سال آینده 10 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شود

ارسال در سایرعناوین

احتمال افزوده شدن 10 دستگاه اتوبوس با سهمیه دولتی به ناوگان اتوبوسرانی خمینی شهر در سال آینده، صرفه جویی 400 میلیون تومانی در سازمان اتوبوسرانی، مجهز شدن تمامی اتوبوس های سازمان به سامانه AVL، افزایش 20 درصدی بهای بلیط اتوبوس ها در سال آینده و... اهم مطالبی بود که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در گفتگو با فرصت به آنها پرداخت.
محمدی در این گفتگو با حوصله به سوالات ما پاسخ داد. ماحصل این پرسش و پاسخ را در متن زیر می خوانید.

آخرین باری که اتوبوس با نرخ دولتی وارد خمینی شهر شد، سال 86 بود و حالا میانگین سنی اتوبوس های خمینی شهر به 14 سال رسیده است. با توجه به اینکه هر دستگاه اتوبوس حدود 400 میلیون تومان قیمت دارد و خرید اتوبوس از قدرت سازمان خارج است، برای این مشکل چه فکری کرده اید؟
در جلسه ای که اخیرا مدیران عامل سازمان های اتوبوس رانی اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و کرمان به میزبانی خمینی شهر تشکیل دادند، فرسودگی اتوبوس ها و بالا رفتن میانگین سنی آنها از مرز ده سال از اولین معضلات سازمان های اتوبوسرانی برشمرده شد در حالی که تا پیش از این هر اتوبوس کمتر از 5 سال کار می کرد. از سال 88 تا کنون هیچ اتوبوسی با سهمیه دولتی به هیچ اتوبوسرانی واگذار نشده و این در حالی است که تا پیش از آن هر سال 10 دستگاه اتوبوس به سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر تزریق می شد.
یکی از تدابیری که ما اندیشیدیم بازسازی اتوبوس های فرسوده در تعمیرگاه های سازمان بود به گونه ای که از صفر تا صد این عملیات یعنی از تعمیرات موتور تا رنگ آمیزی بدنه توسط نیروهای سازمان صورت می گیرد.


با توجه به اینکه فرسودگی اتوبوس ها یک مشکل سراسری است در سطح کلان چاره ای برایش اندیشیده شده است؟
اخیرا 1700 دستگاه اتوبوس به سازمان های اتوبوسرانی اختصاص داده شده که امیدواریم با توجه به حذف تحریم ها واگذاری این اتوبوس ها سال آینده محقق شود. در این صورت حداقل 10 دستگاه به خمینی شهر تعلق خواهد گرفت.


اتوبوسرانی به جز فرسودگی اتوبوس ها با چه چالش های دیگری روبروست؟
چالش بعدی ما که باز هم سراسری است، نرخ بلیط اتوبوس است. طبق قانون یک سوم از این هزینه را باید وزارت کشور بپردازد اما از یک و نیم میلیاردی که این وزارتخانه در سال 94 باید به اتوبوسرانی خمینی شهر پرداخت می کرده، تنها 390 میلیون تحویل داده که همین امر سازمان را با کسری بودجه مواجه می کند.
البته ناگفته نماند که ما در طول یک سال و نیم اخیر موفق به 400 میلیون تومان صرفه جویی شده ایم این در حالی است که نسبت به سال 92 با کاهش 10 نفر نیرو نیز مواجه بوده ایم. این صرفه جویی بیشتر به طرح هایی برمی گردد که قبلا به صورت پیمانکاری انجام می گرفت و در یکی دو سال اخیر توسط نیروهای خود سازمان عملیاتی می شود که از جمله آنها می توان به بهره برداری از 16 دستگاه اتوبوس بازسازی شده اشاره کرد.

 

نرخ بلیط ها در سال جدید چقدر افزایش خواهد یافت؟
تصمیم سازمان در خصوص افزایش قیمت بلیط برای سال آینده 20 درصد است.
در حال حاضر هزینه بلیط مسیر 22 کیلومتری خمینی شهر-اصفهان 540 تومان است. منظریه و قائمیه 300 تومان، اصغرآباد 450 و کوشک 600 تومان. قیمت بلیط اتوبوس های هفتصد دستگاه 345 و درچه 380 تومان می باشد.


شهرداری های درچه، کوشک و اصغرآباد در این زمینه چه همکاری هایی با شما دارند؟
با این شهرداری ها قرارداد داریم. کوشک و اصغرآباد ماه به ماه یارانه شان را که در واقع همان یک سوم سهم شهرداری ها از بهای بلیط هاست را به سازمان می پردازند اما شهرداری درچه در دو سال اخیر یارانه ای پرداخت نکرده و اگر تا پایان امسال این اتفاق نیفتد، به دلیل کسری بودجه ای که برای سازمان ایجاد می شود روند سرویس دهی به درچه با اختلال مواجه خواهد شد.

 

روزانه چند مسافر جا به جا می کنید؟
روزانه حدود 40 هزار مسافر با اتوبوس واحد به سفرهای شهری می روند که از این تعداد، 15 هزار نفر به خط خمینی شهر-اصفهان تعلق دارد. در ساعت 6:30 الی 7:30 نیز بیشترین حجم مسافران را دانش آموزان و دانشجویان به خود اختصاص می دهند. سازمان برای خدمات دهی بهتر اقدام به افزایش ناوگان و کاهش زمان انتظار مسافر در این ساعت نموده است.


تعداد مسافرانی که برای تردد از اتوبوس استفاده می کنند نسبت به قبل چه تغییری داشته است؟
تا چند سال پیش روزانه 60 هزار نفر از اتوبوس برای جا به جا شدن استفاده می کردند. کم شدن مسافر نیز از آن دسته چالش هایی است که در کل کشور مطرح است و همه سازمان ها با آن روبرو هستند.


علت را در چه می بینید؟
طی بررسی های میدانی که انجام دادیم، وجود سرویس های مدارس برای رساندن دانش آموزان به محل تحصیل شان، افزایش خودروهای شخصی، رانندگی خانم ها، یک نوبته شدن مدارس، تعطیلی پنج شنبه ها و البته فرسودگی اتوبوس ها از جمله دلایل رویگردانی برخی شهروندان از استفاده از اتوبوس است و این در حالی است که سیاست های کشوری بر استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل تاکید دارد. از آن گذشته هر اتوبوس ماهانه 8 میلیون تومان هزینه دارد که این کم شدن مسافر مانع از تامین این هزینه می شود.


برای جبران این کسری چه تدابیری اندیشیده اید؟
اولین اقدامی که انجام دادیم برنامه زمان بندی حرکت اتوبوس ها را با توجه به میزان مسافر تنظیم کردیم به گونه ای که در زمان شلوغی خط ها اتوبوس ها را با فاصله کمتری روانه مسیرها می کنیم و در زمان های خلوتی خطوط، فواصل حرکت را بیشتر می کنیم. مثلا در نیمه دوم سال صبح ها اتوبوس های خمینی شهر-اصفهان هر 3 دقیقه یکبار حرکت می کند اما در تابستان فواصل حرکت اتوبوس ها در این خط بیشتر می شود چون گاهی پیش می آید که اتوبوس با دو مسافر راهی اصفهان می شود و این ما را در تامین هزینه های اتوبوس با مشکل مواجه می نماید.


برخی شهروندان از کمبود اتوبوس در روزهای جمعه شکایت دارند، علت چیست؟
روزهای جمعه خطوط بسیار خلوت است و نیازی نیست که اتوبوس ها را به اندازه روزهای غیرتعطیل روانه خطوط کنیم. گذشته از این از آنجا که اتوبوس ها فرسوده هستند برنامه زمان بندی سرویس کاری اتوبوس ها را به هفته ای یکبار افزایش داده ایم و جمعه ها را به این کار اختصاص داده ایم. علاوه بر اینکه هر جمعه 15 الی 20 اتوبوس را به نماز جمعه اختصاص می دهیم و همینطور در ایامی مثل 22 بهمن، روز قدس و... خدمات دهی به شرکت کنندگان رایگان می باشد.


از ساختمان جدید اتوبوسرانی چه خبر؟
کارگاه و تعمیرگاه سازمان از بلوار توحید به منطقه دوشاخ منتقل شد و در حال حاضر 5 سوله شامل انبارهای قطعات مصرفی و اقلام مورد نیاز اتوبوس ها، تعمیرگاه، نقاشی، جایگاه ذخیره چند روز سوخت مورد نیاز و همچنین پارکینگ در اختیار داریم که در دهه فجر امسال به دست استاندار افتتاح شد. آیین بهره برداری از 16 دستگاه اتوبوس بازسازی شده توسط نیروهای سازمان نیز در این روز توسط استاندار انجام گرفت.

قرار بود امسال یک کارواش مکانیزه نیز در همین مکان مستقر کنیم اما شهردار تصمیم گرفت مکانی مجزا از تعمیرگاه برای کارواش در دوشاخ در اختیارمان بگذارد. ساختمان اداری مان نیز در حال حاضر در یک مکان استیجاری در خیابان پاسداران دایر است و شهردار قول داده سال 95 یک ساختمان اداری برایمان در نظر بگیرد.


در حال حاضر اتوبوس ها چگونه شستشو می شود؟
به صورت دستی شستشو می شود و همانطور که همه شهروندان شاهد هستند چه بدنه خارجی اتوبوس ها و چه داخل اتوبوس ها همیشه تمیز است چون نظافت اتوبوس ها همه روزه انجام می شود.


یکی از معضلات اتوبوسرانی معمولا خساراتی است که از جانب برخی مسافران به اتوبوس ها وارد می شود، وضعیت اتوبوس ها از این نظر چگونه است؟
اگرچه خسارت به صندلی ها اخیرا بسیار کم شده و خوشبختانه مسافران به فرهنگ استفاده صحیح از وسایل نقلیه عمومی آشنا شده و آن را پذیرفته اند اما همچنان بخشی از کسری بودجه ما به خسارت هایی برمی گردد که از ناحیه مسافران وارد می شود که یک نمونه بارز آن کارت نزدن برخی از آنهاست.


برای همین است که برخی راننده ها هنگام ورود و خروج مسافران سخت گیری می کنند؟
بله چون این راننده است که باید به ما پاسخگو باشد البته من همین جا ضمن عرض خسته نباشید به رانندگان زحمتکش از آنها می خواهم با مسافران از در احترام و ادب وارد شوند و متقابلا از شهروندان می خواهم که نسبت به احترام قائل شدن برای رانندگان و همچنین پرداخت حق و حقوق سازمان کوتاهی نکنند چراکه این دینی است بر گردنشان.


چند وقت پیش زمزمه هایی مبنی بر انتقال خط پایان اتوبوس های خمینی شهر-اصفهان در پایانه صمدیه شنیده شد، نتیجه چه شد؟
از آنجا که معیار تصمیم گیری های بسیاری از کارمندان، کارگران و دانشجویانی که روزانه با اتوبوس میان خط خمینی شهر €“ اصفهان در تردد هستند همین مسیرهای اتوبوس واحد است، اجرای این تصمیم شهرداری اصفهان برای ما مقدور نبود لذا با ورود نماینده و فرماندار شهرستان به این موضوع، مساله حل شده و این تصمیم منتفی شد.


یکی از قول هایی که در گفتگوی قبلی به شهروندان دادید، تجهیز اتوبوس ها به سامانه AVL بود، محقق شده؟
هر 99 دستگاه اتوبوس ما مجهز به این سامانه شده است علاوه بر آن تا کنون 200 دستگاه اتوبوس و مینی بوس خارج از سازمان را نیز شناسایی کرده ایم تا آنها را نیز مجهز کنیم. هزینه این کار برای هر اتوبوس 600 هزار تومان می باشد که سازمان هزینه هر 99 اتوبوس خود را تقبل کرده است. یکی از قابلیت های این سامانه پیمایش میزان سوخت مصرفی اتوبوس هاست. معرفی ایستگاه، تبلیغات شهری و کنترل و نظارت بر کار رانندگان از اتاق کنترلی که در پایانه قدس در نظر گرفته شده از دیگر کارکردهای این سامانه است.