خمینی شهر از نظر جرایم مهم و خشن در پایین ترین رتبه های استان و کشور قرار دارد

ارسال در خبر و گزارش

رییس دادگستری شهرستان در دیدار با امام جمعه به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: علیرغم ذهنیت منفی که در بیرون شهرستان وجود دارد در یکسال گذشته ما شاهد پرونده های مهم و خشن و یا آدم ربایی و اختلاس در شهر نبودیم.


مسائل فرهنگی بر مسائل قضایی تقدم دارد
یزدانی با بیان اینکه با حجم زیادی از مراجعات قضایی روبرو هستیم، گفت: در یکسال گذشته با وجود افزایش شعب، قضات و نیروهای انسانی باز هم ما شاهد عدم کاهش پرونده و مراجعات مردمی به محاکم قضایی هستیم.


وی با بیان اینکه عدم توجه به اولویت های فرهنگی در جامعه باعث شده تا آمار پرونده های قضایی افزایش یابد، گفت: در یک سال گذشته سرقت های خرد و و تصادفات در راس آمار جرائم شهرستان بوده است، در حالی که در بخش تصادفات ما می توانیم با فرهنگ سازی و رعایت قوانین و حقوق اجتماعی در شهرستان این آمار را کاهش دهیم.


وی افزود: توهین و دعواهای لفظی جزو سومین و بالاترین جرائم شهرستان می باشد و بیش از 1750 پرونده در رابطه با توهین و فحاشی در محاکم قضایی تشکیل شده است.
یزدانی بیان داشت: در خمینی شهر به عنوان یک شهرستانی که از جایگاه مذهبی، فرهنگی و علمی بالائی برخوردار است، این حجم تشکیل پرونده به دلیل توهین و فحاشی زیبنده نیست و این در حالی است که با انجام امور فرهنگی و مذهبی می توان این خصلت زشت را درجامعه پاک کرد.


رئیس دادگستری افزود: جرائم مربوط به صدور چک بلا محل و مطالبات وجه از آمار بالای جرائم شهرستان محسوب می شود و مسائل خانوادگی ، اعم از مطالبه مهریه، در خواست طلاق و مطالبه نفقه در رتبه بعدی پرونده های شهرستان قرار دارد.


باید مسائل فرهنگی،مذهبی و اجتماعی در خانواده ها تقویت شود
وی پیرامون آمار پرونده های ورودی گفت: در سال گذشته 27 هزار پرونده وارده به محاکم قضایی شهرستان داشتیم که با مجموع 6 هزار پرونده وارده به شورای حل اختلاف شهرستان، مجموع آمار پرونده های وارده به محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف بیش از 33 هزار عدد می باشد.

 

اگر متولیان فرهنگی به وظیفه خود عمل کنند با این حجم گسترده پرونده های قضائی روبرو نمی شویم
رئیس دادگستری خمینی شهر با تاکید بر اینکه با حجم گسترده ای از پرونده های وارده روبرو هستیم، گفت: مجموعه قضایی و اداری دادگستری شهرستان چند برابر ظرفیت استاندارد خود فعالیت می کنند و فشار زیادی را به دلیل حجم تردد مراجعین تحمل می کنند.


وی با بیان اینکه امروز مراکز زیادی متولی فرهنگی جامعه هستند ولی به دلیل موازی کاری شاهدیم اقدامات فرهنگی در جامعه اثرگذاری لازم را ندارد، خاطر نشان کرد: اگر در مسائل فرهنگی دستگاههای فرهنگی و متولیان امور به درستی وظیفه خود عمل کنند مسئولین قضایی با حجم گسترده پرونده های وارده به محاکم قضایی روبرو نمی شوند.


وی با بیان اینکه در بیرون از شهرستان ذهنیت منفی و اشتباهی نسبت به شهرستان خمینی شهر وجود دارد که این ذهنیت باعث سخت شدن بعضی امور می شود گفت:در کمتر شهری از کشور ما شاهد فعالیت چشم گیر هیآت مذهبی، مساجد و حضور گسترده نمازگزاران جمعه هستیم.


یزدانی افزود: فعالیت چشم گیر ومشارکت قرض الحسنه ها، خیریه ها و خیرین در استان و کشور کم نظیر است و در این بخش در رتبه های اول کشور قرار دارد.


ماهانه 150 پرونده ضرب و شتم در خمینی شهر تشکیل می شود
رئیس دادگستری با بیان اینکه در حدود 1100 پرونده در شوراهای حل اختلاف شهرستان منجربه صلح وسازش شده است، گفت: در بسیاری از موارد ما شاهدیم طرفین پرونده های قضایی با گذشت و صلح با یکدیگر برخورد کرده اند که طبق آمار، خمینی شهر رتبه بالایی در صلح وسازش پرونده های قضایی داشته و دارد.


وی گفت: تعداد پرونده های وارده به دادگستری نگران کننده است و این آمار در شان و جایگاه خمینی شهر نیست.
یزدانی با بیان اینکه ماهانه 150 پرونده ضرب و شتم در خمینی شهر تشکیل می شود گفت: اگر ما بتوانیم از طریق شخصیت های فرهنگی و مذهبی، تریبون مساجد و ائمه جماعات تلاش کنیم قطعا شاهد کاهش چشم گیر آمار پرونده های قضایی در سال های آینده خواهیم بود.