ماندگاری ادبیات پایداری به شرط پرهیز از کارهای ویترینی
 او شاعری را از سال 1362 آغاز کرد و بتدریج با ورود به انجمن ادبی سروش و انجمن ادبی صائب اصفهان در این راه پیشرفت کرد.
اولین کتاب شعرش در سال 1369 توسط حوزه هنری منتشر شد. «ردپایی بر برف»، «نیمی از خورشید»، «نه ترنجی، نه اناری»، «نامهâهای کوفی»، «سنگچین»، «یلدا»، «هی شعرâتر انگیزد» (مجموعه شعر طنز)، «سکته ملیح»، «چقدر پنجره» (گزیده غزل)، «جامه دران» و «لبخندهای مستند» (نثرهای کوتاه طنز) ازجمله کتابâهای چاپ شده این شاعر هستند. او تاکنون برنده جایزه کتاب فصل برای کتاب «سنگچین»، نامزد جایزه کتاب سال بابت کتاب «سنگچین»، برگزیده سومین جشنواره شعر فجر و برگزیده کنگره شعر عاشورا هم بوده است. بیابانکی در قالبâهای سنتی و سپید شعرهای بسیاری دارد اما غزل و چارپاره âهای او جزو آثار زبانزد است. با او گفتâوâگویی کوتاه انجام دادهâایم که در ادامه میâخوانید.
این روزها بیشتر مشغول چه فعالیتâهایی هستید؟
در یک ماهه اخیر فعالیتم در رسانهâها بیشتر شده است؛ از اوایل مهر ماه یکشنبه شبâها در رادیو ایران بهâعنوان گوینده برنامه «راه شب» را اجرا میâکنم. محور این برنامه بیشتر ادبیات و فرهنگ است. البته برنامه بخشâهای مختلفی دارد اما مبنا همین است. همچنین دوشنبه شبâها که ساعت 11 در شبکه 4 تلویزیون در مجموعه شبâهای هنر شب شعر برگزار میâشود بهâعنوان مشاور حضور دارم و یک آیتم را هم اجرا میâکنم. این دو کار را در حوزه رسانه مشغول هستم اما کارهای دیگری هم در دست کار دارم. جمعâآوری گزیدهâای از غزلیات استاد خسرو احتشامی که تاکنون در 7-6 کتاب منتشر شده از جمله کارهاست. در این کار انتخاب گزیدهâها را من انجام میâدهم و مقدمهâای هم برای کار خواهم نوشت و در نهایت انتشارات شهرستان ادب کتاب را منتشر میâکند. در حوزه آموزشی و کارگاهی هم در تابستان یک دوره کلاس حافظ برگزار کردم و یک کارگاه در خصوص غزل امروز برپا کردهâام که آن هم رو به اتمام است. دورهâای با موضوع شعر امروز هم بزودی طراحی و زمان برگزاریâاش را اطلاعâرسانی خواهم کرد که علاقهâمندان شرکت کنند.
شما به غزل پست مدرن علاقه دارید؟
به هرحال به روز بودن و به زبان امروز شعر گفتن و امروزی به اطراف نگاه کردن از ملزومات شعر است. غزلâهایی که موسوم به پست مدرن شدهâاند بیشتر در دنیای مجازی اتفاق افتاده و حاصل توهمات نویسندگان آنهاست، این گونه غزلâها بیشتر نظمâهای شاعرانه هستند تا شعر. به اعتقاد من عمر این گونه غزلâها به اندازه همان چند روز ماندن است.
بهâنظر شما سازمانâها و نهادâهای فرهنگی و هنری در استانâها چگونه میâتوانند در ارتقای سطح کیفیÂ ادبیات ایثارÂ و مقاومت دخیل باشند؟
یکی از شیوهâهای انتقال تجربه نسل گذشته به امروز همین دوره و کلاسâهای آموزشی و ورک شاپ و کارگاه است. متأسفانه نسل امروز از این موضوعâها خیلی فاصله دارند و بیشتر به مرور صفحات مجازی و لایکÂ بسنده کردند . اما این فعالیتâها بیشتر جنبه تفننی دارند و در حوزه ادبیات و کار جدی محسوب نمیâشوند. در حوزه شعر دفاع مقدس کار مستمر و مستدام اثرگذار و پاسخگو است. بعد از مدت یک سال از دورهâهای آموزشی شاید از دل شرکتâکنندگان افرادی را که مستعد هستند بشناسید، اما اگر یک ساعت در جلسهâای در این خصوص صحبت شود شاید تنها برای مدت کوتاهی مؤثر باشد اما قطعاً اثر طولانی مدت ندارد. نهادâهای فرهنگی هم به لحاظ اینکه بودجه کمی در اختیار دارند معمولاً سعی میâکنند کارهای ویترینی انجام بدهند. بنابراین یک جشنواره برگزار میâکنند تا سالنی را پر کنند و چند عکس از مراسم داشته باشند که بگویند در این رابطه جشنواره برگزار کردیم. این حرکت بدی نیست اما بیشتر جنبه ویترینی دارد و کار ماندگاری نخواهد بود. در حقیقت کار ویترینی باید محصول تلاش یک نهاد فرهنگی طی چند سال گذشته باشد.کار در این نهادها باید برود در حوزه آموزش و تربیت نیرو و تربیت نسل. این به نظر من از همه موارد مهمتر است اما کمتر به آن توجه میâکنند.
شما بهâعنوان کسی که سالâها در این حوزه فعالیت داشتید نظرتان نسبت به عملکرد رسانهâهای جمعی در این زمینه چیست؟
در حوزه شعر و ادبیات متأسفانه چندان رضایت بخش نیست. بهâطور کلی شعر آنچنان در رسانه حضور جدی ندارد و یک حضور تفننی دارد. البته اینها هم بد نیست اما کار حرفهâای نیست. هر کسی میâتواند یک دوربینی در جایی بکارد، بنشیند شعر ضبط و پخش کند اما این کار رسانهâای محسوب نمیâشود. کار خلاقانه و اثرگذار، مستدام و مستمر دراین حوزه خیلی کم است بهâطوری که اصلاً به چشم نمیâآید.
 آینده شعر دفاع مقدس را چگونه میâبینید؟
آینده قابل پیشâبینی نیست اما همه این را میâدانیم که آینده محصول تلاش حال است. یعنی هرچقدر الان برای این حوزه تلاش بشود آینده هم به همان میزان پیشرفت خواهد داشت. اما اگر کار و تلاشی صورت نگیرد و چراغ این خانه روشن نگه داشته نشود آیندهâاش متزلزل خواهد بود.