90درصد از پرونده های ورودی به این خیریه به بیماران سرطانی تعلق دارد

ارسال در خبر و گزارش

خبر تغییر رویکرد خیریه بقیت اله (عج) از اینکه صرفا به تامین هزینه های درمان بیماران نیازمند کمک کند تا مرکزی که درصدد است حمایت روانی از بیماران اعم از نیازمند و بی نیاز را به محور فعالیت خود تبدیل نماید را شاید بتوان شاه بیت سخنان مدیرعامل انجمن خیریه بقیت اله ویژه حمایت از بیماران کلیوی، سرطانی و... دانست.
خداداد عصیانی در گفتگو با خبرنگار فرصت البته پرده از خبرهایی هم برداشت که بدجوری تکانمان داد. وی گفت: یک زمانی 90درصد از بیماران تحت حمایت خیریه را بیماران کلیوی (دیالیزی یا پیوندی) تشکیل می داد اما در حال حاضر 90 درصد از پرونده های ورودی به خیریه به بیماران سرطانی تعلق دارد و از میان 1700 پرونده موجود در خیریه هزار پرونده از آن بیماران مبتلا به سرطان است.
عصیانی حجم پرونده های ورودی به خیریه که هر دو هفته یکبار توسط هیات مدیره مورد بررسی قرار می گیرد را 20 پرونده اعلام کرد.
وی که از ابتدای تشکیل این انجمن خیریه بقیت اله (عج) حضوری فعال در صحنه داشته و اخیرا پس از چند سال وقفه دوباره به مدیرعاملی انجمن برگزیده شده از برنامه های تازه انجمن برایمان می گوید:


خیریه بقیت اله 20 سال پیش کارش را با شعار «حمایت از بیماران خاص» آغاز کرد، دامنه فعالیت شما در طول این سال ها چه پیشرفتی داشته است؟
حمایت روانی از بیمار که تحت عنوان «طب تسکینی» ازآن یاد می شود در حال حاضر به یکی از محورهای مهم فعالیت خیریه بقیت اله (عج) تبدیل شده است. به گونه ای که 20 مشاور و مددکار به صورت داوطلبانه در خدمت بیماران هستند تا به آنها مشاوره های فردی و گروهی بدهند. برای بیماران سرطانی دوره های یک ماهه مشاوره گروهی داریم و در پایان هر ماه یک اردوی تفریحی برای گروه مورد نظر ترتیب می دهیم که در بهبود روحیه آنها بسیار موثر است. گروه عیادت از بیماران نیز بسیار فعال است.
تازه ترین اقدام خیریه در زمینه طب تسکینی دعوت از همه بیماران کلیوی همراه با خانواده هایشان در باغ درچه است. گشت و گذار در باغ، برگزاری جنگ شادی و پذیرایی با شام از برنامه هاییست که در این اردو به اجرا درمی آید.


با این حساب بیماران تحت حمایت خیریه تنها به بیماران نیازمند خلاصه نمی شوند، اینطور نیست؟
بله ما درصدد هستیم همه بیماران خاص و سرطانی نیازمند و بی نیاز را تحت حمایت روانی قرار دهیم. چه بسا بیماری که از لحاظ مالی ضعیف است بتواند برای یک بیمار متمول حامی و مشاور روانی خوبی باشد.
یکی دیگر از اهداف خیریه این است که بیماران را از لحاظ مالی «خوداتکا» کند تا خود قادر بشود بیشتر انرژی خود را روی طب تسکینی بگذارد که البته تا محقق شدن این هدف راه بسیار است و ما همچنان مجبوریم بیشترین توان و انرژی مان را صرف تامین هزینه های درمان بیماران کنیم.


در واقع اگر قرار باشد عمیق تر وارد عمل شویم باید در حوزه پیشگیری کار بیشتری بکنیم، خیریه در این حوزه نیز وارد شده است؟
بله یکی دیگر از ابعاد کار خیریه در زمینه آگاهی بخشی به مردم است. قبلا جلسات آموزشی عمومی ما بیشتر در مناسبت هایی مثل ماه رمضان به اجرا درمی آمد اما امسال پس از ماه رمضان اولین جلسه آموزشی عمومی را در مهدیه برگزار کردیم که 200 نفر شرکت کردند و خوشبختانه بعد از آن، همه مساجد متقاضی برگزاری این جلسات شدند به گونه ای که ما در این حوزه با ازدحام تقاضاها مواجه شده ایم.


این خبر خیلی خوبی است که مردم خود در پی کسب دانش و آگاهی باشند در حالی که تا چندی پیش متولیان مساجد و مردم استقبال گرمی از این آموزش ها نداشتند. از طرف دیگر انتخاب مساجد برای ارائه این دست آموزش ها به عموم مردم، با توجه به بافت اصلی شهر که شکل محلی دارد ریزبینی مسوولان خیریه را می رساند. اما با توجه به اینکه دنیا رو به تغییر و پیشرفت است و مردم خصوصا جوانان تمایل دارند به روز باشند، شما برای ارائه خدمات خود چقدر از روش های نوین بهره می برید؟
اگر منظور از روش های نوین شبکه های اجتماعی و... است باید اعتراف کنم که هنوز پا در این عرصه نگذاشته ایم اما ورود به عرصه طب تسکینی از دستاوردهای جدیدی است که در دنیا به عنوان یک روش درمانی به آن نگاه می شود و ما نیز به طور جدی به آن ورود کرده ایم.


به عنوان مدیرعامل انجمن خیریه بقیت اله که با 20 سال سابقه یکی از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد خمینی شهر به حساب می آید، بفرمایید با توجه به رشد قابل توجه سمن ها خصوصا خیریه ها در خمینی شهر نگاه مسوولان به این سازمان ها که در واقع بازوی حمایتی شان هستند، چگونه است؟
علیرغم اینکه سمن ها در کشورهای مترقی صاحب جایگاه، قدرت و نفوذ هستند اما متاسفانه در کشور ما مسوولان دید مثبتی به آنها ندارند و اگر خطایی از یک سمن سربزند آن را به بقیه تعمیم می دهند در حالی که سمن هایی مثل محمودیه، خانه گل ها، بقیت اله و... آمده اند تا باری را از روی دوش دستگاه ها بردارند و در واقع اقشاری را تحت حمایت خود درآورده اند که جایی به چشم نمی آیند در نتیجه انتظار می رود بستر برایشان فراهم شده و از آنها دعوت به کار گردد اما نه تنها بستر فراهم نمی شود بلکه در بسیاری موارد سنگ اندازی نیز می شود غافل از اینکه فعالیت و پویایی سازمان های مردم نهاد لازمه مدنیّت است.


در حال حاضر منابع درآمدی خیریه از چه محلی تامین می شود؟
خیریه 6 هزار نفر عضو ثابت دارد که ماموران خیریه کمک ماهانه آنها را از درب منازلشان دریافت می کنند. حدود 4500 صندوق نیز نزد مردم است وهر چند وقت یکبار توسط ماموران خیریه تخلیه می گردد. 40درصد درآمد خیریه را نیز کمک های موردی خیّران تامین می کند. به عنوان مثال یکی از بیماران تحت پوشش هنگامی که گروه عیادت خیریه به خانه اش رفتند، 50 میلیون تومان به خیریه اهدا کرد.