اهدای خون یک صدقه است

ارسال در خبر و گزارش

آیین تجلیل از خیرین سازنده مرکز اهدای خون خمینی شهر با حضور مدیر کل انتقال خون استان برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، زینلی به عنوان اولین سخنران جلسه ضمن تقدیر و تشکر از این حرکت خیرخواهانه خیرین خمینی شهری گفت: با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و استقبال خوب مردم خمینی شهر از اهدای خون نیاز جدی به احداث چنین پایگاهی را احساس می کردیم و این امر با همت و همکاری خیرین، شهرداری و شورای شهر تحقق پذیرفت.


وی با تاکید بر اینکه عمر یک بافت زنده مانند خون محدود است، افزود: وقتی در طول سال جایی برای کسانی که مشتاق به امر اهدای خون بودند، در دسترس نبود و این جمعیت انبوه و مشتاق فقط روزهای خاصی می توانستند خون بدهند در نتیجه بسیاری از مردم یا موفق به اهدای خون نمی گشتند و یا خیلی از خون های اهدایی کارایی خود را از دست می داد.
رییس مرکز انتقال خون استان حرکت خیرین را در امر احداث این مرکز شایسته توصیف کرد و افزود: صدقه دادن فقط محدود به پول نمی شود و صدقات در خیلی از موارد می تواند شامل ارائه خدمات ارزشمندی مثل اهدای خون شود که یکی از صدقات واجب و ضروری است.

IMG 7400


مرکز اهدای خون خمینی شهر کی تبدیل به پایگاه انتقال خون می شود؟
مدیرکل انتقال خون استان با ابراز رضایت از مشارکت بالای مردم خمینی شهر در همین مدت کوتاه افتتاح این مرکز گفت: از سال 94 تا کنون حدودا 3 هزار و 160نفر اهدا کننده خون داشته ایم که 800 نفر مربوط به اهداکنندگان سال 95 است و این نشان دهنده ظرفیت بالای این شهر در امر اهدای خون است. زینلی در پاسخ به سوال خبرنگار فرصت مبنی بر اینکه آیا عمل تجزیه و فراوری نیز در این مرکز انجام خواهد شد، گفت: ما برای این منظور پیش بینی خاصی نکرده ایم و این مرکز را تنها به عنوان مرکزی برای اهدای خون در نظر گرفته ایم. وی در حالی تبدیل شدن این مرکز به پایگاه انتقال خون را رد کرد که پیش از این مسوولان محلی از تحقق یافتن این امر در آینده نزدیک خبر داده بودند.


گذشته از آن وقتی به اذعان مکرر مسوولان استانی و شهرستانی خمینی شهر در ایام خاصی مثل ماه محرم همواره از بالاترین آمار اهدای خون برخوردار است تا آنجا که رکوردار جهانی اهدای خون اهل و ساکن این شهر است، چرا نباید از یک پایگاه انتقال خون به صورت مستقل بهره مند باشد؟ آن هم در جایی که در طول سال های گذشته هر جا صحبت از این موضوع به میان می آمد حرف از احداث «پایگاه انتقال خو» بود نه «مرکز اهدای خون.»


فرماندار شهرستان از دیگر مدعوین جلسه بود که ضمن تبریک عید مبعث و تشکر از خیرین ومسولین گفت: شهرستان خمینی شهر در ابعاد مختلف بی نظیر است خصوصا خیرین فعالی دارد که در امور مهم و حیاتی جامعه سرمایه گزاری های خوبی انجام داده اند از جمله مدرسه سازی و ساخت مراکز درمانی و امروز هم با همت و تلاش دوستان بعد از گذشت سال ها شاهد احداث این مرکز هستیم.


رضوانی در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: از مسولین استانی خواستاریم اهتمام جدی در زمینه تجهیزات و استخدام نیروی انسانی داشته باشند چراکه مردم خمینی شهر به دلیل اعتقادات پاک و خالصانه شان در مناسبت های خاص استقبال بیشتری از اهدای خون می کنند و این امر نیاز جدی به افزایش نیروهای متخصص را گوشزد می کند. البته با احداث این مرکز روند خون گیری به طور مستمر در طول سال انجام خواهد شد.


جامعه باید از مکارم اخلاقی پیامبر اکرم (ص) الگو بگیرد
نماینده مجلس نیز ضمن تبریک عید بزرگ مسلمانان گفت: امیدواریم روزی فرا برسد که جامعه با الگو گیری از مکارم اخلاقی پیامبر (ص) در مسیر رشد و شکوفایی اخلاقیات قرار بگیرد. صرامی ضمن انتقاد از رخ دادن برخی اتفاقات که نشان دهنده آن است که فاتحه اخلاق در جامعه خوانده شده، گفت: باید با نگاه های مثبت وهم افزایی اقدامات بزرگی را انجام دهیم و خدمت رسانی به مردم را از اولویت کارهایمان بدانیم. وی افزود: خیرین در شهر بسیار فعال هستند و باید از ظرفیت ایشان به خوبی استفاده کرد و این امر تنها با همکاری مسولین و خیرین میسر خواهد شد.

IMG 7397
در پایان مراسم رضایی مسوول مرکز اهدای خون خمینی شهر ضمن ارائه آماری از اهداکنندگان خون گفت: برای نفی یک حرکت منفی نیاز است که یک حرکت مثبت را جایگزین کنیم و ما با توجه به شور وعلاقه ای که در مردم سراغ داشتیم تلاش کردیم تا این مرکز را احداث کرده و اقدامی ماندگار را رقم بزنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور برخی مسوولان محلی از جمله حاج حیدری شهردار و سرهنگ احمدی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان در خانه معلم برگزار شد، از حاج محمد صمدی و دیگر خیرینی که در احداث این مرکز همکاری کرده اند، با اهدای لوح یادبود تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

30 سال تلاش برای احداث یک مرکز اهدای خون
بر اساس همین گزارش، 34 سال از زمانی که سنت نیکوی اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا در خمینی شهر شکل گرفت، می گذرد و در طول این سه دهه هر سال بر تعداد اهدا کنندگان خون افزوده می شود. این استقبال خالصانه و بی نظیر، همان سال های اول، مسوولان امر را بر آن داشت تا به فکر تاسیس یک مرکز اهدای خون در شهر بیفتند تا در تمامی ایام سال پذیرای مردم فداکاری باشد که می خواهند با اهدای قطرات خون خود به دیگران زندگی ببخشند. این امر در طول این سال ها با موانع زیادی روبرو شد و فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشت تا اینکه در سال 1391 کلنگ این ساختمان بر زمین زده شد و مهرماه 1394 با حضور پورفتح اله رییس سازمان انتقال خون کشور تحت عنوان «مرکز اهدای خون خمینی شهر» رسما افتتاح شد.