. 

فرماندار جديد مديري جهادي است
در ادامه جلسه نوبت به دكتر اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استاندار رسيد. وی در مقدمه گفت: «این شهر، حسینیه بزرگی است که احساس پر شور مردم علاقه مند به اهل بیت در آن موج می زند.» اسماعيلي سپس به تعبیر خود یک اعتراف کرد: «الحق و الانصاف باید گفت آنچه شایسته خمینی شهر بوده اتفاق نیفتاده، در حوزه های مختلف این طور است. این اعتراف روشنی است كه علی رغم کارهایی که در این شهر شده ولی حق خمینی شهر ادا نشده است و باید در این دو سال باقی مانده از عمر دولت دهم مسائل با جدیت توسط فرماندار تعقیب شود و مشکلات حل شود. باید مشکلات آسیب شناسی شود و نقشه راه داشته باشیم و توقع می رود در دوره جدید این اقدام انجام شود.
وی سپس به موضوع جابجایی زودهنگام فرماندار اشاره کرد و در مورد علل آن گفت: «در مورد جابجایی فرماندار هم ما چنین تصمیمی نداشتیم. آقای صالحی دو سه ماه پیش مراجعه و اعلام کرد از طرف وزارتخانه فراخوانده شده است. از نظر ما، روا نیست فرمانداری که یک سال خوب کار کرده را جابجا کنیم. روز معارفه ایشان هم تصور می کردیم ایشان تا پایان دولت دهم درخمینی شهر حضور داشته باشند ولی به هر حال این موضوع پیش آمد.»
معاون استاندار به معرفی فرماندار جدید پرداخته و گفت: «آقای حقیقی هم از افراد ارزشی و از پیشکسوتان شهر اصفهان در حرکتهای انقلابی و جهادی هستند. حداقلش این است که بیش از  5 سال فرماندار موفق ما در شهرستان تیران و کرون بوده اند.  ایشان مشتاق تعامل مستقیم با مردم هستند. مسؤولیت فرمانداری خمینی شهر را هم با اشتیاق پذیرفتند چون این عرصه هم عرصه حضور مستقیم با مردم است.»
وی سپس به موضوع اعتبارات فرهنگی اشاره کرد و گفت: «250 میلیون تومانی که به خمینی شهر پرداخت شده از محل یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتباری است که برای طرح های فرهنگی شهرستانی تعیین شده است. یعنی ما یک پنجم این بودجه را به خمینی شهر اختصاص دادیم و این مجزا از بودجه های دیگر است. مثلاً در موضوع امر به معروف طرح استانی داریم که جداگانه به خمینی شهر داده می شود. برای حمایت از مساجد و امامزاده ها بودجه گذاشته¬ایم. در مجموع نسبت به جمعیت، بیش از بقیه شهرستانها به خمینی شهر بودجه داده شده و علتش هم پتانسیل ها و استعدادهای زیاد فرهنگی خمینی شهر است.»

 

امروز بهانه اي براي كم كاري وجود ندارد
حقیقی فرماندار جدید آخرین سخنران مراسم بود. وی با بیان اینکه «من شهرستان خمینی شهر را خوب می شناسم» افزود: «من قبل از انقلاب در روضه خوانی های خمینی شهر شرکت می کردم در آن زمان خمینی شهر یکی از شهرهای شاخص مذهبی و انقلابی بود، امروز هم شهرستانی مذهبی و انقلابی است.»
حقیقی در ادامه خطاب به روسای ادارات گفت: «امروز بهانه ای برای کم کاری و کم توجهی وجود ندارد. فلسفه وجود ما خدمت به مردم است و بس. دولت هم شعارش خدمت بی منت به مردم است. در این شهر هم وظیفه سنگین است. ما با شهرستانی بسیار توانمند مواجهیم. خمینی شهر یک شهر ریشه دار و مذهبی است. اگر خمینی شهر مشکلاتی دارد همه آنها قابل حل است. لذا وظیفه ما بسیار سنگین است.»


حاشیه ها:
- همه مسؤولان شهرستان در سخنانشان به صورت ویژه به موضوع قمه¬زنی پرداختند كه كمي عجيب بود. امام جمعه خطاب به دکتر اسماعیلی گفت: در بحث محرم و مبارزه با قمه زنی حامی بسیار خوبی برای ما بودید که جای تشکر دارد و امیدواریم این حمایتها افزایش یابد. وي تصريح كرد: به خدا قسم اگر مدیری در این مورد کوتاهی کند خودم هر کاری بتوانم برای عزلش خواهم کرد. صالحي فرماندار قبلي هم گفت: با توجه به آن سایه ای که در ابعاد مختلف بر سر این شهر است و قبلاً هم گفتم مثل قمه زنی و... راه برای مقابله با قمه زنی تهیه شده است و به لطف خدا در سال اول اجرای این طرح قمه زنی کاهش یافت.
پرداختن به اين موضوع در چنين جلسه اي، موجب شد تا در حاشیه جلسه، تعدادی از  فعالان شهر، در گفتگو با فرصت، از این نوع صحبت کردن انتقاد كنند. اين فعالان گفتند: این نوع سخن گفتن در حضور مسئولان استانی به امنیتی شدن بی دلیل فضا منجر خواهد شد. البته دکتر اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استاندار هم با زيركي در واكنش به اين سخنان، تصریح کرد: اولویت کار ما در خمینی شهر به هیچ عنوان امنیتی نیست. دکتر اسماعیلی خطاب به فرماندار گفت: «جناب آقای حقیقی! اولویت شما درخمینی شهر اولویت امنیتی نیست. من روی این مسأله تأکید دارم. بحث قمه زنی حاشیه ای است. استعدادهای این شهر خیلی بیش از اینها است. باید روی عمران این شهر تلاش کنید. درموضوع قمه زنی هم عرض کرده¬ام که ما معتقدیم کسانی که قمه می زنند - به جز عده ای معدود - هیچکدام هیچ مشکلی با نظام و انقلاب ندارند و معتقدیم با کار فرهنگی قابل حل است. آقای حقیقی هم مرد فرهنگی است. روا نیست خمینی شهر به نام قمه زنی شناخته شود. این شهر علاقه مند اهل بیت (ع) است. ما هم امکانات را بیش از پیش به شهر خواهیم داد.»
- صالحی فرماندار بخشی از سخنانش را در حالی گفت که به شدت بغض کرده بود.
- این جلسه مانند تودیع و معارفه سال قبل، شور و شوق زیادی نداشت و از آن استقبال کمتری شده بود.
- در این جلسه امام جمعه گفت: امیدواریم سال آینده این موقع جلسه تودیع و معارفه نداشته باشیم و این برای عموم مردم ما سخت است. تعداد زیادی از فعالان شهر هم از اینکه فرماندار در مدت یک سال تغییر کرد انتقاد کردند.
- وقتی نماینده عنوان کرد که من آقای حقیقی را از 30 سال قبل می¬شناسم، دکتر اسماعیلی به شوخی گفت: احتمالاً ظرف 5 ماه این فرماندار هم تغییر می¬کند.
- صالحی فرماندار سابق در پایان سخنانش از نشریه فرصت برای همکاری در مدت مسؤولیتش تشکر کرد.