اخبار کوتاه اجتماعی فرهنگی

ارسال در خبر و گزارش

kootah- برگزاري همایش ادبی اهل قلم و بزرگداشت علامه طباطبایی

- توزیع مسابقه کتابخوانی «حماسه حسینی» همراه با اهدای نرم افزار ویژه محرم

- حسین امامی، شاعر پیشکوست خمینی شهر درگذشت

 

- و ...

 

برگزاري همایش ادبی اهل قلم و بزرگداشت علامه طباطبایی

طاهره خونساری: به همت مدیریت و امور فرهنگی اداره آموزش و پرورش و مدیریت مدرسه راهنمایی دخترانه علامه طباطبایی خمینی شهر، همایشی با عنوان همایش ادبی اهل قلم و بزرگداشت علامه طباطبایی بر گزار شد.

در این مراسم که به مناسبت 18 محرم سالروز وفات این عالم بزرگ و با هدف آشنایی و شناخت دانش آموزان و فرهنگیان از ایشان برگزار شده بود، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به شخصیت والای علمی و عرفانی علامه، عبودیت و بندگی، انس با قران، مهارت های تفسیری، حیات عرفانی و اخلاق، توسل به اهل بیت (ع)، تلاش های علمی و تالیف کتاب های  متعدد، توجه به نیازها و مشکلات جامعه، تربیت انسان های مفید، تولید و نوآوری در علم تفسیر و فلسفه را از جمله ویژگی های علامه بیان کرد.

حجت الاسلام ارزانی در جایی دیگر از سخنانش گفت: حسینه بودن خمینی شهر تنها در ایران مطرح نیست بلکه بنده در سفرهای متعددی که به نقاط مختلف جهان داشته ام این نکته را شنیده ام. در ادامه این مراسم که در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد و جمعی از فرهنگیان نیز حضور داشتند، رییس آموزش و پرورش طی سخنانی گفت: ما دانش آموزان و فرهنگیانی که در حسینه ایران زندگی می کنیم باید از این اسوه ها سرمشق بگیریم و زندگیمان سرشار از انوار قرآن و ائمه (ع) باشد. مدیر مدرسه تعداد آثار رسیده به دبیرخانه همایش را 312 اثر در قالب های شعر، متن ادبی، مقاله و تحقیق و پژوهش در موضوعات علامه و قرآن، علامه و هنر، علامه و تربیت شخصیت های علمی فرهنگی و بررسی یکی از ابعاد علمی فرهنگی فلسفی زندگی علامه عنوان کرد. خانم سعید بخش همچنین افزود:  از میان این آثار از 28 دانش آموز دختر در مقطع راهنمایی و دبیرستان و 25 فرهنگی قدردانی می شود. گفتنی است در این همایش از تابلوی جدید مدرسه با عکس علامه و نمونه سنگ قبر ایشان که بر دیوار ورودی مدرسه تعبیه شده بود، رونمایی شد.

 


توزیع مسابقه کتابخوانی «حماسه حسینی» همراه با اهدای نرم افزار ویژه محرم

سید حسام ابطحی: مسابقه کتابخوانی از کتاب «حماسه حسینی» که خلاصه ایست از کتاب «حماسه حسینی» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری، از طرف دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار می گردد. ستاد نماز جمعه خمینی شهر نیز این کتاب را با 60 درصد تخفیف به قیمت 1000 تومان همراه با پرسشنامه و یک لوح نرم ویژه محرم اهدایی از طرف ستاد بین علاقمندان توزیع می کند. شرکت کنندگان می بایست کتاب مذکور را تهیه و مطالعه کنند و به بیست سؤال چهار گزینه ای داخل پرسشنامه پاسخ دهند. جوابها را می بایست حداکثر تا روز اربعین حسینی را از طریق پیامک یا از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.emobalegh.ir و یا از طریق پست به دبیرخانه مسابقه کتابخوانی حماسه حسینی ارسال کنند.


انتخاب كتاب برتر استاد دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر

در همايش تجليل از خادمان فرهنگ مكتوب، كتاب آسيب شناسي كودكان و نوجوانان تأليف دكتر يوسف گرجي عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر بعنوان كتاب برتر معرفي گرديد . در اين همايش يكروزه كه به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و با حضور دري معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار گرديد با اهداء تنديس يادبود از خدمات دكتر گرجي قدرداني بعمل آمد. خاطر نشان مي سازد دكتر گرجي از اساتيد برجسته علوم مشاوره در دانشكده علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر است و تا كنون مقالات زياد علمي در مجامع مختلف ارائه نموده است.

دوره آموزشي براي نانوايان

به همت مرکز فنی و حرفه ای و اتحادیه نانوایان شهرستان، اولین آزمون تخصصی آموزشی نانوایان خمینی شهر برگزار شد. در این دوره براي 230 نفر از نانوایان امكان گذراندن دوره آموزشی و اصلاح آموخته ها در پخت نان، بروزرسانی اطلاعات فنی نانوایان، آشنایی با سیاست های دولت در حوزه آرد و نان و اصلاح روش پخت و بهینه سازی روش سنتی را داشتند.

تولد نوزاد در منزل و شرایط وخیم مادر

زنی27  ساله که نوزاد خود را در منزل به دنیا آورده بود و در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برد با کمک تکنسینهای فوریتهای پزشکی شهرستان خمینی‌شهر از خطرات احتمالی نجات یافت. به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان، ساعت 22 روز پنج شنبه در تماسی با اتاق فرمان فوریتهای پزشکی شهرستان خمینی‌شهر اعلام شد که زنی 27 ساله درمنزلی واقع در خیابان امیرکبیر این شهرستان در حال زایمان است و شرایط خوبی ندارد. بلافاصله پس از اعلام این گزارش یک واحد امداد اورژانس پیش‌بیمارستانی در محل حاضر شد؛ اما در آن زمان نوزاد به‌طور کامل به دنیا آمده و مادرِ زن باردار پس از بستن ناف با تکه‌ای نخ، آنرا با استفاده از قیچی بریده بود. بر اساس این گزارش زن 27 ساله که دومین بارداری و زایمان خود را پشت سر گذاشته بود، زمانی که از مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به منزل بازگشت با وجودیکه درد زایمان نداشت، به صورت ناگهانی و غافلگیرانه نوزادش را در منزل به دنیا آورد اما به دلیل خونریزی بسیار شدید دچار فشار پایین، ضعف، بی‌حالی و سرگیجه شده و درشرایط بسیار بدی به سر می‌برد لذا تکنسینهای فوریتهای پزشکی حاضر در محل سریعا جهت حمایت نوزاد و رسیدگی به وضعیت مادراقدام کردند و سپس آنها را جهت انجام اقدامات درمانی تکمیلی با شرایطی مناسب به زایشگاه بیمارستان شهید اشرفی خمینی‌شهر منتقل کردند. شایان ذکر است عباسعلی سلطانی و عمادالدین مطیعی تکنسینهای شرکت کننده در این عملیات فوریتهای پزشکی بودند. گفتنی است این زن 27 ساله‌‌که از تبعه‌ی افاغنه است یک فرزند پسر 5 ساله دارد و اکنون در زایمان دوم خود نوزادی دختر را به دنیا آورد.

فیلم کوتاه «معجزه» در شبکه سیمای اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفت

سید حسام ابطحی: فیلم کوتاه «معجزه» که در برنامه «فیلم کوتاه» از شبکه پنج اصفهان پخش شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت، توسط گروه فرهنگی هنری یاسین خمینی شهر و به کارگردانی یکی از فعالان قرآنی «محمدجواد حاجیان» تهیه شده است. در این فیلم افرادی مانند محمدطه رفیعی، امیرسالار صرامی، فاطمه نوروزی، علیرضا رهنما نیک، عرفان رفیعی، علی قزوینی زاده، امیر قوچانی، منصور طاهری، محمد نظری و احسان حیدری به ایفای نقش پرداختند.

گردهمایی به مناسبت هفته پژوهش در شهر کوشک

سید حسام ابطحی: به مناسبت هفته پژوهش، مدرسه علمیه خواهران انجبیه شهر کوشک گردهمایی ای را برگزار کرد. در این مراسم پس از تلاوت قرآن بیانیه ای از طرف مدیر منطقه چهار حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان ایراد گردید. در ادامه دکتر سعیدرضا فاطمی نیا در موضوع پژوهش، روش تحقیق، معرفی کتابهای اصلی و منابع روش تحقیق به سخنرانی پرداخت.

وی به بیان ویژگی های یک محقق پرداخت و گفت: یک محقق خوب باید علم آموز و اهل مطالعه باشد و بتواند واقعیتها را برای مردم اعلام کند. باید ذهن خود را برای شنیدن صحبتهای مخالف آماده کند. همیشه باید درمورد مطالب تحقیق کرد. باید دنبال حقایق بود نه آنچه که گفته شده است.

در ادامه مراسم یکی از طلاب پایه پنجم این مدرسه «عاطفه شفیعی» مقاله خود را با موضوع «انرژی هسته ای در قرآن» ارائه کرد که با استقبال حضار روبرو شد.

در پایان مراسم تعدادی از طلاب با هدایایی تقدیر و تجلیل شدند؛ سه نفر طلبه فارغ التحصیلی که تحقیقات پایانی آنها در سطح استان اصفهان برگزیده شده بود به نامهای «کبری نوریان»، «زهرا حیرانی» و «منصوره رضایی»، همچنین دو طلبه برگزیده مسابقه خلاصه نویسی کتاب «مسأله حجاب» استاد مطهری(ره) به نامهای «فاطمه نوریان» و «اعظم مهرابی» و همچنین طلاب فعال این مدرسه «عاطفه شفیعی» و «سمیرا صالحی راد» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در حاشیه این مراسم معاونت پژوهشی مدرسه علمیه خواهران انجبیه شهر کوشک بیان داشت: کمبود کتاب در کتابخانه و نبود دسترسی به اینترنت پرسرعت از مشکلات مهم این مدرسه علمیه است که امید است با همت مسؤولان شهرستان و استان این مشکلات رفع گردد.