زمین ساحلی، حلقه گمشده زنجیر ورزش شهرستان

ارسال در سایرعناوین

این روزها بازار ورزش های ساحلی با فرا رسیدن فصل تابستان داغ تر از همیشه است، در حالی که رسمی شدن مسابقات ساحلی در رشته های مختلف به کمتر از سه دهه پیش باز می گردد این ورزش در خمینی شهر حال و هوای جدیدی گرفته است.


گسترش رشته های ورزشی که در ساحل انجام می دهند از جمله فوتبال ، هندبال و والیبال و البته تمرین های آماده سازی ورزشکاران باعث شده هر روز بر علاقمندان این رشته ورزشی افزوده شود.


شاید تا یک دهه پیش این ورزش مخصوص مناطق کنار دریا و ماسه ای بود اما امروز با افزایش امکانات و علمی شدن آن می توان در همه مناطق حتی کویری به آن پرداخت.


تیران با تیم ساحلی
شهرستان تیران که جمعیتی نزدیک به 60000 نفر (یک ششم جمعیت خمینی شهر) دارد و از موقعیت ساحلی نیز برخوردار نمی باشد دارای یک تیم در لیگ برتر فوتبال ساحلی است . حتی این شهرستان موفق شده زمین ورزش کبدی ساحلی را نیز فراهم کند تا خود را به عنوان قطبی در ورزش ساحلی استان مطرح کند.


ورزش های ساحلی در خمینی شهر
خمینی شهر به طور اختصاصی هیچ فعالیتی در زمینه ساحلی ندارد، البته در گوشه کنار فعالیت های مختصری انجام میشود نظیر آنچه ماه گذشته توسط هیئت هندبال در اعزام به مسابقات ساحلی و البته موفقیت نسبی آنها انجام شد یا حضور بازیکن ساحلی اصغر آبادی در اردوی چند سال قبل تیم ملی و یا حضور سالمی هندبالیست خمینی شهری به همراه تیم ملی هندبال ساحلی در مسابقات بین المللی و البته مهم تر از همه انتخاب تیم فوتبال ساحلی سعادت درچه جهت حضور در مسابقات لیگ رده های پایه کشور که همه اینها نشانگر استعداد ورزشکاران خمینی شهری در این ورزش است و کمبود زمین ساحلی برای این پتانسیل بالا خلا بزرگی محسوب

می شود.

 

امکانات مورد نیاز زمین ساحلی
بیشترین ابعاد زمین در این ورزش را فوتبال ساحلی نیاز دارد. فوتبال ساحلی نوعی فوتبال است که کنار ساحل و بر روی سطح نرم ماسه انجام می شود.
با وجود اینکه بازی فوتبال در کنار ساحل از زمانهای گذشته انجام می شده است اما مسابقات رسمی و تدوین قوانینی برای این رشته ورزشی در سال ۱۹۹۲ برگزار شد وبنیاد فوتبال ساحلی جهانی در این سال نهاده شد.

 

پوشش کف زمین بایستی فقط از ماسه باشد و خالی از ریگ، صدف و هرماده زاید دیگری باشد. زمین شکل مستطیل دارد، طول آن بین ۳۵ تا ۳۷ متر و عرض آن ۲۶ تا ۲۸ متر است.


بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال زمین های فوتبال ساحلی کشور نیازمند نوعی الـزامات هستند، که شامل:
- ابعاد زمین مطابق با استاندارد فیفا ( طول ۳۵ تا ۳۷ متر و عرض ۲۶ تا ۲۸ متر ) باشد.
- از هرطرف حداقل ۲ متر به ابعاد قانونی زمین جهت فاصله ایمنی درنظر گرفته شود.
-عمق ماسه ها برابر قانون حداقل ۴۰ سانتیمتر باشد.
- ماسه ها عاری از رس و خاک باشند طوری که رطوبت را در خود نگه ندارند.
- ماسه ها بدون ریزدانه، سنگریزه باشد.
- دروازه ها برابر با قانون تهیه و نصب گردد. ترجیحا جنس آنها از آلومنیوم باشد. ضمنا دو دروازه یدکی آماده و در نزدیکی استادیوم در نظر گرفته شود که در صورت لزوم بلافاصله قابل نصب باشد.
- نوار بازی (به پهنای ۸ سانتی متری) از رنگ آبی و با استحکام بالا و از جنسی که سلامت بازیکنان را به خطر نیندازد تهیه شود.


هیجان ورزش ساحلی
به طور قاعده ورزشکاری که توانایی بازی در زمین ساحلی را داشته باشد چه از نظر فیزیکی و چه از نظر تکنیکی می تواند در هر زمینی بدرخشد، چون بازی در زمین ساحلی انرژی بسیار زیادی نیازمند است و به همین دلیل بسیاری از تیم های ورزشی یا ورزشکاران این نوع زمین را برای تمرین انتخاب می کنند. از نظر هیجان نیز چون دویدن در این زمین مشکل است و ورزشکار نیاز به تکاپوی فراوانی برای آن دارد بازی از هیجان بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که گلهای به ثمر رسیده در مسابقات فوتبال ساحلی زیباترین انواع فوتبال محسوب می شوند.

 

آینده نامعلوم ورزش ساحلی در خمینی شهر
گسسترش این ورزش در سراسر ایران سرعت زیادی گرفته و بسیاری از شهرستان ها و حتی خود شهر اصفهان اقدام به تشکیل کمیته ساحلی نموده اند و گسترش آن در شهرهای تیران، نجف آباد و مبارکه نشان دهنده علاقه ورزشکاران است. زمین ساحلی ناژوان نیز به تازگی مجوز میزبانی لیگ برتر را دریافت کرد تا همه چیز برای پویایی این ورزش در اصفهان آماده شود. از نکات دیگر برگزاری جام نکوداشت اصفهان در رشته هندبال ساحلی بود که با ثبت آن در تقویم اصفهان گام بزرگی در گسترش این ورزش در استان برداشته شد.


زمین ساحلی ناژوان نمونه خوبی در این زمینه است که توسط شهرداری اصفهان و در پارک تفریحی ناژوان بنا شده و مورد استقبال شهرستان های اطراف نیز قرار گرفته است.


درباره هزینه های مورد نیاز برای ساخت زمین ساحلی، مسوولان رودسر به عنوان یکی از قطب های این ورزش در گفتگو با خبرگزاری مهر هزینه های انجام شده برای ساخت زمین ساحلی رودسر را 120 میلیون تومان اعلام کردند.


این در حالی است که کمیته ساحلی کشور حاضر به عرضه ماسه با تخفیف به متقاضیان تاسیس زمین ساحلی شده به شرطی که حمل ونقل آنها را متقاضی بر عهده بگیرد.


حرف آخر
زمین روبروی سالن مادر، قسمتی از باغ بانوان، قسمت جنوبی پارک پیروزی، زمین کنار پارک جنگلی و یکی از زمین های استادیوم قدس، همه و همه گزینه هایی است که شهرداری، اداره ورزش و هیئت های ورزشی نظیر هندبال، فوتبال و والیبال می توانند با همکاری و تعامل از این زمین های بلا استفاده، زمین ساحلی قابل استفاده ای بنا کنند تا در بالفعل نمودن این پتانسیل بالقوه در شهرستان گام بزرگی برداشته شود.