عدم تمایل کارفرمایان، اولین معضل بر سر راه اشتغال بهبودیافتگان

ارسال در خبر و گزارش

کارگروه اشتغال مخصوص معتادان بهبودیافته در فرمانداری شهرستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار در این جلسه بر لزوم ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان و استعدادیابی آنان تاکید کرد.

لزوم تشکیل یک انجمن صنفی یا سمن برای بهبودیافتگان
کارشناس امور انتظامی فرمانداری نیز ضمن اشاره به این که شهرستان خمینی شهر از لحاظ به کار گرفتن معتادان بهبود یافته نمونه است افزود: قرار است در استان برنامه ای برای اشتغال این افراد تهیه شود و از ما خواسته شده است که برنامه های اجرا شده و نتایج آن را در اختیار قرار دهیم.
اصغری با بیان این که اولین معضل در اشتغال معتادان بهبود یافته عدم تمایل کارفرمایان به این امر است افزود: تشکیل یک انجمن صنفی یا سمن برای این افراد می تواند به بهبود روابط بین کارگر و کارفرما کمک نماید.

 

کاریابی از طریق انجمن صنفی ممنوع است
رییس اداره کار شهرستان نیز با اشاره به این که برای تشکیل انجمن صنفی باید 10 مرکز ترک اعتیاد تقاضا بدهند افزود: اکنون 9 مرکز مجوز دار داریم که ما پیشنهاد دادیم یک مرکز از خارج خمینی شهر نیز درخواست کند اما طبق قانون این کاریابی برای این مراکز ممنوع است و در صورت انجام جرم حساب می شود.
موحدی افزود: 4 کاریابی در سطح شهرستان داریم که می توانند در این زمینه وارد شوند و به آن دستور همکاری با این انجمن را بدهیم.
وی تعداد افرادی که از طریق کاریابی های شهرستان از ابتدای سال تاکنون اشتغال پیدا نموده اند را 900 نفر اعلام کرد و تصریح کرد: 1700 فرصت شغلی شناسایی شده است و اکنون 800 فرصت شغلی خالی داریم.
موحدی افزود: بسیاری از این مشاغل نیاز به مهارت خاصی ندارند ولی به علت عدم تمایل کارجویان یا دستمزد پایین آنها، افراد حاضر به پذیرش آنها نیستند.
روح الهی مسؤول کمپ های خمینی شهر نیز با بیان این که معتاد یک فرد رانده شده است و پس از بهبود باید او را ابتدا به خانواده اش بقبولانیم گفت: این یک راه تکراری و امتحان شده است که بهبودیافتگان را به سراغ کاریابی ها و کارفرمایان بفرستیم. این روند نتیجه ای در بر ندارد.
کارشناس امور انتظامی فرمانداری با اشاره به این که معتادان بهبود یافته پولی ندارند که حق السهم کاریابی ها را بپردازند گفت: کاریابی ها از هر فرد مبلغی معادل یک ماه حقوقشان را به عنوان حق السهم دریافت می کنند که این از توان بهبودیافتگان خارج است.
رییس اداره کار با اعلام این که بحث حق السهم کاریابی ها قابل رایزنی است پیشنهاد داد در جلسه ای با حضور مسؤولان کاریابی ها طرح موضوع شود.

 

جمشیدی: هر تعداد نیرویی که به من معرفی شود به کار می گیرم
مدیر صنایع سنگ سالار نیز در این جلسه گفت: مسؤولان فقط در زمینه آمار و ارقام و افتخارات به ما رجوع می کنند ولی کمکی قابل توجهی نمی کنند.
این کارآفرین نمونه کشوری افزود: اخیرا به من گفته اند که شما مشمول ماده 80 (بند و قانون پنجم توسعه) بیمه نمی شوید و در نتیجه باید مبلغ 15 میلیون تومان به حساب بیمه بریزم. چون کار بنده در سیر اداری گیر کرده است.
جمشیدی همچنین گفت: هم اینک یک قرارداد 2 میلیارد تومانی برای صادرات ضایعات سنگ به ارمنستان منعقد نموده ام و در این زمینه اعلام کردم که هر بهبود یافته ای که زن و بچه دارد به کار می گیرم و مکان به او می دهم و بیمه اش می کنم. ما باید بتوانیم این ضایعات را تبدیل به ارز کنیم و همچنین عده ای را به کار بگیریم.
150 نفر مستقیم و غیر مستقیم در کارگاه ها مشغول به کار هستند و برای زنان هم اشتغال ایجاد کرده ایم. همین الان هم هر چند نیرویی که به ما معرفی نمایند برای اشتغال ما آن ها را به کار می گیریم ولی از دولت نیز در خواست کمک داریم.

 

تسهیلاتی برای کارآفرینان
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار پیشنهاد داد از بیمه هنرمندان برای آن دسته از کارگرانی که در کارگاه های صنایع سنگ سالار کار هنری انجام می دهند استفاده شود. این در حالی است که کارشناس امور انتظامی فرمانداری خبر از پیگیری های حبیبی، مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی خمینی شهر برای پوشش بیمه ای "تمام کارهایی که بادست انجام می گیرند" داد تا از این طریق هزینه های بیمه از دوش کارفرمایان برداشته شود.
رییس اداره کار اما پیشنهاد داد اگر بخشی از این کار را به صورت خانگی دربیاید، شاغلان این بخش می توانند از بیمه مشاغل خانگی استفاده کنند.
موحدی همچنین پیشنهاد داد که در شورای هماهنگی سازمان های ذیل وزارت کار و تعاون اجتماعی (شامل 11 سازمان) مطرح شود که بخشی از بودجه اشتغال را در اختیار کارفرمایانی قرار دهند که بهبهود یافتگان را به کار می گیرند به گونه ای که بودجه هر شهر جدا و قابل انتقال به شهرهای دیگر نباشد.
گفتنی است بند (و) ماده 80 قانون پنجم توسعه در خصوص تسهیلات بیمه ای برای کارفرمایان و کارآفرینان در برنامه ششم توسعه (بند 5 ماده 15) تنها برای کارگرانی که فارغ التحصیل دانشگاهی هستند قابل اجرا می باشد.

 

تسهیلاتی برای بهبودیافتگان
روح الهی به مشکلات اخذ وام بهزیستی از جمله مراحل زیاد اداری آن اشاره کرد و گفت: فراهم کردن ضامن نیز برای این اشخاص بسیار سخت است. بهزیستی به ما 5 درصد از بودجه اشتغالش را می دهد ولی مطابق قانون باید 5 درصد از بودجه اشتغال شهرستان نیز به ما تعلق یابد.
نماینده بهزیستی گفت: وام های این اداره به بهبودیافتگانی که یک سال سابقه پاکی دارند، در کلاس های NA شرکت می کنند و پاکی شان تداوم دارد تعلق می گیرد.
عقیلی افزود: ما در قسمت مددجویان این قانون را داریم که اگر کارفرمایی مددجویی را استخدام و بیمه کند به او وام تعلق می گیرد ولی برای معتادان بهبود یافته چنین قانونی نداریم.
نماینده سپاه نیز با اعلام این که این نهاد تسهیلات کارآفرینی از طریق بانک مهر اقتصاد پرداخت می نماید از مسؤول صنایع سنگ سالار درخواست کرد تا یک کارگاه در منطقه جوی آباد راه اندازی کند.

 

لزوم مهارت آموزی بهبودیافتگان
کارشناس امور انتظامی فرمانداری همچنین به مهارت آموزی فنی و حرفه ای در راستای توانمند سازی افراد برای ورود به بازار کار اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارفرمایان حاضر نیستند بهبودیافتگان را به کار بگیرند و آن ها ناچار به اخذ وام اشتغال هستند ولی بدون مدرک فنی و حرفه ای به آن ها وامی تعلق نمی گیرد. اصغری همچنین بر بازار محور بودن مهارت ها تاکید کرد.
جمشیدی پیشنهاد داد بهبودیافتگان آموزش های حرفه ای را در کارگاه های وی ببینند و سپس به فنی و حرفه ای جهت اخذ آزمون و مدرک معرفی شوند.
رییس فنی و حرفه ای با اعلام این که سال گذشته 82 نفر از افرادی را که از طرف زندان معرفی شده بودند تحت آموزش مهارت قرار گرفته اند افزود: برای برگزاری یک آزمون ابتدا باید رشته و استاد آن در سامانه فنی و حرفه ای ثبت شود و به همین منظور باید مثلا برای رشته سنگ های تزیینی یک استاد معرفی شود.
موحدی آموزش های فنی و حرفه ای را به تنهایی برای اشتغال کارجویان کافی ندانست و توضیح داد: بسیاری از کارفرمایان از کارجویان سابقه کاری می خواهند.

 

سخن پایانی
در پایان جلسه معاون سیاسی اجتماعی فرماندار از رییس اداره کار شهرستان خواست تا فهرست فرصت های شغلی خالی را در اختیار فرمانداری قرار دهد.
راعی همچنین به پیگیری موضوعاتی همچون تشکیل یک سازمان مردم نهاد برای بهبودیافتگان، پوشش بیمه ای کارگران کارگاه های صنایع سنگ سالار از طریق ارشاد یا میراث فرهنگی یا مشاغل خانگی و آموزش رشته سنگ های تزیینی توسط فنی حرفه ای جهت اشتغال در کارگاه های مذکور تاکید کرد.