راهکار‌های عبور از موانع ‌صادرات/کاهش بوروکراسی برای تسهیل صادرات

ارسال در خبر و گزارش


محسن صرامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاری خانه ملت، گفت: باید پذیرفت هدف از ابلاغ بخشنامه های صاداراتی، تسهیل و افزایش در صادرات کشور است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه که ورود ارز به کشور با مشکل مواجه است لذا برای اجرایی شدن بخشی از بخشنامه صادراتی دولت، ابتدا باید تحریم بانک مرکزی لغو شود.
نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید توجه داشت در موضوع صادرات و واردات، برحسب نوع تعرفه ها و مشوق ها اقداماتی صورت گرفته که کافی نبوده است لذا باید راهکارهای دیگری  برای افزایش صادرات در نظر گرفته شود.    
صرامی ادامه داد: علاوه بر بخشنامه های دولتی، راهکارهای تسهیل در صادرات را می توان در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی با توجه به شرایط بومی کشور مطرح کرد و در صورت دست یابی به نتیجه قابل توجه در کشور این موضوع عملیاتی شود.
وی گفت: باید توجه داشت کاهش بورکراسی اداری تاثیر مهمی در تسهیل صادرات می تواند داشته باشد.
صرامی افزود: یکی از نکاتی که واقعا در تسهیل صادرات تاثیر گذار است موضوع سرعت ترخیص کالا از گمرکات کشور است.
وی در پاسخ به این سئوال که نقش جوایز صادراتی در تسهیل صادارت چه میزان می تواند باشد؟ گفت: در حال حاضر بسیاری از جوایز صادراتی به صادر کنندگان نمونه پرداخت نشده است و باید توجه داشت جایزه های صادراتی
 نمی تواند عامل مهمی در جهت تقویت سرمایه گذاران و صادرکنندگان باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی یادآور شد: نکته مهم درباره برخی بخشنامه های قانونی این است که باید به تائید مجلس برسند و موضوع دیگر که در کنار تسهیل صادرات نباید فراموش شود مسئله جلوگیری از قاچاق کالا است.