پدرم همیشه ده روز در خمینی شهر اصفهان عزاداری برگزار میکردند

ارسال در خبر و گزارش

محرم و صفر، ایام اندوه شیعیان جهان در سوگ امام حسین(ع) وl خاندان مظلوم پیامبر(ص) است. سیره علماء در سوگواری این دو ماه و تعظیم شعائر حسینی، می تواند الگویی ماندگار برای دوستداران اهل بیت(ع) باشد.

به این مناسبت، با حجت الاسلام والمسلمین «حسین اشرفی اصفهانی» فرزند چهارمین شهید محراب حضرت آیت‌الله «عطاءالله اشرفی اصفهانی» از علمای تهران و امام جماعت مسجد جامع سیدالشهداء(ع) تهرانپارس، گفتگویی اختصاصی انجام داده است.

* فضیلت اشک و اندوه برای امام حسین(ع)

فرزند چهارمین شهید محراب در ابتدا و در پاسخ به این سؤال که "فضیلت اشک و اندوه برای امام حسین(ع) را توضیح دهید؟" گفت: از امام صادق(ع) روایت است که فرمودند: "مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبة الحُسین حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنّة"؛ یعنی: هرکس در مصیبت امام حسین بگرید یا بگریاند و یا (اگر گریه اش نیامد) خود را به حالت گریه بزند، پیکرش بر آتش جهنم حرام شده و بهشت بر او واجب می گردد.

* دو ماه عزاداری شهید محراب

حجت الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی، در پاسخ به این سؤال که "برنامه پدر شما شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی در ماه های محرم و صفر چگونه بود؟" هم اظهار داشت: مرحوم والد ما برنامه های مفصلی برای دو ماه محرم و صفر داشتند. ایشان قبل از این که محرم برسد در کرمانشاه اعلام می‌فرمودند که ما دو ماه محرم و صفر را برنامه عزاداری داریم. در طول این دو ماه، اکثر شب‌ها هم سفره اطعام داشتند. علاوه بر دو ماه کرمانشاه، 10 روز هم در "خمینی‌شهر" اصفهان مراسم سوگواری برگزار می کردند.

امام جماعت مسجد جامع سیدالشهداء(ع) تهرانپارس ادامه داد: ایشان در روز عاشورا از درب مسجد آیت‌الله بروجردی تا مسجد جامع کرمانشاه با پای برهنه حرکت می‌کردند؛ در حالی که عمامه‌شان را به نشانه مصیبت زدگی از سر برمی‌داشتند و شال مشکی بر گردن می‌انداختند. پیرمردهای شهر کرمانشاه این رفتار و چشمان گریان ایشان را به یاد دارند.

* هر چه می‌خواهید از امام حسین(ع) بخواهید

حسین اشرفی اصفهانی درباره ارادت پدر بزرگوارش نسبت به وجود مقدس امام حسین(ع) هم گفت: ایشان بسیار به آن امام شهید علاقمند و ارادتمند بودند. آن شهید محراب به بنده و اخوی همیشه توصیه می‌کردند که سعی کنید در ماه های محرم و صفر به عزاداری بپردازید و علاقه‌مندی خود به امام حسین(ع) را نشان دهید.

وی ادامه داد: ایشان می فرمودند "ما هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم؛ هر چه هم می‌خواهید از امام حسین(ع) بخواهید".

فرزند آیت‌الله شهید اشرفی اصفهانی نامگذاری خود را هم جلوه ای دیگر از ارادت والد معظمش به سیدالشهداء(ع) برشمرد و گفت: من در شب تاسوعا من به دنیا آمدم و پدرم که آن زمان در قم سکونت داشتند به مادرم گفتند که اسم فرزندمان را "حسین" بگذاریم.

* اگر می‌خواهی از تو راضی باشم از آیت الله خامنه‌ای حمایت کن

حجت الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی در پایان این گفتگو، رهبر معظم انقلاب را عزت تشیع دانست و گفت: شهید محراب به خواب من آمد و گفت "اگر می‌خواهی من از تو راضی باشم و خدا و امام زمان(عج) هم از تو راضی باشند، از آقای خامنه‌ای حمایت کن که به حق است".

وی با تأکید بر لزوم پشتیبانی از ولایت فقیه، تصریح کرد: دعا کنید که وجود ایشان سالم و محترم باشد و دشمنان ایشان خوار و ذلیل شوند.

فرزند آیت‌الله شهید اشرفی اصفهانی افزود: مطمئنم که اگر خدای نکرده تار مویی از سر رهبر معظم انقلاب اسلامی کم شود دیگر این مملکت مثل ایشان پیدا نخواهد کرد. من تا زنده هستم از ایشان حمایت خواهم کرد و از درگاه الهی می خواهم که طول عمر با عزت به ایشان عنایت کند.