قل قل قلیان ادامه دارد...

ارسال در خبر و گزارش

شدت تمایل به استفاده از  قلیان به حدی است که به تازگی شاهد ظهور فروشگاه هایی در سطح شهر هستیم که به فروش انواع قلیان و لوازم مورد نیاز آن اقدام کرده اند.
اما وضعیت عرضه و مصرف قلیان در سطح استان و شهر اصفهان به مراتب نگران کننده تر است و گفته می شود صدها مرکز عرضه قلیان در سطح اصفهان وجود دارد. این واقعیت ها سبب شده که مقامات مختلف بهداشتی و حتی تعدادی از اعضای شورای شهر اصفهان از زاویه های مختلف به مساله قلیان و رواج آن در جامعه بپردازند و آمار و ارقامی در مورد آن اعلام و خطرات آن را گوشزد نمایند. بعضی از این اخبار را می خوانیم:

 افزایش میزان مصرف قلیان در بین افراد تحصیلکرده اصفهان
مسئول کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در گفتگو با خبر نگار مهر می گوید: بر اساس مطالعات انجام شده در اصفهان مشخص شد که میزان مصرف قلیان در بین افراد تحصیلکرده استان رو به افزایش است و میزان مصرف قلیان در افراد بی‌سواد یا با سطح تحصیلات پائین‌تر کمتر از افراد تحصیلکرده است.
روح افزا می گوید: بالاترین میزان مصرف قلیان را در جوانان زیر 30 سال به صورت روزانه یا هفتگی شاهد هستیم. وی ادامه می دهد: در حال حاضر مصرف قلیان در سنین 40 سال به بالا کم است و به پنج تا شش درصد می‌رسد اما با توجه به شیوع بالای مصرف قلیان در جوانان امروز احتمال افزایش قلیان در سال‌های آینده در بین افراد میانسال و مسن وجود دارد.
وی گفت: آمارکم مصرف قلیان در گروه میانسال و مسن به دلیل شیوع کم قلیان در جوانان دیروز و سال‌های گذشته بوده که امروز به میان سالی و سن پیری رسیده‌اند.

 فروش قلیان‌های جیبی در اصفهان / مراکز ارائه مواد دخانی در اصفهان شناسایی شد
مدیر آموزش سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان مسئول دیگری است که طی هفته های گذشته در مورد طرح جمع آوری قلیان وخطرات آن با خبرنگاران به گفتگو نشسته است.
به گزارش خبرنگار مهر منصور شیری در این باره گفت: در حال حاضر سه نوع روش عرضه و فروش قلیان در سطح اصفهان وجود دارد که فروش قلیان های جیبی بیشترین آسیب را به مصرف کنندگان وارد کرده است.
وی در خصوص طرح جمع‌آوری قلیان در اصفهان اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح جمع‌آوری قلیان از سطح استان اصفهان مراکز ارائه مواد دخانی شناسایی و پلمپ شد.
مدیر آموزش سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که 90 درصد از مبتلایان به سرطان ریه سابقه استعمال مواد دخانی را دارند.
وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان قلیان در معرض خطر سرطان ریه، پانکراس و کلیه قرار دارند، ابراز داشت: مصرف قلیان از موی سر تا پوست را درگیر می‌کند و سبب خشکی مو و تغییر رنگ ناخن و پیر شدن پوست می‌شود.
شیری از تاری عدسی چشم و ابتلا مصرف‌کنندگان قلیان به آب مروارید خبر داد و گفت: قلیان سبب جذب انواع فلزات سنگین به بدن از جمله کرونیوم، مونوکسید کربن، سرب، نیکوتین و قطران می‌شود و فرد را در معرض انواع مسمومیت‌ ها داشته است ومیزان جذب انواع فلزات از قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.
مدیر آموزش سلامت مرکز بهداشت استان وجود مراکز عرضه قلیان را در شانیت پایتخت فرهنگی جهان اسلام ندانست و ادامه داد: در بسیاری از مواقع گردشگران خارجی از این منظر اصفهان را مورد انتقاد قرار می دهند.