ازدواج آسان یا ازدواج ارزان؟!

ارسال در خبر و گزارش

کانون ازدواج آسان خمینی شهر با عنوان «محفل سرای خوشبختی» تا کنون جشن ازدواج بیش از 500 زوج را برگزار کرده است. رییس هیات مدیره این کانون با اعلام این خبر افزود: «از آنجا که در شهر ما برخی از زوج ها اقدام به برگزاری مراسم مجزا می نمایند می توان گفت که این کانون تا کنون هزار جشن ازدواج را پوشش داده است.» کاظم نادی در ادامه، فعالیت این مرکز را نوعی فرهنگ سازی خواند و گفت: برخی افراد گمان می کنند که محفل سرای خوشبختی، خیریه است در صورتی که ما به عنوان مسوولان این کانون وظیفه داریم فرهنگ ازدواج آسان را در شهر نهادینه کنیم و حتی افراد ثروتمند هم برای آسان تر برگزار شدن مراسم ازدواجشان به ما مراجعه می نمایند.


وی از انعقاد 50 مورد قرارداد با دفترخانه ها، عاقدان، آرایشگرها، سراهای لباس عروس، آتلیه های عکاسی، گل فروشی ها و... خبر داد و افزود: ما در ازای معرفی زوج ها به این مراکز از آنها درصدی دریافت نمی کنیم و در عوض آنها موظف هستند خدماتشان را با تخفیف به زوج ها ارائه بدهند.


رییس هیات مدیره محفل سرای خوشبختی، هزینه تمام شده مراسم عقد در این کانون را یک میلیون تومان و هزینه عروسی را 800 هزار تومان عنوان کرد. وی همچنین هزینه جاری شدن خطبه عقد و ثبت ازدواج در امامزاده سید محمد را جمعا200 هزار تومان اعلام کرد که حدودا 2 الی 3 میلیون تومان با بیرون تفاوت قیمت دارد. وی در ادامه از درخواست های مکرر مردم به منظور راه اندازی مکانی زیبا برای برگزاری مراسم عقد و عکسبرداری و فیلمبرداری خبر داد و افزود: به تازگی مکانی را در محل کانون با ظرفیت 30 نفر در نظر گرفته ایم و سفره عقدی همراه با آبنما و باقی تزیینات به مبلغ 30 میلیون تومان آماده نموده ایم تا عروس و دامادها مراسم عقدشان را برگزار کنند.


به گزارش خبرنگار فرصت، به نظر می رسد در جامعه ما دو تعریف «ازدواج آسان» و «ازدواج ارزان» با هم جا به جا شده است. منظور از ازدواج آسان که مورد سفارش بزرگان دین ماست فقط پرهیز از هزینه های گزاف نیست بلکه پرهیز از هزینه های بیهوده که اساسش تنها رسم و رسوم و چشم و هم چشمی است نیز بسیار مورد تاکید است و از مسوولان این کانون که با هدف فرهنگ سازی برای ازدواج آسان آغاز به کار کرده اند انتظار می رود در این زمینه گام های اساسی بردارند و با کاستن از تجملاتی نظیر سفره عقد پرهزینه، آذین ماشین عروس، عکاسی در آتلیه ها و... به نهادینه شدن ازدواج آسان کمک کنند. متاسفانه غالب زوج های جوان پرداختن به تجملات و برگزاری مراسم طبق رسم و رسوم و چشم و هم چشمی را محور ازدواج و زندگی خود قرار می دهند و برای خود و خانواده هایشان ایجاد دغدغه می کنند در صورتی که اگر واقعا هدف از ازدواج رسیدن به آرامش باشد هیچکدام از این مراسم با خود آرامشی به همراه نمی آورد. پس مطلوب است که چنین مراکزی تمام توان و انرژی خود را صرف فرهنگ سازی برای پرهیز از تجملات نماید در این صورت دیگر نیازی نیست که افراد متمول هم برای برگزاری ازدواج ارزان به چنین مرکزی مراجعه نمایند بلکه با ایجاد این اندیشه، همه اقشار جامعه به سمت و سویی سوق پیدا می کنند که از برگزاری مراسم تجملی پرهیز نمایند تا ازدواج آسان تحقق یابد.


به گفته کاظم نادی، ارائه خدمات به زوج ها به مراسم عقد و عروسی خلاصه نمی شود بلکه در تهیه جهیزیه و وسایل ضروری زندگی نیز کمک هایی به عروس و داماد می شود. وی در اینباره توضیح داد: مقرر شده فروشندگان مبلمان و وسایل چوبی با ارایه معرفی نامه از کانون به خریداران 20 درصد تخفیف بدهند و به صورت نقد و اقساط اقدام به فروش اجناس نمایند. همین طور با چند طلا فروش مستقر در پاساژ صرامی قرارداد بسته ایم که 25 درصد بابت هزینه ساخت طلا تخفیف بدهند.


وی در ادامه از اهدای کمک یک میلیارد و 500 میلیون تومانی به این کانون از جانب دو خیّر اصفهانی خبر داد و گفت: علیرغم اینکه از جانب خیّران خمینی شهری کمکی به ما صورت نگرفته اما این دو خیّر اصفهانی این مبلغ را به کانون پرداخت کردند. خرید زمینی به منظور احداث تالار در خیابان بسیج محله دستگرد از دیگر اقدامات این مرکز فرهنگی است.


کاظم نادی گفت: محفل سرای خوشبختی در جشنواره سراسری «پیوند آسمانی» به رتبه اول دست یافت و معاون وزیر ورزش و جوانان به ما تاکید کرد که این کار را با تمام توان ادامه بدهیم.
رییس هیات مدیره محفل سرای خوشبختی در پایان از فرمانداری، شبکه بهداشت و درمان، هسته مشاوره آموزش و پرورش و دفتر امام جمعه به خاطر همکاری هایشان با این کانون تشکر کرد.
گفتنی است این کانون روز 31 خرداد ماه سال 90 با شماره 1308 به ثبت رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت.