در معرفی گل شب بوی خمینی شهر به عنوان یک محصول ملی کوتاهی شده است

ارسال در خبر و گزارش

مراسم تجلیل از کشاوزران و دامداران نمونه شهرستان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور مسوولان شهرستان و تعدادی از معتمدین نمایندگان کشاوزران و باغداران برگزارشد.

رییس جهاد کشاورزی: خمینی شهر رتبه اول تولید گل شب بوی کشور را داراست
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در مراسم تجلیل از کشاورزان و دامداران نمونه با اشاره به اینکه صرفه جوئی در مصرف یکی از عوامل مهم کشاورزی پایدار می باشد گفت: خمینی شهر دارای ظرفیت ها و نقاط قوتی خوبی در حوزه کشاورزی با توسعه مجتمع های و کشت های گلخانه ای، تولید گلهای زینتی، شاخه بریده و صیفی و سبزیجات دارد.


مهندس علی شریفی با بیان اینکه یکی اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با توجه به موقعیت و خرد بودن اراضی حمایت از بخش های تولیدات گلخانه ای مباشد گفت: شهرستان خمینی شهر با تولید سالانه 11 میلیون گل شب رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و حفظ جایگاه ورتبه اول شهرستان به عنوان یکی از نقاط قوت کشاورزی و تولیدی و اشتغال زائی شهرستان محسوب می شود.


وی با اشاره به اینکه خمینی شهر ظرفیت بسیار خوبی برای تولید عسل مرغوب دارد گفت: ساماندهی دامداری های سنتی و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین با هدف افزایش تولید شیر و گوشت شهرستان از ظرفیت دیگر بخش کشاورزی خمینی شهر می باشد.


شریفی گفت: در سالهای اخیر با توجه به بروز خشکسالی اصلاح روش آبیاری سنتی از طریق لوله گذاری و اصلاح شبکه از اولویت های ما بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در بخش امور باغبانی احداث طرح الگو باغات پسته،اصلاح سازهای گلخانه ها چوبی به فلزی، اجرای طرح اصلاح باغات به مساحت 300 هکتار، لوگه گذاری مسیرهای انتقال آب 22 حلقه چاه به طول 14 کیلومتر با اعتباری بالغ 500 میلون تومان، نظارت بر احداث 50 باب استخر ذخیره آب باغات ، مشارکت و همکاری برای آماده سازی احداث 70 کیلومتر با باغداران وکشاوزران از جمله اقدامات بخش باغبانی شهرستان بوده است.


وی با اشاره بیه اینکه در سال گذشته در 1500 تن انواع کود شیمیائی بین باغداران وکشاورزان توزیع شدگفت:دریک سال گذشته از جمله اقدامات انجام شده در بخش زراعت اجرای 190هکتار خاکورزی، ساماندهی محصولات کشاورزی، حمایت از کاشت محصول تنباکو، توسعه کشت سیب زمینی با استفاده از بذرهای گواهی شده، ایجاد تضمینی خرید گندم برای اولین بار و کاشت گندم 260هکتار با استفاده از روش جدید دستگاه پومبینارت در دوسال گذشته بوده است.


وی افزود: با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان در یکسال گذشته مجوز پروانه احداث دو کشتارگاه صنعتی صادر و در آینده به مرحله اجراء در خواهد آمد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص حفظ و جلوگیری تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در یکسال گذشته در حدود 350 مورد اخطاریه صادر شده که تعدادی زیادی از اخطاریه به مراجع قضائی جهت تشکیل پرونده و صدور حکم تخریب ارجاع داده شد.


رئیس جهاد کشاورزی افزود: در یکسال گذشته با همکاری سپاه ناحیه خمینی شهر در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی 2600 نفر روز ساعت بهره برداران تحت آموزشهای مهارتی قرار گرفتند.
در ادامه این مراسم با حضور مسئولین جهاد کشاورزی استان و شهرستان طرح لوله گذاری 850 متر از اراضی وباغات بخش قلعه امیریه با هدف صرفه جوئی در آبرسانی به 150 نفر از کشاورزان وباغداران منطقه با اعتباری حدود 400 میلون ریال از محل اعتبارات دولتی و خودیاری کشاورزان افتتاح وبه بهره برداری رسید.


فرماندار: در معرفی گل شب بو خمینی شهر به عنوان یک محصول ملی کوتاهی شده است
فرماندار شهرستان نیز در این مراسم با بیان اینکه ما نیاز داریم در شهرستان با برنامه ریزی مناسب تر و منسجمی در ارتباط با حوزه فعالیت جهاد کشاورزی حرکت کنیم گفت:در زمانی که نام گل محمدی برده تمام اذهان مردم کشور به طرف قمصر کاشان جلب می کند و نام عسل اذهان مردم را به نام شهر خوانسار می ببرد، چرا باید در شهرستان خمینی شهر به عنوان تولید کننده بهترین نوع گل شب کشور این محصول را به عنوان یک محصول ملی داشته باشیم ولی خیلی مردم کشور اطلاعی از محل تولید این گل نداشته باشند.


احمد رضوانی با بیان اینکه در بخش ضعف زیادی وجود دارد به بیشترین انتقاد و اشاره به سمت خود ما مسئولین شهرستان است و باید این بخش اصلاح گردد گفت: جای سوال و انتقاد وجود دارد که چرا بعد سالها شهرک گلخانه ای کرتمان به مردم وعده داده شده ولی راه اندازی آن هنوز با مشکلات اداری و سازمانی بین بخشی روبروست.


وی با تشکر از زحمات و تلاشهای مجموعه مدیریتی جهاد کشاورزی شهرستان گفت: انتظار داریم که در جلسات کار گروه کشاورزی شهرستان مباحث وضعفهای حوزه کشاورزی شهرستان طرح شود برای تا برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.


فرماندار با بیان اینکه شهرستان خمینی شهر ظرفیتهای زیادی در حوزه جهاد کشاورزی دارد باید در خصوص استفاده از این ظرفیت موجود برنامه ریزی دقیقی داشت باشیم گفت: با برنامه ریزی مدیریتی انجام شده در مرکز استان توزیع آب کشاورزی نسبت به سال گذشته امسال شرایط مطلوب تری انجام شد.


وی با بیان اینکه باید صرفه جوئی آب کشاورزی باید در دستور کار کشاورزان و باغداران شهرستان باشد گفت: یکی از مشکلات شهرستان تبدیل اراضی کشاورزی به منازل مسکونی و باغ ویلاها هاست با وجود اقدامات اثر گذار مدیریت جهاد کشاورزی با هماهنگی انجام شده دادستان و نیروی انتظامی شهرستان برخورد قطعانه در ماههای گذشته برای جلوگیری و مقابله به این تهدید انجام شده است.
فرماندار افزود: ما نیاز داریم حفظ اراضی کشاورزی و باغات در شهرستان به فرهنگ تبدیل شود تیدیل و تخریب اراضی کشاورزی و باغات شهرستان خیانت به آیندگان می باشد.


امام جمعه موقت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان را تهدید می کند
در ادامه این مراسم امام جمعه موقت شهرستان با بیان اینکه با توجه با تغییرات آب و هوائی ما نیاز داریم از نظرات متخصصین و راهکار کارشناسان امور کشاورزی برای حفظ کشاورزی باغات موجود شهرستان استفاده کنیم گفت: امروز تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات به صورت جدی شهرستان را تهدید می کند.


حجت الاسلام کمالی افزود: امروز سلامتی مردم و جامعه بر اثر استفاده بعضی از کشاورزان و باغداران از سموم و کود های شیمیائی غیر مجار مورد تهدید می باشد ، استقاده از این سموم و مواد شیمیائی علاوه برای تهدیدات جانی برای مردم باعث تخریب خاک و محیط زیست و عوارض زیادی شهرستان می شود.


وی افزود: از مدیریت جهاد کشاورزی انتظار داریم با برگزاری دورههای آموزشی برای باغداران و کشاوزران اثرات و خطرات ناشی از استفاده این سموم را به آنها گوش زد کنند و پرهیز و خودداری شود.
امام جمعه موقت خمینی شهر افزود: سرقت و تخریب محصولات کشاورزی یکی از مشکلات ودغدغه کشاورزان وباغداران شهرستان است که جا دارد مسئولین شهرستان برای برخورد با متخلفین و افزایش امنیت و اطمینان خاطر کشاورزان برای حفظ تولیدات خود تدابیر لازم را به کار گیرند.


وی در انتها با بیان اینکه همه ما موظف هستیم برای حل مشکلات کشاوزران و باغداران و افزایش امید برای ادامه فعالیت آنها تلاش کنیم کنیم گفت: شغل کشاورزی و باغداری از مشاغل پاک و با برکت محسوب می شود که همیشه مورد توصیه بزرگان دین و ائمه اطهار (ع) بوده است تولیدات کشاورزی باغی اثری زیادی در حفظ سلامت روح و جسم مردم دارد.