مردم خمینی شهر در کمک رسانی برنده ی میدان هستند

ارسال در سایرعناوین

mohaghegh " شیر و خورشید " از آن ترکیب هاست که به گوش خیلی هامان آشناست، به گوش هر کدام از ما که هر از گاهی نشسته ایم پای حرف های شیرین قدیمی ها به خصوص مادرها و مادربزرگ هایمان که بخش زیادی از خاطراتشان را توی راهروها و پشت دیوار اتاق های همین شیر و خورشیدها  جستجو می کنند.

 

آن روزها یعنی چیزی حدود 40-30 سال پیش که هنوز از شبکه بهداشت و درمان در شهرها خبری نبود این شیر و خورشیدها بودند که پناهگاه شب و روز مردمی می شدند که روز و شبشان در کار و تلاش و زحمت خلاصه می شد، پناه مادری که پشت تنور نانوایی و در رویارویی با آب و آتش درد زایمان به سراغش می آمد و خانه امید پدری که سگ گله پای پسرش را گاز گرفته بود.

و امروز "جمعیت شیر و خورشید سرخ" به" جمعیت هلال احمر"  تغییر نام داده است و این ترکیب بی نظیر سرخی و سفیدی برای ما نشان از حیات دارد و نشان از مهربانی و ایثارِ سرخ و سفید پوشانی که حضورشان قبل و بعد از هر حادثه مترقبه و غیر مترقبه ای در هر نقطه از ایران و جهان پیام آور امنیت است و انسانیت.

و هلال احمر خمینی شهر پیوند دهنده دستان گرم و مهربان خمینی شهریهاست با دستان نیازمند هر حادثه دیده ای در سرتاسر این زمین خاکی مثل همان چادر جمع آوری کمک های مردمی میدان قدس که پذیرای دستان گرم پیرمرد فقیری شد که تمام دارایی اش را که 30 تا سوزن خیاطی بود و 20 تا قرقره نخ آورده بود شاید التیامی باشد بر دردهای دل پاکستانی هایی که سیل بی رحمانه بی خانمانشان کرده بود.

و به لحاظ همين اهميت بود كه نشستيم پاي سخنان دکتر اردشیر محقق رییس جمعیت هلال احمر خمینی شهر تا او ما را با این نهاد مردمی و فعالیت هایش بیشتر آشنا کند. اين گفتگو مدتي پيش انجام شده است كه به جهت حجم مطالب، مجال درج نيافت تا به اين شماره رسيديم.

از سابقه تشکیل جمعیت هلال احمر در جهان و ایران برایمان بگویید. 

در سال 1859.م یک تاجر سوییسی به خاطر وقوع وقایع نامطلوب مثل جنگ ها، سیستمی بی طرف را برای خدمت رسانی به بشر پیشنهاد کرد و بدین ترتیب سازمان هلال احمر و صلیب سرخ در جهان به وجود آمد. 18 مي روز صلیب سرخ و 18 تا 24 اردیبهشت هر سال هفته هلال احمر در ایران است. در ایران قبل از انقلاب اسلامي هلال احمر به شیر و خورشید معروف بود و خیلی از درمانگاه ها و بیمارستان ها جزو شیر و خورشید بوده است، که بیمارستان ساعی در خمینی شهر هم از آن جمله بود. نام این جمعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت هماهنگی با دیگر کشورهای اسلامی تبدیل به هلال احمر شد و نماد سازمان تغییر یافت. به جرأت می توانم بگویم که هلال احمر بازوان پرتوان کشور است، همانطور که امام خمینی (ره) می فرماید: "هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک موسسه عام المنفعه و سازمان کمک رسانی به طبقه محروم و گرفتار می باشد." نا گفته نماند هلال احمر ایران در برخی کشورهای عربی و آفریقایی نیز بیمارستان هایی دارد.

از سابقه هلال احمر خمینی شهر بگویید. 

سابقه هلال احمر خمینی شهر به 30 سال پیش در مکان فعلی برمی گردد. هلال احمر خمینی شهر یکی از قدیمی ترین مراکز این جمعیت در استان اصفهان است. اگرچه مکان فعلی نیاز به تغییرات در ساختمان، افزایش فضا و امکانات آموزشی-فرهنگی دارد اما با اطمینان کامل می گویم هلال احمر شهرستان اکثر حوزه ها در استان رتبه نخست را دارد.

ارتباط و تعامل مردم خمینی شهر با هلال احمر را چطور می بینید؟

مردم غیور خمینی شهر در خیلی از مواقع به سازمان کمک های بزرگی کرده اند. هدایای مردم برای سیل زدگان پاکستان غیرقابل توصیف و ستودنی بود. در حدود 30 میلیون تومان پول نقد و 10 تریلی لباس برای سیل زدگان پاکستان طی سه روز از شهرستان جمع آوری شد كه بخشي از كمك هاي مردم بود.در زمان قحطی زدگان سومالی این مردم بالغ بر 800 میلیون ریال و 10 تن برنج و 20 میلیون ریال طلا اهدا نمودند.  مردم خمینی شهر در کمک رسانی برنده ی میدان هستند همان طور که کمک های داوطلبان در طرح های سازمان قابل ستایش است.

هلال احمر چه طرح هایی را اجرا می کند؟

طرح "همای رحمت" که ویژه ماه مبارک رمضان است جهت تهیه سبدهای غذایی برای خانواده های نیازمند است. طرح "آزادی زندانیان" نیز در ماه مبارک برگزار می شود. "فرشتگان رحمت" طرحی برای خانواده های نیازمند در ایام نوروز است که این طرح ها رتبه ی اول را در سطح استان در چند سال متوالی رتبه ی اول را کسب نموده ایم. طرح "بانک امانات پزشکی" برای امانت دادن وسایل پزشکی،  "کمک جهیزیه" و طرح " التیام" از ديگر طرح های هلال احمر است.

در مورد طرح "تسکین آلام بشری" هم توضیح می دهید.

در این طرح، گروهی از داوطلبان به روستاها و مناطق محروم سفر می کنند تا با پژوهش و نیازسنجی آن مناطق، گروهی متخصص در هر زمینه را اعزام کنند و تا حد ممکن به رفع نیازهایشان بپردازند. طرح تسکین آلام بشری، طرح پیشنهادی بنده در سال 1379 بود که رتبه نخست را در کشور به خودش اختصاص داد و بلافاصله از سال 1380 در کل کشور اجرایی شد.

رتبه و جایگاه خمینی شهر در برگزاری این طرح ها چگونه بوده است؟

همانطور که پیش از این گفتم هلال احمر شهرستان در بسیاری از طرح ها(همای رحمت و فرشتگان رحمت) و حوزه ها رتبه نخست استان را دارد. به عنوان مثال طرح امدادگر مصلح که در دو سال گذشته در روز عید غدیر در میدان امام اصفهان با حضور اعضای هلال احمر شهرستان های استان برگزار شد و در این مراسم شهرستان خمینی شهر بالغ بر 4هزار نفر داوطلب حضور داشتند. مورد دیگر طرح کمک جهیزیه است که با کمک های خیرین شهرستان به نحو احسن انجام می شود.

خیرین چگونه با هلال احمر آشنا می شوند؟

معمولا مردم خمینی شهر جزء افراد خیر خواه بوده و هلال احمر را جایگاهی مناسب و مطمئن جهت کمک رسانی به مدد جویان میدانند. افراد داوطلب خير با جمعیت آشنا مي شوند و از نزدیک در جریان نحوه کمک رسانی به نیازمندان قرار می گیرند.

عضویت در این جمعیت، شرایط سنی خاصی را می طلبد؟

هلال احمر داراي چند حوزه مختلف است. حوزه داوطلبان كه افراد بالاي 29 سال را شامل مي شود، حوزه جوانان كه افراد زير 29 سال را شامل مي شود، حوزه امداد كه هلال احمر بيشتر به اين نام شناخته شده است، شامل 2 تيم خواهران و 4 تيم برادران است که به صورت تخصصي انجام وظيفه مي كنند. لازم به ذكر است كه پرسنل مخابرات شهرستان با مديريت آقای مهندس خمسه يكي از اين تيم ها را تشكيل مي دهند. حوزه آموزشي از ديگر حوزه هاي سازمان است كه شامل آموزش امداد، آموزش تكميلي و آموزش پايه داوطلبي است. آموزش هاي هلال احمر براي عموم مردم آزاد و رايگان است و ما دوست داريم به جایي برسيم که هر خانواده خميني شهري حداقل يك امدادگر داشته باشد تا به خانواده خود و جامعه كمك رساني كند.

اعضاي هلال احمر خميني شهر تا کنون حائز چه مقاماتي شده اند؟

هلال احمر شهرستان سازمان موفقي بوده است، بهار 1389  خواهران حوزه جوانان هلال احمر خميني شهر خانم ها "صفري، پيماني و شفيعي" رتبه اول استانی و کشوری مسابقات چادر زنی و توان افزایی را از آن خود كردند یعنی از 5 مدال طلاي استان 3 مدال به شهرستان اختصاص یافت، همچنين در سال90 اعضای جوانان این جمعیت خانم مهدوی رتبه ی دوم کشور در قرائت قران  خواهران امدادگر جوان عبدالهی و گرجی رتبه ی اول استان ،حسن شاهی، حیدریان،محمدی رتبه دوم استان و برادران امدادگر عظیمی و جعفری رتبه دوم استان را کسب نموده اند   در حال حاضر هلال احمر شهرستان تقريبا هزار نفر عضو جوان، هزار نفر امدادگر و هزار و500 نفر داوطلب دارد و اين گوياي موفقيت هلال احمر شهرستان خميني شهر است.

آقاي غلامرضا محب محمدي معروف به حاج اميد از خيرين داوطلب این جمعیت بوده که در طرح کمک جهیزیه، تهیه سبد های غذایی ودارو درمان و آزادی زندانیان مددجو این جمعیت بسیار کوشا بوده و در سال های 89 و 1388 به عنوان داوطلب نمونه استان برگزيده شده و همچنین آقای اصغرمحمدسلطاني نیز در سال 1387به عنوان داوطلب خیر نمونه استان به دلیل طرح های مذکور معرفی شد همچنین کمک های بی دریغ دیگر داوطلبان خیر آقای سید حسام موسوی زاده و سرکار خانم مهر السادات موسوی زاده و آقای حمید کیماسی،جهت این جمعیت پوشیده نیست.

سيستم مديريتي جمعيت هلال احمر چگونه است؟

سيستم مديريتي به صورت مردمي تعریف شده است، هر 4 سال يكبار اعضاي هلال احمر، شوراي اجرايي را انتخاب مي كنند، البته پرسنل هلال احمر اجازه كانديدا شدن و راي دادن ندارند. در این انتخابات يك نفر بازرس و 4 نفر شوراي اجرايي مشخص مي شوند. شوراي اجرايي خميني شهر آقايان سيد محمدجوادابطحي نماينده ی مردمی  شهرستان، شريفيان پور فرماندار اسبق خميني شهر، مهندس خمسه ریيس مخابرات و حسن رحيمي ریيس اسبق دادگستري و همچنین خانم سعيدي که به عنوان بازرس هلال احمر شهرستان خميني شهر انتخاب شدند البته جناب آقای سید محمد جواد ابطحی به عنوان عضوهیات مدیره هلال احمر استان اصفهان انتخاب شدندکه جا دارد ازحمایت های گوناگون و مستمر ایشان تقدیر و تشکر نمایم   .

با توجه به حادثه خیز بودن جاده های منتهی به خمینی شهر، هلال احمر پایگاه امداد جاده ای دارد؟

از آنجا كه محور خميني شهر - نجف آباد محور كوتاه اما متاسفانه پرخطر و حادثه سازیست نياز به يك پايگاه امداد جاده اي داشت که خوشبختانه نوروز امسال و تابستان براي اولين بار یک پايگاه امداد جاده اي موقت با كمك دانشگاه آزاد اسلامي واحد خميني شهر راه اندازي شد.

با توجه به اینکه نیروهای شما باید همیشه آماده باش باشند حتما مانورهایی هم به منظور ارزیابی برگزار می کنید، درست است؟

بله، به عنوان مثال اردیبهشت همین امسال به مناسبت هفته هلال احمر مانور بزرگي در چشمه لادر خميني شهر با حضور امدادگران خميني شهر برگزار کردیم، در اين مراسم برخلاف سال های گذشته که تصادف فرضی اتومبیل را به اجرا درمی آوردیم، س

قوط هواپيماي فرضي را در برنامهظ مان گنجاندیم همچنین مانور اسکان اضطراری به طور استانی در شهرستان اردستان در مهر ماه به اجرا درآمد که در این مانور کلیه اعضای مدیریت بحران شهرستان به ویژه فرماندار محبوب و شهرداران خمینی شهر، درچه و کوشک حضور یافتند.

حرف پایانی تان:

در پایان لازم می دانم از تمامي افراد و سازمان ها كه ما را ياري مي كنند تشكر و قدرداني كنم به خصوص امام جمعه محترم شهرستان، نماينده محترم، فرماندار گرامی، مدیر عامل محترم هلال احمر استان و همکاران سخت کوش و اعضای این جمعیت كه در پيشبرد اهدافمان ما را كمك و یاری نمودند تشکر نمایم و همچنين از شما. ضمنا از مردم شهرستان خواستارم که عضو افتخاری این جمعیت قرار گیرند.

ما هم از شما به خاطر وقتي كه در اختیار مان قرار دادید تشكر مي كنيم.