لزوم تشکیل یک سازمان مردم نهاد فراگیر محیط زیستی در خمینی شهر

ارسال در خبر و گزارش

یکی از زمینه های جذاب و مورد علاقه افراد (سمن ها)  محيط زيست است. همین امر باعث شده است که در کشور به ویژه مناطقی که جنگل و دریا  و منابع طبیعی و حیات وحش دارند اینگونه سازمان ها بیشتر و فعال تر باشند. البته ناگفته نماند که امروزه تشکیل سمن های محیط زیستی محدود به دریا وجنگل و حیات وحش نمی شود و حوزه های دیگری چون هوا و خاک و پسماندها و کوه ها و چشمه ها و فضای سبز شهری و حفاظت و نظافت آنها را نیز در بر می گیرد.
البته ناگفته نماند که سازمان های مردم نهاد به طور کلی و نوع محیط زیستی آن به طور خاص با مشکلات و موانعی در راه فعالیت خود روبرو هستند مثلا سمن های فعال در رابطه با محیط زیست در شهرستان های شهرضا، لنجان و داران در سال 1390 منحل یا تعلیق شده اند.
ذکر این نکته لازم است که سازمان های مردم نهاد را می توان بخشی از بدنه دولت دانست که وابستگی به دولت ندارد ولی از افراد و اشخاصی تشکیل شده است که به نوعی در رابطه با موضوعی یا هدفی اشتراک دارند و برای تحقق اهداف اساسنامه تشکل شان تلاش می کنند و این به نوعی کمک کننده دولت است.
در شهر ما با وجود اینکه چند سالی است نمایندگی محیط زیست دایر شده است اما  چون با کمبود نیرو و امکانات مواجه است فقط می تواند به مسائل اولیه یک اداره محیط زیست نظیر صدور مجوز برای احداث واحدهای صنعتی یا کشاورزی توجه کند و از فعالیت در مباحث بالاتر و مهمتری نظیر آموزش محیط زیست و فرهنگ سازی آن و... باز می ماند. یک انجمن یا سازمان مردمی می تواند این مباحث را پیگیری نموده و آن را به مرحله اجرا درآورد و در حین اجرا افراد علاقه مند نیز جذب شده و نظرهای خود را برای موضوعات جدید و همچنین بهتر اجرا شدن برنامه ها اعلام کنند.
 حال جای سوال اینجاست که چرا شهر ما با وجود این همه چشمه و مناظر طبیعی که در شمال شهر و اطرافش دارد  و همچنین معضل وجود کارخانجات آلاینده در اطراف شهر  و کارگاه های غیرمجاز درون بافت شهر و آلودگی زیاد و مسایل رو به تزاید پسماندها و باز یافت و مردم علاقه مند به طبیعت نباید یک انجمن، تشکل یا سازمان مردم نهاد محیط زیستی داشته باشد؟ در حالی که نجف آباد از سال 78 و کاشان از سال 79 و دیگر شهرستان های اطراف، جمعیت های دوستدار طبیعت و محیط زیست دارند.
   در صورتی که چنین سازمانی تشکیل شود می توان فعالیت هایی در چند محور از جمله آموزش،  همایش، نشست، بازدید و... ترتیب داد. برخی از این برنامه ها که درشهر های دیگر تجربه شده است عبارتند از:
- کارگاه های آموزشی و همایش های مختلف مثل پیاده روی و دوچرخه سواری همراه با پاکسازی منطقه حفاظت شده یا کوهستان
آموزش های مباحث مربوط به محیط زیست به دانش آموزان و خانواده ها به کمک آموزش و پرورش
- برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی و آموزشی
- بازدید از مناطق حفاظت شده و تماشای حیات وحش
- نصب تابلو، پرده، اعلامیه، پخش اطلاعیه و بروشور
- آگاهی دادن عموم با استفاده از روش های مختلف برای سالم سازی و زیباسازی محیط های عمومی و تفرج گاه ها و سعی در جهت توضیح اهمیت کاشت درخت و حفظ و نگهداری آن در مناطق مختلف
- ارشاد و ارائه توضیح های لازم به آلوده سازان و مخربین محیط زیست
- اجرای برنامه های سالیانه به مناسبت روزهای خاص از قبیل روز طبیعت، روز زمین پاک، هفته درختکاری، پاکسازی در کوهستان و...
- ارائه پیشنهاد به ادارات در رابطه با طرح ها و فعالیت ها
- شرکت در جلسات ادارات در سطح شهرستانی و استانی
- اعلام بیانیه در مورد مسائل محیط زیستی و هشدار دادن در رابطه با آنها به ادارات و سازمان ها
 حال با توجه به عزم دولت تدبیر و امید برای حمایت و بهره مندی از سازمان های مردم نهاد، شرایطی ایجاد شده که می توان یک جمعیت یا سازمان مردم نهاد در خمینی شهر تاسیس کرد و در رابطه با محیط زیست فعالیت نمود. لذا  از تمام علاقه مندان، دوستداران،  نخبگان، اساتید و صاحب نظران در زمینه محیط زیست دعوت می شود تا پیشنهادات خود را در رابطه با تاسیس یک جمعیت مردم نهاد و همچنین آمادگی در رابطه با عضویت در هیات موسس این جمعیت به ایمیل


  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  


ارسال نمایند.

تعدادی از سمن های محیط زیست فعال در دیگر شهرستان ها:
یاوران محیط زیست اصفهان، دوستداران محیط زیست نجف آباد، جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست، جمعیت حامیان محیط زیست و منابع طبیعی پیام سبز، جمعیت دوستداران محیط زیست، جمعیت کویر سبز کاشان، سرزمین زیبایی ها سمیرم، حافظان محیط زیست بادرود، انجمن حفاظت از محیط زیست خوانسار
و...