اخلاق و آداب سفر را در زیارت اربعین رعایت کنیم

ارسال در خبر و گزارش

سومین جلسه ستاد اربعین شهرستان در محل مجموعه فرهنگی، آموزشی و مسافربری مهربین تشکیل شد.

4 موکب از خمینی شهر
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین فرماندار در این جلسه گفت: چهار موکب برای خدمات رسانی پیش بینی شده اند که دو تادر مرز، یکی در مسیر راهنمایی اربعین و دیگری درکربلا مستقر می شوند.
مسؤول کمیته اعزام این ستاد با بیان این که تا کنون 143 دستگاه اتوبوس با تعداد 4860 نفر به این سفر زیارتی رفته اند افزود: در پایانه مهربین نمازخانه، اتاقک برای شبکه بهداشت و مکانی برای نیروی انتظامی ایجاد کرده ایم. همچنین پخت آش نذری را در برنامه داریم.
محمد تقی صهری افزود: با رایزنی هایی که با رییس انجمن صنفی مسافربری انجام دادیم و نیز هماهنگی با شرکت های خمینی شهر و نجف آباد قیمت بلیط های اتوبوس را از 70، 90 و 110 هزار تومان به ترتیب به 60، 75 و 95هزار تومان رساندیم.
وی تاکید کرد که با شرکت های متخلف برخورد می شود.
نماینده شبکه بهداشت و درمان با اعلام این که سی دی های آموزش های بهداشتی تهیه و در اختیار مسؤول پایانه مهربین قرار داده شده است افزود: ما در تهیه نیروها و امکانات خودمان پیش بینی طیف های مختلف بیماری را نظیر بیماری های گوارشی، از یک اسحال ساده تا اسحال خونی و بیماری های تنفسی از سرماخوردگی تا آنفلوآنزای اچ وان ان وان، نموده ایم.
رضاپوریان خواستار نظارت شبکه بهداشت بر سلامت نذورات این ایام شد.
مسؤول کمیته فرهنگی نیز از برگزاری نمایشگاه عکس در پایانه، توزیع بروشور، زیارت نامه، برپایی خیمه های معرف خبر داد و اضافه کرد: قرار است در اتوبوسهایی که به سمت کربلا می روند یک روحانی اعزام شود تا مسائل دینی و معرفتی را شرح دهد.
فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: تاکنون این نهاد 8193 جلد گذرنامه صادر کرده است.

 

با جاعلین ویزا برخورد می شود
سرهنگ جعفری نژاد با بیان این که نیروی انتظامی گروه هایی را که ویزای تقلبی صادر می کنند رصد می کند ادامه داد: در این زمینه سپاه، اطلاعات و فرمانداری همکاری خوبی داشته اند به طوری که فردی را دستگیر کرده ایم که حدود 300 گذرنامه همراه خود داشت که 87 تای آن تقلبی بود. این فرد را به مراجع قضایی ارجاع دادیم.
مسؤول کمیته امنیتی انتظامی همچنین گفت: در این ایام نیروی انتظامی باید نظم را در خود شهرستان هم برقرار کند. چرا که هم عزاداری ها در داخل شهرستان انجام می شود و هم پیاده روی از امامزاده سیدنجم الدین به امامزاده سید محمد (ص) را در پیش داریم. همچنین به علت این که در این روزها خیلی از شهروندان از شهر می روند باید از سرقت های احتمالی جلوگیری کنیم.

سرپرست فرمانداری در خصوص اقدامات انجام شده در کمیته مشارکت های مردمی و اسکان و تغذیه گفت: 15 کامیون از هیات انصار المهدی و 10 کامیون از موکب امیرالمومنین راهی شده اند. آرایشگاه، خیاطی، حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، آب گرم، بهداری و خدمات اسکان در موکب ها پیش بینی شده. است همچنین مستند سازی اقدامات انجام شده و ایجاد کانال ها در شبکه های مجازی و جمع آوری نذروات در همین کمیته انجام شده است.

 

مهم ترین چیز رعایت اخلاق و آداب سفر است
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در اداره کل حج و زیارت استان ضمن اشاره به خصوصیات منحصر به فرد زیارت امام حسین (ع) گفت: هر چه کار بزرگتر باشد باید برنامه ریزی بیشتری برای آن صورت گیرد. پیش بینی می شود امسال 25 میلیون نفر از کشورهای جهان اسلام به این زیارت بروند و از کشور ما هم 5/2 میلیون نفر عازم خواهند شد.
حجت الاسلام فقیهی افزود: متاسفانه بعضی از خبرنگاران بنا دارند که نقاط ضعف ها را نشان دهند این از مواردی است که باید به زایران گوشزد شود. گاهی تخلفاتی ناخواسته و حتی کارهای حرامی صورت می گیرد. مثلا غذا اسراف می شود و یا نماز از اول وقتش جدا می افتد. امام حسین در روز عاشورا نمازش را اول وقت خواند. کار خوبی که امسال شد این است که در بعضی از موکب ها یک روحانی وجود دارد. مهم ترین چیز در این زیارت رعایت اخلاق و آداب سفر است.
وی با بیان این که سیاست این نیست که موکب ها زیاد شود افزود: می خواهیم هزینه هایی که انجام می شود ماندگار باشد. نمی خواهیم عراقی ها فکر کنند ما حالت رقابتی با آن ها داریم. ما در استان اصفهان شهری داریم که 12 موکب دارد ولی به چه قیمتی؟!
حجت الاسلام فقیهی همچنین گفت: قبلا عراقی ها زمین ها را راحت در اختیار موکب ها قرار می دادند ولی حالا مبالغی را در ازا می گیرند. خبر دادند که یکی از شهرستان ها نزدیک به 100 میلیون پول داده اند که نزدیک حرم جا بگیرند.
وی در خصوص پیشنهادات فرهنگی زیارت اربعین گفت: در شهرستان ها پیشنهادات خوبی مطرح شده از قبیل ثبت کرامات و سفرنامه نویسی، ایجاد فضای مناسب با اربعین در شهر (ترمینال، مصلی نماز جمعه بازار)، سخنرانی در نماز جمعه و تذکرات برای جلوگیری از اسراف.
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در اداره کل حج و زیارت استان با اشاره به این که زیارت اربعین توسعه دارد افزود: این طور نیست که زیارت فقط روز اربعین و در حرم آقا اباعبدالله الحسین باشد وگرنه چگونه 25 میلیون جمعیت آن جا می توانند جا شود؟!


با ایجاد شبهه، نظام را هدف می گیرند
معاون مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری نیز در پاسخ به مباحث مطرح شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر کم کاری دولت در بحث اربعین گفت: سیاستی که در هنگام تشکیل ستاد اربعین مطرح شد این بود که دولت در موضوعات مربوط به اربعین بنای تصدی گری ندارد بلکه تسهیل گر است. قرار بر این بوده است که دولت و مجموعه های حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی همه و همه تلاش کنند که این تجمع به عنوان بزرگترین تجمع شیعیان جهان بدون حاشیه خاصی انجام شود و اصل سومی که ابلاغ شد از طرف ستاد مرکزی، مردم محوری بود.
قنبری افزود: بر اساس دیدارهایی که وزرای کشور ایران و عراق در چندین نوبت با یکدیگر داشتند، تدابیری اندیشیده شد که قرار شد طبق آن ما مردم را هدایت کنیم. هر جا که کار مردمی بود ماندگار می ماند.
سخنگوی ستاد اربعین حسینی همچنین گفت: به 50 موکبی که اکنون در کربلا مستقر شده اند قرار است کار اسکان و پذیرایی را انجام دهند. 5 موکب ما در مرز چزابه است. یک موکب در مهران داریم چرا که مرز خسروی بسته شده و باز شدن آن درهاله از ابهام است. یک موکب در شلمچه و یک موکب هم برای اتباع افغانی داریم. در این 58 موکب یک ریال دولتی هزینه نشده است.
وی در خصوص تسهیل گری دولت گفت: سال گذشته افرادی که از مرز چزابه قصد تشرف داشتند باید 70 کیلومتر را در جاده ای دو طرفه به عرض 12 کیلومتر طی می کردند. اکنون دولت جمهوری اسلامی ایران حدود 180 میلیارد تومان هزینه کرده است تا دو جاده کاملا مجزای 6 بانده به طول حدود 30 کیلومتر بسازد.
قنبری افزود: طبق توافقی که با دولت عراق داشتیم هزینه های این سفر زیارتی 40 دلار برای پرداخت به دولت عراق و 35 هزار تومان هزینه های بیمه و هلال احمر است.
وی با اشاره به این مبلغ بیمه از سال گذشته تا کنون اضافه نشده است گفت: این مبلغ 18800 تومان است. همچنین 6200 تومان بابت خدمات درمانی که هلال احمر انجام می دهد اخذ می گردد. دولت عراق به جز بحث امنیت در هیچ موضوعی مداخله نمی کند.
معاون مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری با تاکید بر این که ایجاد شبهه به نظام ضربه می زند گفت: کل مبالغی که اخذ می شود و توضیح داده شد، حدود 195 هزار تومان است ولی شبهه ایجاد شده که دولت درآمدزایی می کند.

 

ویزا با مبلغی کمتر از 170 هزار تومان قطعا جعلی است
قنبری اعلام کرد: سال گذشته بیمه به خانواده افرادی که در خاک عراق به صورت طبیعی فوت می کردند مبلغ 10 میلیون تومان برای انتقال به کشور پرداخت می کرد که این مبلغ امسال به 30 میلیون تومان رسیده است. همچنین مبلغ پرداختی به خانواده بیمه شده ای که در اثر حوادث جاده ای یا تروریستی فوت می کند از 90 به 210 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با هشدار در خصوص افزایش افراد سودجو برای جعل ویزا افزود: چون در خمینی شهر چون شور حسینی بیشتر و بیشتر زائران این شهر سن شان کم است، بیشتر مورد سوء استفاده جائلین قرار می گیرند. تهیه ویزا را 140 یا 150 هزار تومان تمام می کنند در حالی که امکان ندارد ویزا را بتوان زیر 170 هزار تومان صادر کرد و این ویزا قطعا جعلی است.
سخنگوی ستاد اربعین افزود: چند شب پیش در فرودگاه شهید بهشتی، 8 نفر از زوار ویزا شان تقلبی تشخیص داده شد و پاسپورتشان توقیف شد. در ایران با یک بازجویی کار تمام می شود ولی اگر این اشخاص وارد کشور عراق شده بودند از یک تا سه سال برایش حبس می بریدند. عراقی ها میزبان هستند و باید حرمت میزبان را نگه داریم و اولین شرط این کار این است که قوانین کشورشان رعایت شود.

 

زوار خودسرانه به مرز مهران نروند
وی با بیان این که که زوار خودسرانه به مرز مهران نروند افزود: جاده مهران کشش جمعیت میلیونی ندارد. یک گروه تروریستی در کشور عراق پخش شده و چه بسا بی نظمی زوار ما باعث شود که آن ها از مرز وارد یا خارج شوند. مرز خروجی برای زوار اصفهان، چزابه و شلمچه تعیین شده است و تاکید می کنم زائر، بدون ویزا به مرز نرود.