قالیباف های آویزان از دار قالی / قطعی بیمه قالیبافان

ارسال در خبر و گزارش

بیمه قالیبافان و حذف یا ابقای آن به یکی از موضوعات چالشی تبدیل شده که از اواخر سال 93 تا کنون در نقاط مختلف کشور از جمله استان اصفهان و خصوصا خمینی شهر مطرح می باشد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، سال 1388 برای افرادی که سال های زیادی از عمرشان را پشت دار قالی گذرانده بودند، سال خوبی بود چراکه به آنها نوید برخورداری از بیمه داده شد و سیل قالیباف های کهنه کار و تازه کار به ادارات صنعت، معدن و تجارت و فنی و حرفه ای و همچنین شرکت تعاونی های فرش دستباف در شهرهای مختلف گسیل شد. روال کار به این صورت بود که هر کس از اداره فنی و حرفه ای کارت مهارت قالیبافی دریافت می کرد با ارائه آن به اداره صنعت و معدن و تجارت می توانست از مزایای بیمه قالیبافی بهره مند شود به این معنا که این بیمه هم شامل قالیبافان حرفه ای می شد که یک عمر خفت زده و نقشه انداخته بودند و هم آنها که شاید تنها از کنار دار قالی رد شده بودند و این شد که در شهرستانی مثل خمینی شهر 6 هزار نفر بیمه شدند یعنی آماری بالاتر از شهرستان کاشان. بیمه شدگانی که به گفته اهل فن نیمی از آنها را افرادی تشکیل می دادند که از قالیبافی هیچ سررشته ای نداشتند.


تا اواخر سال 93 همه چیز در آرامش طی شد و بیمه قالیبافی همچون سفره ای خیلی ها را گرد خود جمع کرده و متنعم ساخت اما از زمانی که آمار بالای بیمه شدگان در برخی نقاط از جمله خمینی شهر توی چشم زد زمزمه های قطع بیمه شنیده شد و بازرسی ها و سرکشی ها شکل جدی و البته سخت گیرانه ای به خود گرفت. ناگفته نماند که بیمه قالیبافان از ابتدای سال 92 دیگر هیچگونه پذیرشی نداشت علی رغم اینکه متقاضیان از همه شرایط لازم برخوردار بودند.


آنها که یک عمر چله نشین دار قالی بوده اند
یکی از خانم هایی که اخیرا بیمه اش پس از 8 سال قطع شده، می گوید: سنّم بالا رفته و ادامه کار دیگر برایم ممکن نیست اما بازرس بیمه بعد از سرکشی از منزل به دلیل سرپا نبودن دار قالی بیمه ام را قطع کرده است در حالی که من بهترین سال های عمرم را صرف قالیبافی کرده ام.


یکی دیگر از بانوانی هم که سالهاست پشت دار قالی می نشیند و 4 سال است بیمه شده، می گوید: چند وقت پیش بعد از اینکه قالی ام افتاد تقاضای وامی کردم تا بتوانم دار قالی تازه ای سرپا کنم. در همین فاصله مامور بیمه برای سرکشی به منزل ما آمد و چون خبری از دار قالی نبود بیمه ام را قطع کرد.


یکی دیگر از بانوان قالیباف خمینی شهر نیز می گوید: سالهاست قالی می بافم و حالا هم مشغول قالیبافی هستم اما فقط به دلیل اینکه در واریزی حق بیمه یک روز تاخیر داشته ام بیمه ام را پس از 8 سال قطع کرده اند.
از یک سال و اندی پیش شکایات زیادی از این دست از جانب بیمه شدگان قالیبافی ارائه شد.

رییس اداره تامین اجتماعی خمینی شهر دراینباره به خبرنگار ما می گوید: ما تا وقتی که بازرس مان صد در صد مطمئن نشود که قالیبافی شغل بیمه شده نیست، بیمه هیچکس را قطع نمی کنیم. بازرس بیمه علاوه بر اینکه وجود دار قالی در خانه و برخورداری قالیباف از مهارت قالیبافی را مورد توجه قرار می دهد از همسایه ها نیز دراینباره پرس و جو می کند. روح اللهی همچنین در رابطه با قطعی بیمه به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه می گوید: حق بیمه ها هر سه ماه یکبار پرداخت می شود و بیمه شده در واقع سه ماه برای واریزی پول فرصت دارد بنابراین تاخیر حتی یک روزه نیز موجب قطعی بیمه می شود.

 

وی در رابطه با یکی دیگر از شکایات قالیبافان مبنی بر باطل شدن این بیمه بدون استرداد حق بیمه€Œ ای است که تا به حال پرداخت کرده €Œاند، می گوید: نه تنها بیمه قالیبافی بلکه در هیچیک از مشاغل چنین قانونی وجود ندارد که پولی به بیمه گر مسترد شود. در تمام دنیا چنین قانونی حاکم است و در واقع بستن قرارداد با بیمه نوعی ریسک است. این مبلغ نزد بیمه می ماند تا وقتی که شاید شرایط تغییر کند و قوانین عوض بشود و یا اینکه بیمه شده حق بیمه را تحت عناوین دیگری مثل بیمه آزاد یا بیمه زنان خانه دار ادامه بدهد و یا پس از 55 سالگی با پرداخت مابه التفاوتی مستمری ماهانه بگیرد.


رییس اداره تامین اجتماعی ادامه می دهد: تا زمانی که مقرر نشده بود سرکشی از منازل قالیبافان توسط مامور بیمه انجام شود، ما به همان کارت مهارتی که بیمه شده به ما ارائه می داد اعتماد می کردیم اما وقتی تعداد بیمه شده ها خیلی زیاد شد و تنها در شهر خمینی شهر آمار به 4 هزار نفر رسید و هزینه ای که روی دوش دولت گذاشت خیلی سنگین شد، مقرر گشت که بازرسی ها توسط بیمه انجام گیرد.


وقتی تر و خشک با هم می سوزند
به نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی در یکی دو ساله اخیر به جبران روند شتابزده و غیر کارشناسانه خود مبنی بر بیمه کردن هر کسی که کارت مهارت قالیبافی ارائه می داد، اکنون به کوچکترین بهانه اقدام به قطع بیمه می کند که در این میان البته تر و خشک با هم می سوزند یعنی علاوه بر قطع بیمه کسانی که بدون داشتن سررشته و سابقه قالیبافی از این فرصت به دست آمده سواستفاده کردند، بیمه افرادی هم که غالبا از کودکی قالیبافی را آغاز کرده و سالیان درازی را به زنده نگه داشتن این هنر کمک کرده اند نیز قطع شده و به معنی واقعی حقشان تضییع می گردد بدون اینکه بتوانند در اینباره به مرجعی شکایت کنند چراکه ظاهرا تخلفی صورت نگرفته است. 


همه مصوبات یک جلسه
بر اساس همین گزارش، در جلسه ای که اخیرا با حضور رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان، رییس اتحادیه قالیبافان شهرستان، مدیرعاملان شرکت تعاونی های فرش دستباف خمینی شهر و درچه و روسای بیمه تامین اجتماعی خمینی شهر و درچه برگزار شد، مصوب گشت که سرکشی به منازل قالیبافان از این پس به صورت مشترک توسط بازرسان بیمه، اتحادیه قالیبافان و شرکت تعاونی قالیبافی انجام گیرد. رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دراینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: در این جلسه همچنین مصوب شد که در صورتی که در بازرسی اول بیمه شده در خانه حضور نداشت یا دار قالی سرپا نبود به وی اخطار داده شود و در همان بازرسی اول بیمه قطع نگردد.


نادری در اینباره افزود: همچنین مصوب شد اگر در بازرسی اول استاندارد بافت توسط بافنده رعایت نمی شد، اخطار داده شود و قطعی در همان بازدید اول صورت نگیرد. وی همچنین گفت: در این جلسه مصوب شد که به بافندگانی که بافت یک قالی را به اتمام رسانده اند 30 تا 45 روز فرصت داده شود تا دار قالی جدیدی سرپا کند و در این فاصله بیمه قطع نشود. نادری همچنین این نوید را به بافندگان داد که از این پس بافتن تابلو فرش نیز از نظر بازرس بیمه قابل قبول است البته به شرطی که در سال دو تابلو فرش بافته شود. اینکه طرفین حاضر در این جلسه چقدر به این مصوبات پایبند باشند در حال حاضر نمی توان قضاوت کرد اما به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این مصوبات از ابتدای اردیبهشت اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت فرش دستباف خمینی شهر در همین راستا از قالیبافان خواست تا پیش از سررسید تاریخ واریزی حق بیمه اقدام به واریز پول نمایند. رضایی همچنین راجع به توجه بیمه شده به تمدید کارت مهارت هشدار داد.


وام با سود 4درصد
وی در ادامه از متقاضیان وام 4 درصد قرض الحسنه ای خواست که از روز 15 اردیبهشت جاری برای دریافت وام از 3 تا 5 میلیون تومان به شرکت تعاونی فرش دستباف مراجعه کنند. به گفته رضایی سال گذشته 500 میلیون تومان اعتبار برای پرداخت وام به قالیبافان خمینی شهر اختصاص یافت که در شش ماهه دوم 94 یک سوم آن جذب شد و مابقی امسال به متقاضیان واگذار می شود.