جای خالی ورزش ها و بازی های بومی- محلی در خمینی شهر

ارسال در سایرعناوین

در حالی که به گفته رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی-محلی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 20 برنامه ورزشی با هدف احیا و توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی- محلی در سراسر کشور به اجرا درآمده که از جمله آنها می توان به جشنواره «همبازی همشهری» که اواخر مردادماه در باغ غدیر اصفهان برگزار شد، اشاره کرد و در حالی که بازی هایی نظیر طناب کشی، لی لی، هفت سنگ، زو و... در چند سال اخیر موظف شده است سبک زندگی خشک و کامپیوتری را تغییر بدهد و ما را به سمت و سوی یک زندگی گرم و با نشاط و پرهیجان سوق بدهد، ما در خمینی شهر همچنان به اجرای چند مسابقه آن هم تنها در روستاهای قلعه امیریه و تیرانچی بسنده کرده ایم این در حالیست که مردم خمینی شهر نشان داده اند از مسابقاتی مثل طناب کشی و دارت در مکان های تفریحی استقبال خوبی می کنند. تصاویری که شادی و نشاط مردم خمینی شهر را هنگام اجرای یک مسابقه ساده بدون نیاز به هیچ امکاناتی ثبت کرده، این موضوع را به خوبی اثبات می کند.

 tanab keshi

طناب کشی در لادر/ 14شهریور93

نایب رییس هیات بازی های بومی-محلی دو سال پیش در گفتگو با نشریه فرصت از انتقال این بازی ها و ورزش ها از روستاها به سطح شهرها و مدارس خبر داده بود اما همانطور که گفته شد آنچه ما در این سال ها شاهد بوده ایم چیزی به جز اجرای چند مسابقه نظیر لی لی نوجوانان در این دو روستا نبوده است. این مسوول دراینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: متاسفانه حتی در این دو روستا نیز استقبال چندانی از بازی ها و ورزش های سنتی نمی شود و خانم هایی که به ورزش های پر تحرک مثل والیبال و بسکتبال مشغول هستند از شرکت در مسابقاتی مثل طناب کشی و زو به بهانه ضعف و ناتوانی سرباز می زنند. الهام گلی افزود: به عنوان مثال در جشنی که به مناسبت روز مادر در حسینیه ای در قلعه امیریه برگزار شده بود، از مادران و دختران دعوت کردیم که در مسابقه طناب کشی با هم به رقابت بپردازند اما تنها کسانی که برای این مسابقه از خود رغبت نشان دادند چند نوجوان دختر و پسر بودند. خانم گلی درحالی از عدم استقبال روستاییان از این بازی ها و مسابقات سخن می گوید که ما شاهد استقبال خوب شهروندان خمینی شهری از مسابقاتی نظیر طناب کشی، دارت، وسطی و... در مکان هایی مثل منطقه لادر و باغ بانوان که توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری برگزار شده، بوده ایم.

LEY LEY

مسابقه لی لی در سالن ورزشی شهدای قلعه امیریه/ شهریور 95

به نظر می رسد اهالی و ساکنان روستاهای خمینی شهر اشتغال به این بازی ها را بازگشت به عقب تلقی کرده و آن را مانع از پیشرفت خود می پندارند اما بازگشت به این بازی ها و ورزش ها شهرنشینان را به دنیای کودکی و سرخوشی های بی دغدغه آن زمان ها می برد و لحظات و ساعات خوب و خوشایندی را برایشان به ارمغان می آورد.


با این حساب مطلوب است که هیات بازی های بومی- محلی با همکاری نهادهایی مثل سازمان رفاهی-تفریحی به میان شهرنشینانی که با هدف گذران یک روز تعطیل در مکان های تفریحی گردهم آمده اند، رفته و آنها را به شرکت در این بازی ها و مسابقات تشویق نماید و اینگونه بازی ها را دوباره در میان خانواده های شهرنشین زنده کند، کاری که شهرداری اصفهان با جشنواره «همبازی همشهری» انجام داد و بازی هایی مثل یه قل دوقل، منچ، وسطی و... را در میان خانوداه هایی که برای تفریح به این مکان آمده بودند احیا کرد تا این بازی های سالم و کم خرج دوباره در خانه های پدربزرگ ها و مادربزرگ ها وسیله سرگرمی و نشاط خانواده ها را فراهم نماید. اما احیای این بازی ها در میان روستاییان باید با ترویج ورزش های جدید و امروزی همراه و همگام باشد تا تشویق آنها به این ورزش ها و بازی ها حس بازگشت به عقب را برایشان به همراه نیاورد.