ورودیهای خمینی شهر در سودای ساماندهی!

ارسال در خبر و گزارش

اشاره: زیبایی و ظرافت گنبدها و گلدستهها، طاقها و رواقها، سکوها و گوشههای تاریخی خمینی شهر همه نشانگر دقت نظر مردم به سیمای بصری شهر در دهه هایی نه چندان دور بوده است. از این رو در منظر شهر با هدف ایجاد و خلق تصویر ذهنی ماندگار، نمای "شهر" و نه نمای "ساختمان" مبنا قرار گرفته است.اما امروزه مبادی ورودی شهر خمینی شهر به عنوان اولین و آخرین سکانس مواجهه مخاطب با این شهر تاریخی، فاقد نشانههایی دال بر هویت محلی، عملکردی و طبیعی شهر است و به دنبال آن تصاویر مناسبی از شهر را در منظر ذهنی مخاطبان ایجاد نمی کند. این نوشتار درصدد بیان فرصت ها و كاستي های وضع موجود و ارائه پيشنهاداتي جهت ارتقاء کیفیت ورودیهای شهر خمینی شهر و است.

 

ورودی هایی که در شان این شهر تاریخی نیست
نازیبایی، آشفتگی و در يك کلمه رها شدن ورودی های شهر مهمترین عاملی است که ذهن هر تازه واردی را به شهر به خود مشغول می کند. حاج هاشمی از دانشجویان شهر در این باره می گوید: "مهمانانی که از شهرهای دیگر به دیدنمان می آیند عموما از سمت اصفهان وارد شهر می شوند. بارها شده به اتفاق مهمانان از خیابان کهندژ وارد شهر شدیم و تقریبا در همه موارد با دیدن آشفتگی در این خیابان از من می پرسند چرا شهرتان اینطوری است؟ ما که خودمان عادت کرده ایم ولی مخصوصا نماد وسط میدان شهدا آنقدر کثیف شده که در اولین نگاه توی ذوق می زند."
وی مي افزايد: "قابل قبول ترین ورودی شهر ما از سمت میدان دانشگاه صنعتی است که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد. در این ورودی حتی یک تابلوی ساده –که در ورودی دور دست ترین روستاهای کشور هم از این تابلوها وجود دارد- نصب نشده تا نشان دهد اینجا خمینی شهر است. برای همین هم دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی که اکثرا از همین مسیر به دانشگاه می روند تصور می کنند دانشگاه صنعتی در محدوده اصفهان است نه خمینی شهر."
مهدی لطفی از کسبه شهرمان هم در این زمینه می گوید: "یک بار دوستانم در اصفهان اصرار کردند ببرمشان اصغرآباد. موقع برگشت از اصغرآباد وارد خیابان شهید صدوقی شدیم. آنها مانده بوده اند که که چرا این خیابان اینطوری است! به هیچ عنوان دلیلی برای این وضعیت نمی دیدند. من توجیه کردم و گفتم دارند این خیابان را می سازند!"

 

ورودی های شهر در اشغال مشاغل مزاحم
یکی از بزرگترین مشکلات ورودی های شهر، تجمع مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم در مبادي ورودی است که علاوه بر از بین بردن سیمای شهر، آلودگی های صوتی و ایجاد ترافیک را به همراه دارد. مغازه های درب و پنجره سازی، جوشکاری، صافکاری، کابینت سازی را تقریبا می توان در همه ورودی های شهر اعم از خیابانهای امیرکبیر، کهندژ، 17 شهریور، سه راه معلم، خیابان شهید صدوقی و ... می توان یافت. مردم شریفی که شهرکی برای انتقال محل کارشان پیدا نمی کنند.
در سال 81 زمینی در منطقه کارگاهی دوشاخ برای ساماندهی مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم، در نظر گرفته شد و بخشی از پلاک های آن هم به فروش رسید اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های آن، سالهاست واگذاری آن به طول انجامیده است تا بند 20 ماده 55 قانون شهرداري هنوز در شهر ما اجرایی نشود. در این بند آمده است: "جهت جلوگيري از ايجاد و تاسيس كليه اماكن كه بنحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين يا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداري مكلف است از تاسيس آن جلوگيري نمايد و هر گاه تاسيسات مذكور فوق قبل از تصويب اين قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطيل كند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد."

 

يك راهكار: مجتمع خدماتي / سهم خمینی شهر از مجموع 71 مجتمع خدماتی استان چقدر است؟
چند سالی است که مجتمعهای بین راهی به منظور ارائه خدمات بیشتر به مسافرین در ورودی های شهرها احداث میگردد. در این مجتمعها علاوه بر خدمات پذیرائی، خدمات اقامتی و نیز خدمات رفاهی از قبیل مسجد، محل بازی کودکان، تعمیرگاه، پمپ بنزین و ... نیز وجود دارد.
احداث این مجتمع ها فرصتی است برای مدیران شهری تا هم به مسافران خدمات رسانی کنند، هم زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی را برای شهر فراهم نمایند و هم به ارائه تصويري از شهر مورد ورود مسافر در قالب بروشور و معرفي صنايع دستي و آثار تاريخي و ... بپردازند. این مجتمع ها دارای امکاناتی همچون غرفه های تجاری، جایگاه سوخت و گازوئیل، رستوران، تالار، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی، سایت تعمیرگاهی، خدمات خودرو و... برای ارائه خدمات به مسافران میباشد.
با توجه به استقبال گسترده ای که در سالهای اخیر از این مجتمع ها صورت گرفت، احداث آن در استان و کشور رشدی فزاینده به خود گرفته به گونه ای که به گفته شمعانیان مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان، "تاکنون در استان اصفهان تعداد 35 مجتمع به بهره برداری رسیده و 36 مجتمع دیگر نیز در حال ساخت یا اخذ مجوز می باشد." وی در این زمینه و در گفتگو با فارس اعلام کرد: "هم اکنون در استان اصفهان 35 مجتمع رفاهی به بهره برداری رسیده و ۱۸ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی دیگر نیز در دست ساخت و ۱۸ مجتمع دیگر در دست استعلام داریم."
نکته قابل تامل آن است که علی رغم آنکه بیش از 15 کیلومتر از بزرگراه آزادگان–که استان های تهران، قم، مرکزی و ... را به استان های خوزستان، فارس، لرستان و ... وصل می کند- از شهرستان خمینی شهر عبور می کند، سهم این شهرستان از مجموع 71 مجتمع به بهره برداری رسیده یا در دست احداث استان نه تنها صفر است بلکه در محل ورودی های متعدد این بزرگراه به شهر یک مغازه ساده به سبک قدیم هم وجود ندارد!