شهرداری منطقه یک پر جمعیت ترین منطقه شهر با تنوع محلات

ارسال در سایرعناوین

منطقه یک متنوع ترین محلات را در میان چهار منطقه شهرداری دارد که خوزان، اندآن، هرستان، اسفریز، کهندژ، قسمت اعظم ورنوسفادران، قسمت وسیعی از دستگرد و بخش کوچکی از فروشان را شامل می شود. جمعیت منطقه یک طبق آمار سال 1390، 81 هزار نفر بوده است که طی این چند سال بالغ بر 90 هزار نفر رسیده است. تعداد پرونده های بایگانی منطقه یک – که حدود 40 هزار فقره است- نیز گواه بر این پر جمعیت بودن است. همچنین شایان ذکر است خمینی شهر 600 هکتار بافت فرسوده دارد که از این میزان 350 هکتار در منطقه یک می باشد."

مقدمه ای که خواندید توضیحات مدیر منطقه یک شهرداری راجع به جغرافیای این منطقه بود. با مهندس سعید حاج هاشمی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این منطقه و مشکلات و مسائل موجود در آن به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

 

از آمار پروانه های صادره و بودجه این منطقه شروع می کنیم. در این باره توضیح می دهید؟

آمار پروانه های صادر شده در سال 94 تا آخر مرداد ماه 92 فقره بوده است که نسبت به 5 ماهه مشابه در سال 1393 (هم در تعداد و هم در مساحت زیربنا) -که 32 فقره بوده است- تقریبا 3 برابر رشد داشته است که یکی از علل آن، کاهش حق بیمه پروانه های ساختمانی می باشد. همچنین از این تعداد، 22 پروانه (25 درصد) در محدوده بافت فرسوده صادر شده است که از تسهیلات بافت فرسوده خمینی شهر -که شامل تخفیف هر یک متر آزادسازی 10 متر پروانه رایگان- استفاده کردند.

بودجه مصوبه شهرداری منطقه یک برای سال 1394، 11 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است و بودجه عمرانی مصوب 8 میلیارد تومان بوده است. بودجه مصوب سهم 5 ماهه نیز 4 میلیارد و 833 میلیون تومان بوده است که شهرداری منطقه یک موفق شده است 3 میلیارد و 476 میلیون تومان -یعنی حدود 72 درصد از بودجه 5 ماهه خود- را در این زمان محقق کند. این آمار خوبی است چون بخش اعظمی از بودجه ما در سه ماهه آخر سال وصول می شود. نسبت به سال های گذشته روال خوبی طی می کنیم و ان شاء ا... کسری هایمان را در سه ماه آخر جبران می کنیم.

 

مشارکت مردم در پرداخت عوارض نوسازی چگونه بوده است؟

فیش های نوسازی توزیع شده در پایان سال گذشته 30 هزار فقره بوده است و مراجعات خوب و وصولی خوبی از قسمت نوسازی داشته ایم. از مردم تقاضا داریم که فیش هایی که آخر سال توزیع می شود را پرداخت بکنند چون در صورت عدم پرداخت در سال مراجعه به نرخ روز از آن ها مبلغ اخذ می شود.

 

در مورد عوارض کسب و پیشه چطور؟

منطقه یک بیشترین کسبه و واحدهای تجاری را دارد (حدود 4 الی 5 هزار نفر کسبه) که امسال تا آخر مردادماه موفق به وصول 1180 فقره عوارض کسب شده ایم. این مقدار در 5 ماهه سال گذشته 1020 فقره عوارض کسب بوده که نشان از 15 درصد افزایش وصولی عوارض کسب دارد. یکی از دلایل این امر اطلاع رسانی به کسبه است. در واقع به ازای هر ماه که عوارض کسب را زودتر پرداخت کنند دو درصد تخفیف به کسبه تعلق می گیرد. این بدان معناست که فروردین 24 درصد، اردیبهشت 22 درصد و ... و اسفند 2 درصد تخفیف شامل حال عوارض کسب و پیشه می شود و ما اطلاع رسانی خوبی در منطقه انجام دادیم. همچنین امسال و سال گذشته هم شروع به سرشماری کسبه نموده ایم.

 

قبلا این کار انجام نشده بود؟

بله انجام شده است ولی با رشد شهر این ها به روز رسانی نشده بود.

 

وضعیت توافقات در منطقه یک چگونه بوده است؟

سال 94 به لحاظ توافقات انجام شده برای شهرداری منطقه یک، سال خیلی خوبی بود. طبق آماری که از واحد املاک دریافت کردیم 38 فقره توافق از ابتدای سال تاکنون انجام دادیم. از این میزان 16 مورد آن در خیابان 17 شهریور، 5 مورد در خیابان 16 متری اسفریز، 4 مورد در دستگرد ، 2 مورد در خیابان شهدای خوزان، 4 مورد در خیابان مرکزی و 7 مورد هم در سایر بافت های مرکزی شهر بوده است. مبلغ کل این توافقات از ابتدای سال تاکنون 2 میلیارد و 486 میلیون تومان بوده است که شامل مبلغ نقدی، مجوزات و بعضا زمین هایی است که واگذار کرده ایم. این آمار فعلا در چهار منطقه در صدر قرار دارد.

 

توافقات خیابان 17 شهریور تمام نشده است؟

این خیابان توافقاتش به اتمام رسیده است. 17 شهریور، 500 متر طول دارد که از 16 متر به 26 متر افزایش عرض داشته است. با یک حساب می توان گفت تاکنون 5000 مترمربع آزادسازی در این خیابان - از بدنه های غالبا تجاری و کمتر مسکونی- صورت گرفته است.

خیابان مرکزی چطور؟

امسال بحث آزادسازی خیابان مرکزی در دستور کار شهرداری منطقه یک قرار گرفته است. این خیابان به عرض 36 متر حدفاصل خیابان امام شمالی و شریعتی شمالی و در بافت مرکزی شهر است. اگر آزادسازی های این خیابان که طولش 680 متر است انجام شود به لحاظ ترافیکی می تواند مفید باشد چرا که خیابان امام شمالی و خیابان شریعتی شمالی با طول زیاد اتصال دهنده ای به جز نهر گاردر ندارند. اما نهر گاردر خیابان تلقی نمی شود و در واقع کوچه است. این بزرگترین بلوک شهری ما است – بلوکی که ما بین خیابان امام شمالی، خیابان شهید رجایی، خیابان شریعتی شمالی و خیابان بوعلی است- و نیاز است که خیابان مرکزی سریع آزادسازی شود تا این بلوک را به بلوک های کوچک تر تقسیم کند و تسهیل تردد داشته باشیم. مخصوصا که خیابان امام شمالی یک طرفه است.

 

فکر می کنید خیابان مرکزی کی آماده است؟

با توجه به استقبالی که مردم از این طرح کردند و همکاری هایی که در جلسات توافق برگزار شده داشته اند اگر به همین سمت و سو پیش برویم ان شاء ا... فکر می کنم تا پایان دوره این شورا بتوانیم توافقاتش را انجام بدهیم.

 

آزادسازی های خیابان شهدای خوزان به چه صورت است؟

خیابان 28 متری شهدای خوزان حدفاصل خیابان کهندژ و خیابان 17 شهریور است. این خیابان به عرض 20 متر مصوب شده بود که در دوره قبلی شورا به عرض 28 متر ارتقا پیدا کرد. مقدار کمی از آن آزادسازی شده است. امسال اگر در خیابان شهدای خوزان مراجعه کننده داشته باشیم آزادسازی انجام می دهیم ولی معوضش را فقط به صورت مجوزات می دهیم. در سال جاری به جز خیابان مرکزی که به صورت نقدی توافق می کنیم هر جای خیابان ها و معابر منطقه یک که آزادسازی نیاز باشد، به صورت مجوزی انجام می دهیم. البته برای آزادسازی پارک اندآن(روبروی ورزشگاه اندآن) هم بودجه 700 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

مشارکت مردم در پرداخت عوارض خودرو در این منطقه چگونه بوده است؟

در خصوص عوارض خودرو باید تقدیر و تشکر از مردم داشته باشیم. چون بودجه مصوب عوارض خودروی ما در 5 ماهه اول سال 94 به نسبت 5 ماه مشابه در سال 93به طول کامل وصول شد. و از مردم توقع داریم که در ماه های بعد هم همکاری کنند.

 

آیا لگه گیری و آسفالت در این منطقه به طور کامل انجام شده است؟

پارسال و امسال لکه گیری و آسفالت روند خیلی خوبی را در منطقه یک داشته است. امسال محلات خوزان، قسمتی از ورنوسفادران، هرستان، اندآن، دستگرد و اسفریز بخش هایی از آن ها لکه گیری و آسفالت شده است. بعضی معابر سال های سال بوده که لکه گیری و آسفالت نشده بود که امسال توانستیم این کار را بکنیم. مراجعات مردمی ما به حداقل رسیده است و بنا به اطلاعاتی که از معاونت عمران به دست ما رسیده است کل تعهدات مردمی -که پول به حساب ریخته اند- انجام شده است. دیگر منطقه ای نداریم که لکه گیری در آن شروع نشده باشد. البته نیاز به تکمیل دارند. اسفریز و هرستان و دستگرد از جمله محلاتی هستند که لکه گیری کوچه هایی از آن ها باقی مانده است.

 

مردم بیشتر برای چه مشکلاتی به شهرداری منطقه یک مراجعه می کنند؟

مراجعات مردمی به شهرداری منطقه یک برای مشکلات چندین مورد است. یکی از آن ها بحث مالکینی است که اراضی کشاورزی دارند و منتظرند بخش هایی از اراضی کشاورزی که نزدیک بافت های مسکونی است به شهر الحاق شود. اگر طرح بازنگری جامعی که تهیه شده است و مراحل تصویب را در حال گذراندن است مصوب و ابلاغ شود می توانیم قسمت عمده ای از سوالات مردم در این خصوص را جواب بدهیم و آن ها از بلاتکلیفی دربیایند.

موضوع دیگر تعیین تکلیف رینگ چهارم ترافیکی اصفهان است. حدود 10 کیلومتر از این رینگ از شهر خمینی شهر می گذرد. دقیقا روی خیابان ماربین (لوله 1400) حدفاصل بلوار الغدیر تا بلوار آزادگان. این خیابان به عرض 76 متر در شورای ترافیک استان مصوب شده است ولی هنوز تکلیف آزادسازی آن مشخص نشده است. ضلع شرق این خیابان با منطقه سه شهرداری و ضلع غرب با منطقه یک است. مراجعان ضلع غرب که به شهرداری منطقه یک می آیند راجع به طولانی شدن بحث آزادسازی اش نگران هستند که ان شاء ا... از طریق دفتر فنی استانداری باید پیگیر شویم.

بحث دیگر شکایات مردمی از ساخت و سازهای همسایگان و مجاورین است. طی بررسی ما بیشتر این شکایات در هرستان، دستگرد و اسفریز اتفاق می افتد و علت عمده آن فاقد سند بودن این اراضی است. چون جاهایی که سند رسمی دارد حل اختلافشان به سادگی انجام می پذیرد. باید جلساتی با اداره ثبت برگزار شود و اگر بتوانیم این مناطق را سنددار کنیم گام بزرگی برداشته ایم. البته ما برای ملک های فاقد سند را هم با قولنامه های عادی که به تایید شورای شهر می رسد پروانه صادر می کنیم و هر گونه تخلف از ضوابط شهرسازی منجر به طرح تخلف در کمیسیون ماده 100 و پیگیری جهت رفع مشکل می شود.

یک سری از مراجعات مردمی هم راجع به ابنیه قدیمی متروکه است که اکثرا خشت و گلی و البته خطرناک هستند و هر آن ممکن است ریزش کنند. یا محل جمع آوری زباله هستند و یا از نظر بهداشتی مشکل دارند. بعضی از موارد هم هست که محل معتادین شده است. خواهش من این است که مردم در صورت مشاهده هر کدام از این موارد، به شهرداری مراجعه کنند و یک شکواییه مردمی تنظیم کنند. شهرداری ابنیه خطرناک را از طریق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها و ابنیه متروکه ای که محل زباله یا معتادین شده است را از طریق ماده 110 قانون شهرداری ها پیگیری می کند و به مالک اخطار می کند و آن ها باید رفع خطر و مشکل کنند و یا این که شهرداری حکم دادگستری برای تخریب آن می گیرد.

یکی دیگر از معضلات منطقه یک بلاتکلیفی کارگاه های خیابان حکیم فرزانه واقع در ضلع جنوبی بلوار آزادگان بعد از زیرگذر امامزاده سید محمد تا دهنو است. ما مصوبه در کارگروه امور زیربنایی داریم که از سال های قبل تسویه حساب شهرداری و ارائه پاسخ به موسسات و ارگان های خدمات رسان (مثل آب و برق و گاز) را منوط به طرح موضوع در "تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری باغات و اراضی کشاورزی" جهاد کشاورزی کرده است و مردم به جهاد کشاورزی مراجعه می کنند. با توجه به این که در این مکان دیگر واقعا امکان کشت و کار نیست مراجعه به جهاد کشاورزی منجر به طرح موضوع در دادگاه می شود و دادگاه هم زمان بر است و مردم هم مرتب برای اخذ خدمات برق و گاز و آب مراجعه می کنند. در طرح جامع بازنگری برای این ها تمهیداتی اندیشیده شده است که اگر این طرح مصوبه بگیرد این مشکل مالکین هم حل می شود و ما می توانیم از طریق کمیسیون ماده 100 جرائم و عوارضش را مشخص می کنیم و تسویه حساب کنیم و بتوانند از خدمات برق و آب و گاز استفاده کنند.

 

سخن پایانی؟

ما همکاری مردم – را مانند سال گذشته – در بحث آزادسازی ها، پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه و عوارض خودرو می طلبیم. مردم نتیجه پرداخت عوارض ها را سال گذشته دیدند. افتتاح ده ها پروژه که نسبت به سال های گذشته بی سابقه بود ماحصل این همکاری بود. حرف آخر من همین است که همکاری شان را با ما ادامه دهند تا ما هم بتوانیم خدماتی را که شایسته آن ها است ارائه دهیم.