حمام شمس آباد پس از 5 سال به بهره برداری می رسد

ارسال در خبر و گزارش

حمام شمس آباد محله خوزان که روزگاری به حمام گاوی معروف بود یکی از 44 اثر تاریخی ثبت شده خمینی شهر است که سال 1387 از تخریب و نابودی جان سالم به در برد و توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در رابطه با چگونگی استفاده از فضای این حمام قدیمی مربوط به اوایل دوران قاجار که کاربری اصلی خود را از دست داده، روایت های مختلفی شنیده شده است اما آنچه مهم است این است که این بنای قدیمی که مرمتش شامل سبک سازی سقف ها، حذف الحاقات و... با هزینه ای برابر 100 میلیون تومان در سال 90 به پایان رسید، نزدیک به 5 سال است که در گوشه ای از محله خوزان کز کرده و گرد غریبی می خورد.

 20151114 085842
نماینده میراث فرهنگی در خمینی شهر با بیان اینکه در یک ساله اخیر جلسات مختلفی با محوریت حمام شمس آباد برگزار شده و بازدیدهای متعددی از این بنا صورت گرفته، می گوید: حمام شمس آباد به عنوان یکی از زیباترین حمام های خمینی شهر نیاز به سه مرحله دیگر مرمت دارد. حبیبی افزود: برای این بنا که در تصرف اداره کل میراث فرهنگی استان و در مالکیت اداره اوقاف شهرستان است باید کاربری فرهنگی نظیر موزه، کتابخانه، نگارخانه، مرکز آموزشی صنایع دستی، رستوران سنتی و... تعریف شود و تعریف کاربری به غیر از کاربری فرهنگی برای چنین مکانی جرم محسوب می شود. وی با بیان اینکه مرمت کامل این بنا هزینه ای بالغ بر 500 میلیون تومان دربرخواهد داشت گفت: در صورتی که اداره اوقاف برای مرمت و استفاده از این بنا وارد عمل شود باید هزینه های صورت گرفته برای مرمت اولیه آن را که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفته به میراث فرهنگی بپردازد.


بر اساس همین گزارش، یکی از مسوولان اداره اوقاف نیز دراینباره می گوید: آخرین جلسه مشترکی که با محوریت حمام شمس آباد میان اداره اوقاف، شورای شهر و شهرداری حدود 20 روز پیش برگزار شد، مقرر گشت که شهرداری و شورای شهر شخصی حقیقی یا حقوقی را به اداره اوقاف معرفی نماید تا این اداره طی یک قرارداد مشارکتی با این شخص به ادامه مرمت این بنا و استفاده از آن به عنوان مکانی برای ورزش باستانی اقدام نماید.


فخاری افزود: در گام اول برآورد هزینه ای صورت گرفته و با استعلام از اداره میراث برای حصول اطمینان از اینکه عملیات مرمتی که قرار است صورت بگیرد آسیبی به بنا وارد نمی کند، اجرای طرح با نظارت میراث فرهنگی آغاز خواهد شد.


وی در ادامه زمین اداره های پست و برق و همچنین چند قطعه زمین کشاورزی را از موقوفات این حمام دانست و گفت: درآمد حاصل از این موقوفات برای این مکان سالانه در حدود 8 میلیون تومان است. فخاری یکی از مغازه های پاساژ الزهرا را نیز از دیگر موقوفات این بنای قدیمی عنوان کرد و گفت: البته این مغازه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

20150228 141736
گفتنی است در حال حاضر 12 حمام قدیمی در خمینی شهر وجود دارد که برخی از آنها علیرغم اینکه کاربری اصلی خود را از دست داده اند به ثبت آثار ملی رسیده اند که از جمله آنها می توان به حمام اسفریز و حمام کوشک اشاره کرد. حمام های گاردر، توده، کووز و... نیز به ثبت رسیده و همچنان کاربری خود را حفظ کرده است. حمام های اصغرآباد و قلعه امیریه نیز علیرغم قدمت و زیبایی در چند ساله اخیر تخریب شده اند.