بازارچه های خیریه کی بر پا می شود؟

ارسال در خبر و گزارش

اشاره: فعالیت های خیریه در جامعه کنونی به شکل های گوناگون انجام می شود؛ از عضو شدن در یک گروه فضای مجازی تا احداث یک بیمارستان. در این میان برپایی بازارچه خیریه از جمله ابتکاراتی است که در شهرهای مختلف جا باز کرده و موفق بوده است. ابتکاری که جای خالی آن در شهر ما دیده می شود. این گزارش در پی واکاوی و بررسی ابعاد مختلف این موضوع است.

 

تعریف بازار چه خیریه
مهرالسادات حسنی مدیرعامل خیریه نرجس خاتون در تعریف بازارچه های خیریه می گوید: بازارچه های خیریه به بازارچه هایی گفته می شود که به صورت موقت یا سیار هستند و فروشندگانی که توان اجاره مکانی را ندارند، تولیدات کوچک خود اعم از انواع گل و گیاه، صنایع دستی و مواد خوراکی را در این مکان عرضه می کنند.
دکتر ایروانی جامعه شناس و استاد دانشگاه آزاد خمینی شهر نیز در این باره می گوید: در این نوع از فعالیت ها هدف ارائه خدمات رایگان به مردم و آگاهی دهی است، بنابراین لازم است در این باره هم فرهنگ سازی شود و هم آگاه سازی.

 

جای خالی بازارچه های ثابت در خمینی شهر
بازارچه های خیریه عموما با مساعدت نهاد ها و مراکز دولتی و عمومی به صورت هفتگی در مکان هایی از قبیل باغ بانوان برگزار می شود، فعالیتی که جایش در شهر ما بسیار خالی است و این در حالی است که شهر مهاجرپذیر ما با داشتن زنان بی سرپرست و بد سرپرست نیاز مبرمی به این فعالیت ها دارد.
مدیرعامل خیریه نرجس خاتون درباره اینکه چرا تاکنون اقدام به برگزاری این قبیل بازارچه های خیریه به صورت منظم و مدون ننموده اند، می گوید: ما در سال های قبل مکان ثابتی نداشتیم و در مرحله بعد نیز تولیداتمان به اندازه مطلوب نبود، اما خوشبختانه اکنون در زمینه تولیداتی مانند مینا -هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی- به جایگاهی رسیده ایم که بتوانیم چنین بازارچه هایی برپا کنیم و تصمیم داریم به زودی وارد این موضوع شویم.

 

عدم پشتوانه مالی
رییس هیئت مدیره سمن پایگاه سلامت روان چتر سبز که فعالیت های خیریه و به تبع آن پهن کردن بازارچه خیریه بخشی از اساسنامه آن است نداشتن پشتوانه اقتصادی را از دلایل عدم برپایی بازارچه های خیریه می داند و در پاسخ به این سوال که چرا سمن هایی با همین شرایط در اصفهان بسیار موفقیت آمیز عمل نموده اند، گفت: یکی از سمن هایی که به صورت موفقیت آمیز وارد این حوزه شده پایگاه سلامت روان واقع در خیابان سروش اصفهان است، این منطقه، منطقه ای مساعد برای برپایی بازارچه است و از سویی دیگر با تیمی کار می کند که بسیار فعال هستند.

 

اکثر نهادها می توانند به ما کمک نمایند
برپایی بازارچه های خیریه اثرگذار و کارآمد یقینا بدون پشتیبانی مدیران شهرستان محقق نخواهد شد. محمدرضا ایروانی در یک نگاه اجمالی نهادهایی مانند شهرداری، کمیته امداد امام و بهزیستی را متولیان و کمک کنندگان به برپایی بازارچه ها می داند، اما مدیر خیریه نرجس خاتون از زوایای دیگری به این موضوع نگاه می کند و می گوید: معمولا سازمانها در مواردی به کارکنانشان هدایا و جوایزی اهدا می کنند. اگر مدیران برای خرید این اقلام به ما مراجعه کنند یقینا کمک بزرگی به ما در برپایی و رونق این بازارچه ها خواهند کرد.

 

چه باید کرد؟
اگر نخواهیم کلی گویی کنیم و از حرفهای کلیشه ای و تکراری دوری کنیم عدم وجود بازارچه های خیریه در خمینی شهر که بدون اغراق نگین امور خیریه استان است قابل تامل است. به نظر می رسد تاکنون عدم اتحاد و انسجام بین مدیران و خیرین و سمن ها از علل اصلی بر پا نشدن یک بازارچه خیریه به صورت فعال و مدون بوده است. غلامحسین پویان مدیرعامل سمن پایگاه سلامت روان چتر سبز در این باره به مثال جالبی اشاره می کند و می گوید: مدتی قبل خیّری حاضر شد به ما مکانی به اندازه صد مترمربع جهت فعالیت های خیریه در اختیار ما قرار دهد، اما به دلیل اینکه ما تجهیزات و وسایل کافی نداشتیم نتوانستیم از این سالن استفاده نماییم. بنابراین به نظر می رسد نبود انسجام کافی بین مدیران و خیرین و سمن ها مهم ترین مشکل نانوشته است. مشکلی که معلوم نیست کدام نهاد و کدام خیریه و یا سمن و چه موقع آن را می تواند حل کند.