ادامه یک روند...

ارسال در خبر و گزارش

هفته گذشته، خبری کوتاه رسانه ای شد: "فرمانداری خمینی شهر، از درجه 3 به درجه 2ارتقا یافت." خبری که به نقل از فرماندار محترم منتشر شد و از ارتقای جایگاه فرمانداری خمینی شهر خبر داد.

این مساله را از چند زاویه می توان بررسی کرد؛

1- ارتقای درجه فرمانداری از درجه 3 به 2 اقدامی زیرساختی و قابل تقدیر است که ظرفیت های جدیدی را در برابر شهرستان می گشاید. این ارتقای درجه از جنبه های مختلف حائز اهمیت است؛ ارتقای جایگاه شهرستان، افزایشمیزان اعتبارات تملک دارایی و سایر ردیف های بودجه ای، گسترش چارتِ سازمانی فرمانداری، و... بدیهی است در کنار فرمانداری، ادارات مختلف شهرستان نیز از این ارتقای جایگاهی بهره مند خواهند شد.

2- این ارتقای درجه، فرصتی مناسب برای تغییر جایگاه خمینی شهر در ردیف های بودجه ای استان است. از دیرباز تاکنون شهرستان خمینی شهر با دارا بودن 7 درصد جمعیت استان، کمتر از 4 درصد اعتبارات تملک دارایی را به خود اختصاص می دهد و از این منظر، اعتبارات این شهرستان با اعتبارات شهرستانهایی کوچک همچون نایین، خوانسار، تیران و ... تقریبا همسطح است.

3- نکته بعدی، ادامه روند کنونی است. ارتقای جایگاه فرمانداری خمینی شهر پس از سالهای طولانی نشان داد می توان در زمینه های مشابه هم گام های مهم و زیرساختی در مسیر توسعه شهرستان برداشت؛ از جمله تراکم شهرستان، بهره گیری از بودجه توسعه نامتوازن و...

مقایسه درجه فرمانداری خمینی شهر با شهرهای دیگر استان و کشور نشان می دهد گرچه حرکت مزبور، حرکت ارزنده ای است که پس از سالهای متمادی انجام شد ولی لازم است روند ارتقای درجه فرمانداری ادامه یابد. هم اینک، شهرستان هایی که از جنبه های مختلف همسطح با خمینی شهر هستند دارای فرمانداری ویژه هستند که نشان می دهد بین فرمانداری درجه 2 با جایگاه واقعی شهرستان کماکان فاصله معناداری وجود دارد و خمینی شهر در ادامه روند کنونی و همت مسوولان می تواند به این جایگاه دست یابد.