آیا فضاسازی در منطقه لادر دستکاری در طبیعت به حساب می آید؟

ارسال در سایرعناوین

و آیا آن را از حالت طبیعی و بکر خارج نخواهد کرد؟ آیا بهتر نیست بگذاریم چشمه لادر به همان حالت طبیعی خود باقی بماند؟ آیا محیط زیست به خطر نمی افتد؟ اصولا فلسفه ایجاد چنین امکاناتی در این منطقه چیست؟


شاید در نگاه اول چنین به نظر بیاید که اجرای طرح لادر دستکاری در طبیعت به حساب آمده و محیط زیست را به خطر می اندازد اما با نگاه دقیق وجامع وآینده نگرانه دلایل متعددی برای درستی راه انتخاب شده به دست می آید که به برخی اشاره می شود:


1- تجربه نشان داده است که چشمه ها و مناطق طبیعی خمینی شهر که میراث مردمان به حساب می آید طی سالیان گذشته به تدریج به تصرف درآمده و ضمن اینکه بعضا در آنها دخل وتصرفاتی صورت گرفته از دسترس شهروندان نیز خارج شده است. چشمه های سه گانه شمال شهر (غم بر،جوچی و حسن و حسین)، منجر و ابوالفضل و... ازاین دسته هستند. در مناطق خرم دره و هورموده نیز به تازگی دخالت هایی شروع شده و چنین خطری برای منطقه لادر هم دور از ذهن نبود.


2- تراکم بالای جمعیت وکمبود زمین در شهر و نیاز روزافزون شهروندان به فضاهای طبیعی و سبز برای استراحت چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت به گونه ای که دیگر فضاهای سبز داخل شهر کفاف اقبال مردم را به این مناطق نمی دهد و حتی سفره مردم بر روی فضاهای سبز وسط خیابان ها هم از روی ناچاری پهن شده است. پس منطقه ای وسیع و برخوردار از جاذبه های خاص وهوای بهتر که بشود با هزینه ای کم در اختیار شهروندان قرار داد نه تنها نیاز امروز که قطعا آتی ما خواهد بود.


3- چشمه های دنج و به دور از رفت و آمدِ عموم، گاه مورد سو استفاده بعضی به طرق مختلف از جمله تجاوز به محیط زیست و حیوانات موجود در آن قرارمی گیرد ولی با عمومی شدن لادر دیگر بستری برای اینگونه رویه ها فراهم نخواهد بود و به عبارت دیگر امنیت برای خانواده ها که می خواهند از محیط کوهستان بهره مند شوند فراهم خواهد شد.


4- بهره وری از طبیعت و جلوه های روح افزای آن مورد تاکید آموزه های دینی و روانشناسان برای انسان های خسته امروزی می باشد وآماده سازی منطقه عمومی لادر بهره مند شدن از فضاهای طبیعی را به عموم هدیه خواهد داد.


5- همگانی کردن ورزش هایی همانند کوهنوردی و پیاده روی از سیاست های موکد مراجع بهداشتی برای کاهش بیماری های گریبان گیر جامعه و افزایش سلامتی روحی و روانی عموم مردم است وایجاد بسترها دراین منطقه پای عموم مردم را به محل باز خواهد کرد و به تدریج با توجه به ایمن بودن نسبی کوهنوردی در این مکان جمعیت را به مناطق بالا دست خواهد کشاند. یادمان باشد بسترسازی برای اجرایی شدن هر طرحی بهترین مشوق برای پیوستن مردمان به آن طرح است.


6- به دلیل فضاهای پیش بینی شده در طرح لادر مثل سالن بزرگ روباز امکان اجرای برنامه های فرامحلی فرهنگی ورزشی تفریحی و مذهبی در محوطه فراهم خواهد شد و طبیعی است اجرایی شدن این برنامه ها هم به نشاط عمومی کمک کرده وهم نقش سازنده ای در ارتقای سطح فرهنگ عمومی ایفا خواهد کرد و زمینه رشد خانواده ها و فرهنگ های مختلف درکنار یکدیگر هم فراهم خواهد شد. به علاوه در صورت اجرای جشواره های استانی و کشوری که نیاز به سالن روباز دارند پای ساکنین دیگر شهرها به منطقه باز خواهد شد و اثرات مثبتی درمعرفی شهر و نیز پیشرفت اقتصاد آن خواهد داشت.


لازم به ذکر است که اجرای طرح های تالار، فروشگاه، نمایشگاه و مواردی مشابه در پایین دست و مجاور جاده کمربندی اثرات خاص خود را دارد که قبلا در یادداشتی تحت عنوان «سیمای لادر عوض خواهد شد» به آنها اشاره شده است.