نقص قوانین، تعاونی ها را از پا درمی آورد

ارسال در خبر و گزارش

در همایش مدیران عامل شرکت تعاونی های شهرستان که با حضور ابطحی نماینده مردم در مجلس، راعی فرماندار و تعدادی دیگر از روسای دستگاه ها در فرمانداری برگزار شد، مدیران عامل تعاونی ها از قوانین دست و پاگیر بیمه تامین اجتماعی و همچنین اداره امور مالیاتی به عنوان بزرگترین مشکلاتشان یاد کردند. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، چند تن ازاین افراد که به نمایندگی از همکارانشان به ایراد سخن پرداختند از نماینده مجلس خواستند تا نواقص قانونی که موجب ایجاد مانع بر سر پیشبرد کار تعاونی هاست را در مجلس مطرح کرده و در رفع آن بکوشد.


آموزش حرف اول را می زند
مریم پیمانی مدیرعامل تعاونی گسترش کار همایون دژ با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها 32 تعاونی فعال در سطح شهرستان داریم، خواستار تشکیل مجمع تعاونی ها شد و گفت: افزوده شدن این تعاونی ها به شبکه دولت الکترونیک نیز از دیگر اقداماتی است که انتظار می رود به زودی انجام شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه طبق پژوهش ها "آموزش" بیشترین سهم را در موفقیت تعاونی ها داشته از مسئولان خواست با توجه به نزدیکی مراکز مختلف علمی به خمینی شهر بستر فعالسازی واحد آموزش تعاونی ها را ایجاد کنند.


دوندگی برای اجرای قوانین ناقص اولین دغدغه تعاونی ها شده است
عبدالرضا زهتابچه مدیرعامل تعاونی آسیا فوم پرشین در ادامه این نشست با تاکید بر دغدغه هایی که به دنبال قوانین و جریمه های تامین اجتماعی و دارایی برای تعاونی ها پیش می آید، گفت: اینقدر که از صبح تا شب باید برای اجرای این قوانین دوندگی کنیم و وقت بگذاریم برای فروش محصولاتمان وقت نمی گذاریم. وی گفت: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود گمان نمی کنم تعاونی ما تا پایان سال بیشتر دوام بیاورد.


هیچ سهامی خریداری نمی شود
غلامرضا اعلایی مدیرعامل تعاونی تعویض روغن کاران خمینی شهر نبود نقدینگی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات اساسی تعاونی ها نام برد و گفت: وضعیت به گونه ایست که هیچ عضوی سهام اضافه نمی کند و همین باعث متلاشی شدن تعاونی ها می شود.
سلطانی به عنوان مسئول اتحادیه تعاونی های مسکن مهر شهرستان نیز در ادامه از لاینحل ماندن مشکلات دو تعاونی 10 و 20 خبر داد. وی ضمن اینکه موانع ایجاد شده بر سر راه این دو تعاونی را تامین اجتماعی دانست، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که از میان 18 تعاونی تنها برای یک تعاونی پایان ساخت صادر شده است.


تعاونی مسکن یا شرکت انبوه ساز؟
محمدی مدیرعامل اتحادیه مسکن شبکه بهداشت و درمان تعاونی های مسکن را یکی از تعاونی هایی دانست که بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال دارد اما از آنجا که از جانب دستگاه های متولی هیچگونه حمایتی دریافت نمی کند، عملا به یک انبوه ساز تبدیل شده است.
وی به جز نحوه ارائه وام به اعضای تعاونی های مسکن که خود یکی از مشکلات است، از هزینه های گزافی که برخی نهادهای نظارتی پیش از ارائه خدمات از تعاونی ها دریافت می کنند نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات یاد کرد و افزود: همین مشکلات است که مسکن کشور را دچار رکود می کند.
صهری مدیرعامل تعاونی مهربین ضمن اشاره به مشکلاتی که سد راه ادامه کارشان شده، برگزاری این نشست را پس از ده سال توسط فرمانداری و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به فال نیک گرفت.


از 112 به 5 رسیدیم
پیمانی به عنوان یکی دیگر از تعاونی دارانی که در حوزه آی تی فعالیت دارد، گفت: سال 92 کارمان را با 112 نفر نیرو آغاز کردیم و در حال حاضر به پنج نفر تقلیل یافته ایم.


مشکلات قوانین اقتصادی را در مجلس مطرح می کنم
در بخش بعدی این نشست ابطحی نماینده مردم در مجلس در پاسخ به مطالبات نمایندگان تعاونی دارهای شهرستان با اشاره به اینکه به زودی در خصوص قوانین اقتصادی با وزیر اقتصاد و دارایی جلسه دارم، گفت: الان وقت مناسبی برای این است که پیشنهاداتتان را در مورد رفع نقص قوانین همراه با استدلال ارائه بدهید تا در کمیسیون مطرح کنم.
وی در ادامه گریزی نیز به قانون مالیات بر ارزش افزوده زد و گفت: از آنجا که این قانون موانعی در مسیر تولید ایجاد کرده بنده یکی از مخالفان آن هستم و معتقدم دراینباره شتابزده عمل شد البته خوشبختانه هنوز آزمایشی است.
نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیشترین مراجعات به دفتر بنده در حوزه اشتغال است و بسیاری از جوانان بیکار هستند، از مسئولان دستگاه های اجرایی خواست اگر نمی توانند مشکل مردم را حل کنند دست کم برای کاهش رنج های آنها قدمی بردارند.


شهرک علمی تحقیقاتی آماده همکاری با تعاونی هاست
سرپرست فرمانداری نیز در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم ناشی از ناآگاهی ماست و همین اهمیت آموزش را به ما نشان می دهد، گفت: می طلبد اعضای تعاونی ها طی جلسات آموزشی هم، با قوانین تعاونی ها آشنا شوند و هم با قوانین مربوط به بیمه و مالیات. راعی در ادامه از اعلام آمادگی شهرک علمی تحقیقاتی برای همکاری با تعاونی های خمینی شهر خبر داد.
وی با توجه به پیشنهاد یکی از حضار مبنی بر تشکیل اتحادیه گفت: تشکیل اتحادیه باید توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام گیرد. سرپرست فرمانداری همچنین بررسی و حل مشکلات تعاونی های مسکن را نیز از وظایف این اداره برشمرد.
راعی در پایان اظهار امیدواری کرد که این نشست نقطه آغازی بر فعال تر شدن تعاونی های شهرستان باشد.