بافت های فرسوده کرتمان، وازیچه و جوی آباد امسال بازآفرینی می شود

ارسال در خبر و گزارش

معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی کشور به همراه مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان صبح روز اول اردیبهشت میهمان خمینی شهر بودند. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، معاون شرکت عمران و بهسازی کشور در نشستی که با مسوولان شهرستان برگزار کرد با «ناکارآمد» خواندن بافت فرسوده، میزان این بافت را در خمینی شهر زیاد ارزیابی کرد و گفت: با توجه به کمبود بودجه، به احیا و بازآفرینی بافت های فرسوده در سه محله وازیچه، کرتمان و جوی آباد اولویت خواهیم داد.
مهندس افتخاری علت افزایش اینگونه بناها را عدم پیشگیری از سکونت مردم در بافت فرسوده و ناکارآمد، محرومیت ساکنان این بافت ها از امکانات رفاهی و همچنین عدم همکاری نهادهای مربوطه دانست و افزود: بازآفرینی این بافت ها نیازمند همکاری همه نهادهای مربوطه است.


تجهیز بیمارستان منظریه و بهره برداری از آن به زودی، ساخت پاسگاهی برای منطقه جوی آباد از طریق واگذاری 4 قطعه زمین به شهرداری و تشکیل ستاد مرمت و بهسازی بافت های فرسوده نویدهایی بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان در این نشست به آن پرداخت.


ستاد بازآفرینی بافت فرسوده تشکیل شد
غلامی با بیان اینکه بیش از 50 درصد بافت های فرسوده استان در شهرستان اصفهان و شهرستان های مجاور آن واقع شده از وجود ده درصد بافت فرسوده استان در شهرستان خمینی شهر خبر داد و بر ضرورت تشکیل ستاد بازآفرینی بافت فرسوده تاکید کرد.


بر اساس همین گزارش، در همان نشست رضوانی فرماندار شهرستان به عنوان رییس این ستاد و حاج حیدری شهردار خمینی شهر به عنوان دبیر آن معرفی شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری جلساتی به صورت ماهانه و همچنین استفاده از اعتبارات نقدی و غیر نقدی شهرداری و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی کشور روند کار بازآفرینی بافت ناکارآمد خمینی شهر در سال جاری با جدیت پیگیری گردد.


اختصاص ده درصد از اعتبارات استانی بافت فرسوده به خمینی شهر
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در ادامه از اختصاص ده درصد از اعتبار استان برای ساماندهی بافت فرسوده به خمینی شهر خبر داد و سال 95 را سال تلاش برای «بهسازی و مرمت بافت های فرسوده و ناکارآمد» خواند.


مدیر کل راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه باید بافت فرسوده را تبدیل به بافتی جدید مانند منظریه کنیم از سرانه پایین شهرستان و همچنین محدودیت زمین برای انتقال سکنه به عنوان موانع این کار یاد کرد و گفت: با توجه به این مشکلات احیای این بافت نیاز به هماهنگی و مساعدت شهرداری و ادارات گاز و آب و برق دارد.
تحویل مسکن مهر تا خرداد ماه از نویدهای دیگر مدیر کل راه و شهرسازی استان در این جلسه بود.

 

شهردار حاج حیدری نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با اشاره به قدمت زیاد خمینی شهر و تبدیل شدن اکثر روستاهای این منطقه به شهر، بافت فرسوده خمینی شهر را خالی از سکنه بومی دانست و گفت: ساکنان این بافت یا مهاجران غیر ایرانی اند یا مهاجرانی از استان های مجاور.


شهردار با بیان اینکه سرانه خمینی شهر 250 هزار تومان است واین در حالی است که سرانه کلان شهر اصفهان یک میلیون و پانصد هزار تومان، شاهین شهر 900 هزار تومان و نجف آباد 500 هزار تومان.


حاج حیدری با اشاره به اینکه این میزان سرانه باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار در شهرستان شده و شهرداری را به راه و شهرسازی بدهکار کرده است، خواستار یاری مسوولان برای حل این مشکل شد.


وی ضمن تشکر از نخبگان، خیرین و سرمایه داران شهر که تا کنون شهرداری را در راه خدمت به مردم یاری کرده اند، گفت: سرمایه گذاران شهر ما کم نیستند ولی متاسفانه بسیاری از آنها سرمایه های خود را به خارج از شهرستان می برند.


شهردار در ادامه از محمدتقی داورپناه به عنوان کسی که تا کنون 15 مدرسه در شهر بنا کرده، خیرین ورزش یاری که زمین چمن قدس را آماده کرده اند و خیرینی که اقدام به ساخت و تجهیز مراکز درمانی در خمینی شهر نموده اند، یاد کرد و گفت: 70درصد مراکز درمانی خمینی شهر توسط خیرین احداث شده است.


حاج حیدری در ادامه از احداث پنج بلوار ظرف 2 سال، آزاد سازی خیابان مرکزی و تبدیل خیابان 17 شهریور به بلوار به عنوان اقداماتی نام برد که موجب باز شدن گره های ترافیکی شده است.


وی با اشاره به فعالیت های شهرداری در زمینه فضای سبز از کلنگ زنی پارک سلامت خبر داد و گفت: پارک شهروند نیز به زودی افتتاح خواهد شد.


خمینی شهر به خانه هنرمندان نیاز دارد
رییس شورای شهرستان نیز که در این نشست حضور داشت در سخنانی خواستار حل مشکل 20 ساله میان شهرداری و راه شهرسازی در رابطه با شهرک منظریه شد. کیانی همچنین از مسوولان ارشد حاضر در جلسه خواست تا برای هنرمندان خمینی شهر یک خانه هنرمندان راه اندازی کنند.


باغ کازرونی بهسازی می شود
در ادامه فرماندار به مرور مصوبات جلسه پرداخت و گفت: از مصوبات این جلسه به صورت مختصر می توان به تشکیل ستاد بازآفرینی بافت ناکارآمد، طرح تکمیل عصارخانه، جانمایی برای راه اندازی یک مرکز تحقیقاتی و گفتمان شهری و بهسازی باغ کازرونی اشاره کرد. رضوانی از مسوولان کشوری و استانی حاضر در جلسه خواست تا برای اجرای این طرح اعتبارات مناسبی تخصیص بدهند.
در پایان جلسه لوح های تقدیری به رضوانی فرماندار و حاج حیدری شهردار اهدا شد.