اخبار کوتاه / 50

ارسال در خبر و گزارش

kootah- برگزاري دوره گیاه درمانی در قرآن

- طرح جنات النعیم و طرح نمایشگاه و فروشگاه دائمی ملزومات مسجد

- اگر مسؤولان ما می خواهند فاجعه هایی مثل جنایت اخیر تکرار نگردد، باید کانونهای فرهنگی بالاخص قرآنی ها را تقویت کنند

 

- و...

 

 

برگزاري دوره گیاه درمانی در قرآن

دوره گیاه درمانی در قرآن به همت پایگاه کوثر مهد قرآن خمینی شهر و به منظور بالا بردن سطح آگاهی خواهران بسیجی شهرستان برگزار می گردد. در اين دوره آموزش تشخیص بیماری ها از روی علائم ظاهری افراد و درمان آنها توسط تغییر در آداب تغذیه و مواد غذایی مصرفی و استفاده از داروهای گیاهی توسط خانم نوربخش ارائه مي گردد.

خانم «نوربخش» به طب سوزنی، ماساژ درمانی و نحوه روغن گیری از گیاهان دارویی آگاهی کامل دارد و در حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) خمینی شهر تحصیل کرده است. این کلاسها مخصوص خواهران روزهای یکشنبه ساعت 5 بعدازظهر در دفتر مرکزی مهد قرآن کریم خمینی شهر برگزار مي شود. علاقمندان می توانند به دفتر مرکزی مهدقرآن کریم خمینی شهر، پایگاه بسیج کوثر مهد قرآن واقع در بلوار جمهوری اسلامی ، جنب مخابرات شهید مطهری مراجعه نمایند یا با شماره تلفن 3604040 تماس حاصل نمایند.

 

بازديد مربیان جامعه القرآن الکریم از آسایشگاه جانبازان

در دیدار با جانبازان دفاع مقدس از آسایشگاه جانبازان امام حسین(ع) خمینی شهر که کادر اداری و مربیان واحد خردسالان مؤسسه جامعه القرآن الکریم و اهل البیت(علیهم السلام) خمینی شهر شعبه عروه الوثقی حضور داشتند، برخی جانبازان بستری در آسایشگاه به بیان وقایع سالهای جنگ و شهادت و نحوه جانبازی خود پرداختند.

 

جوان و نوجوان جویای نام است و «فرصت» این فرصت را برای این عزیزان فراهم کرده است

مسوول حسینیه معصومیه(س) در جلسه ای با ذکر اینکه دو هفته نامه ی فرصت و فرصت آن لاین با درج اخبار فرهنگی هنری و مذهبی باعث رشد نوجوانان و جوانان شهر می شود، از این دو نهاد تشکر کرد. وی که در جمع تعدادی از فعالان مذهبی فرهنگی سخن می گفت توجه دو هفته نامه ی فرصت  به استعدادهای شهرستان به خصوص در زمینه ی فرهنگی و مذهبی و نوجوانان و جوانان شهررا قابل تقدیر خواند. «غلامحسین پویان» ادامه داد: اینکه می بینید مثلاً برادران صادقی در امر نمایش مذهبی جهشی قابل توجه داشتند بی تاثیر از پوشش خبری این دو نهاد فرهنگی نیست. زیرا جوان و نوجوان جویای نام است و «فرصت» این فرصت را برای این عزیزان فراهم کرده است. مسوول حسینیه معصومیه(س) در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون کامنتها و نظرات کاربران «فرصت آنلاین» که به نوعی مربوط به معصومیه(س) می شد، گفت: افتخار ما این است کسانی بیایند در معصومیه و مطرح شوند و خود نهاد جدیدی را پی ریزی کنند البته نباید این را از نظر دور داشت که کار مذهبی باید به دور از ریا و مسایل غیر اخلاقی باشد. «پویان» در پایان گفت: کار نمایشی ما در معصومیه(س) وسیله است نه هدف. و ما در این زمینه قصد رقابت نداریم و اصولاً فلسفه و شأن معصومیه(س) چیز دیگری است.

 

اگر مسؤولان ما می خواهند فاجعه هایی مثل جنایت اخیر تکرار نگردد، باید کانونهای فرهنگی بالاخص قرآنی ها را تقویت کنند 

  مسؤول کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: این کانون از سال 1357 فعالیت خود را با تشکیل کلاسهای قرآنی با عنوان «کلاس تربیت و تعلیم قرآن» آغاز کرد. مکان کانون یک خانه قدیمی است که شخصی به نام حاج محمد مهدی نوروزی وقف امور علمی و قرآنی کرد که الان به حسینیه لادره معروف گشته است. در سال 1383 «کلاس تربیت و تعلیم قرآن» با عنوان «کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع)» در اداره ارشاد ثبت شد.

«احسان جعفری پور» ادامه داد: دهه مهدویت (11 تا 20 ماه شعبان هر سال)، همایش شیخ مفید، دهه ولایت (از عید قربان تا غدیر) و همایش شیخ کلینی از مهمترین برنامه هاست که قبلاً در این کانون برگزار شده است. برنامه های تابستان امسال نیز مانند همیشه کلاسهای آموزش قرآن است و در کنار آن همایش علامه امینی در 12 تیرماه سالروز ارتحال علامه، سلسله مباحث «جرعه ای از ملکوت» بررسی معضلات فرهنگی جوانان، دهه مهدویت و همچنین برنامه های تفریحی و اردو برگزار می شود. محور اصلی کانون کلاسهای قرآن و عترت است که در طول سال برای تمامی سطوح برقرار می باشد. البته برنامه های جنبی مانند ورزش و رایانه نیز برگزار می شود اما در کنار قرآن.

مسؤول کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) افزود: اخیراً آقای «سجاد جوادی نسب» در مسابقات اداره اوقاف و امور خیریه در رشته ترتیل موفق به کسب رتبه برتر استانی گشته و به زودی در مرحله کشوری به رقابت خواهد پرداخت. رتبه های اعضا در مسابقات اداره آموزش و پرورش هم  که چشمگیر است. حتی در دوران دفاع مقدس برخی اعضای این کانون به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر بیان داشت: لزوم وجود اتحادیه تشکلهای قرآنی در شهرستان خمینی شهر حس می شود اما نیاز دارد در این زمینه بیشر کار شود. مسؤولان هم به آن بیشتر توجه کنند و باور کنند وجود چنین اتحادیه ای را. خود فعالان قرآنی هم باید این اتحادیه را باور کنند.

«جعفری پور» ادامه داد: بحث مالی در امور قرآنی و فرهنگی بسیار مهم است. همانگونه که شعار دولت ما شعار فرهنگیست مسؤولان هم باید رویکرد فرهنگی داشته باشند. مثلاً تا بحال از فرمانداری کار فرهنگی ای ندیده نشده؛ حتی ناظر آن تابحال به کانون نیامده نظارت کند. فقط گاهی اوقات آخر تابستان دستور می دهند گزارش عملکردی به ما بدهید. آیا اصلاً فرمانداری بودجه فرهنگی دارد یا نه؟ اگر دارد کجا صرف می شود؟ چه کسی متولی این کار است؟ من به عنوان مسؤول قرآنی پاسخ این سؤالات را نمی دانم. چرا؟ اگر مسؤولان ما می خواهند فاجعه هایی مثل جنایت اخیر تکرار نگردد، باید کانونهای فرهنگی بالاخص قرآنی ها را تقویت کنند تا این کانونها بتوانند نسل آینده را درست تربیت کنند.

وی افزود: از دولت نهم (سال 1384) به بعد رویکرد دولت فرهنگی بوده و هر کس بگوید مثلاً بودجه فرهنگی ولو کم دریافت نکرده، ناسپاسی کرده است. خطاب من بیشتر به مسؤولانیست که نامنظم عزل و نصب می شوند؛ مثلاً فرماندار شهرستان خمینی شهر. همه مسؤولان بالاخص نماینده شهرستان که در کمسیون فرهنگی مجلس فعالیت می کند، بیشتر توجه کنند، به داد این کانونها برسند و بیشتر از این کار کنند. ما نباید فقط افتخار کنیم که شهرستان ما حسینیه ایران است.

وي درمورد عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه دو نکته را متذکر شد و تصریح کرد: این اداره در امور قرآنی بیشتر از این می تواند کار کند. یکی از این کارها برگزاری سالیانه مسابقات قرآن است که هم اکنون بسیار ضعیف برگزار می شود. متأسفانه برخی مسؤولان دغدغه فرهنگی قرآنی ندارد. فقط می خواهد از صبح تا ظهر را در اداره به گونه ای پر کنند و حاضری بزنند و بروند تا فردا. روند مسابقات نه شروع خوبی دارد، نه در متن برگزاری خوب عمل می شود، نه اختتامیه مسابقات خوب برگزار می شود؛ مثلا به برنده مسابقه اطلاع می دهند بیاید اداره و جایزه خود را دریافت کند. درحالی که اگر این کار یعنی اهدای جوایز در جمع مردم و مسؤولان صورت گیرد هم در جامعه هم در روحیه آن جوان نوجوان دارد.

نکته دیگر این است که مسؤولان بودجه قرآنی خود را یک روزه تمام می کنند بدون اینکه هدف خاصی را دنبال کنند مثلاً با دعوت از یک قاری بین المللی که البته خوب است از این کارها بشود اما به چه قیمت؟ خروجی این قبیل برنامه ها چیست؟ مسؤولان گاهی افراط و تفریط می کنند؛ بودجه میلیونی جمع می کنند و با یک محفل بزرگ همه بودجه را تمام می کنند درحالی که برای سایر برنامه های قرآنی بودجه نمی ماند. به نظر من اگر این بودجه های در سطح شهرستان پخش شود، نتیجه بهتری دارد. البته این مشکل در کل کشور دیده می شود.

وي درپایان درمورد نشریه «فرصت» اظهار نظر کرد و گفت: متأسفانه جای مطلب قرآنی در این نشریه خالیست درحالی که برای ستون قرآنی می توان کارهای مختلفی کرد. البته ما انتظار آنچنانی نداریم چرا که نشریه در آغاز راه است و الان می توان نمره خوبی به این نشریه داد.

 

طرح جنات النعیم و طرح نمایشگاه و فروشگاه دائمی ملزومات مسجد

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار فرصت از شروع دو طرح در این مرکز خبر داد و گفت: اولین طرح این مرکز «جنات النعیم» نام دارد که با هدف ارتقای سطح علمی و معرفتی فرزندان و خانواده های روحانیون به صورت غیرحضوری اجرا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین یحیی اصغری ادامه داد: این طرح در دو بخش اجرا می شود؛ یکی ویژه فرزندان روحانیون و دیگری ویژه همسران روحانیون. بخش اول در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به بالا در حال اجراست. بخش دیگر این طرح که مربوط به همسران روحانیون است، با هدف اینکه همسران روحانیون از نظر علمی ارتقاء یابند و بتوانند در امر تبلیغ به همسرانشان کمک کنند.

وی توضیح داد: این طرح در سه مرحله انجام می شود: 1- متون آموزشی که برای آنها ارسال می شود همراه با پاسخنامه ای که باید در پایان ده روز آن را تکمیل و به مرکز تحویل دهند. 2- کلاسهای حضوری که به صورت یک روز در هفته برگزار می شود 3- فعالیتهای دینی خود را در جدولی که تنظیم شده ارائه دهند و امتیاز کسب کنند. در پایان به کسانی که امتیاز بیشتری کسب کرده اند، جوایزی اهدا می شود ازجمله کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس. این طرح از ابتدای این ماه شروع شده است.

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خمینی شهر در ادامه بیان کرد: طرح دوم «نمایشگاه و فروشگاه دائمی ملزومات مسجد» که اخیراً با نام «المهدی(عج)» در ابتدای بلوار توحید جنب درمانگاه بیمه شروع به کار کرده است. در این نمایشگاه سعی شده در مجتمعی ملزومات مربوط به مسجد را به صورت غرفه غرفه جمع آوری شود تا هیئت امنا، نمازگزاران و عموم مردم بتوانند با مراجعه به این نمایشگاه و فروشگاه نیازهای خود را با تخفیف ویژه تأمین بکنند.

یحیی اصغری تصریح کرد: در این نمایشگاه دائمی غرفه هایی تعبیه شده است مانند محصولات فرهنگی، لوازم التحریر، عمرانی، فرش سجاده ای، محراب آماده، عفاف و حجاب، پرده سرا، لوازم صوتی و اکو و... که در آینده غرفه عرضه لباس روحانیت نیز افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه به صورت دائم هر روز صبح و عصر در خدمت هیئت امنا، نمازگزازان و عموم مردم می باشد. از عموم مردم تقاضا می شود از این نمایشگاه و فروشگاه بازدید نمایند.

اصغری در پایان ضمن دعوت از عموم مردم برای شرکت در برنامه های مرکز گفت: همانگونه که مردم با قرآن و اهلبیت(ع) آشنا می شوند دوست داریم با مساجد هم بیشتر آشنا شوند چون یکی از وظایف مؤمنان آباد کردن مساجد است و ما موقعی به این هدف نائل می گردیم که بینش و فرهنگ ما بالا رود و بدانیم که مساجد در اسلام چه جایگاهی دارد.

 

از نظر برپایی مراسم اعتکاف شهرستان خمینی شهر رتبه سوم را در استان اصفهان دارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین گفت: مسأله اعتکاف در اسلام بسیار سفارش شده است. در شهرستان شهیدپرور و ولایت مدار خمینی شهر هم که متشکل از شهرهای درچه، کوشک و خمینی شهر است، این مراسم در ایام البیض ماه مبارک رجب با استقبال زیاد بالاخص از طرف جوانان برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی ادامه داد: در سال گذشته 17 مسجد در سطح شهرستان پذیرای حدود 4242 معتکف بود؛ 1360 نفر برادر و 2882 خواهر. امسال 19 مسجد پذیرای معتکفین بود و با توجه به استقبال زیاد همشهریان حدود 4500 نفر شرکت كردند. البته پتانسیل شهرستان خمینی شهر بیشتر از اینهاست ولی امکانات محدود مساجد بیشتر اجازه نمی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های اداره تبلیغات شهرستان برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب و نرم افزار و محصولات فرهنگی ویژه معتکفین بود به این صورت که افرادی که در مراسم اعتکاف امسال شرکت کردند، پس از اتمام سه روز مراسم، به مدت ده روز به اداره تبلیغات شهرستان مراجعه و از نمایشگاه داخل اداره بازدید کنند و با 40 درصد خرید نمایند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خمینی شهر در پایان گفت: مراسم اعتکاف در شهرستانهای مختلف استان اصفهان برگزار می شود. شهر اصفهان به عنوان مرکز استان طبیعتاً بیشترین آمار اعتکاف را دارد. بعد از آن شهرستان کاشان به علت وسعت و جمعیت و تعداد مساجد بیشتر، معتکفین زیادی را در بر دارد و سپس شهرستان خمینی شهر از لحاظ تعداد معتکفین رتبه سوم را در استان دارد.

لازم به ذکر است که برنامه های فرهنگی بسیاری در سطح وسیع در شهرستان انجام می شود مانند مراسم اعتکاف، مراسم دعای عرفه، همایش طفلان منتظر، لیالی قدر، صدها مراسم جزءخوانی، تعزیه خوانی، عزاداری و برنامه های بسیار دیگر ولی برخي مسائل باعث می شود این برنامه ها انعکاس و بازتاب نداشته باشد و چهره نازیبایی را از خمینی شهر ارائه دهد و حتی بر بودجه شهرستان هم تأثیر گذاشته است.