تشکیل کدام سازمان های مردم نهاد در شهرستان ضروری است

ارسال در سایرعناوین

سمن ها در اصل سازمانهای مردمی هستند که مردم وافراد علاقه مند با تشکیل آنها در موضوعات مختلف در جوامع توسعه یافته ودرکشور عزیز خودمان در بسیاری از موارد توانسته اند نه تنها مشکلی را از پیش پا بر دارند بلکه موجبات رشد وتوسعه وشکوفای را فراهم کنند.
با این مقدمه تشکیل سازمانهای مردم نهاد در شهرستان ما در ارتباط با مشکلات ومعضلات شهرستان باید باشد تا به حل ویا کاهش معضلات کمک کند. با یک نگاه اجمالی برای موارد ی که ذکر می شود به نظر می رسد تشکیل سازمانهای مردم نهاد درموردآنها ضرورت داشته باشد.


1-نهادی برای حفظ آثار تاریخی
شهرستان خمینی شهر از قدمت زیاد خود آثار تاریخی متعددی به ارث برده است اما متاسفانه به دلایل مختلف بساری ازآنها یا نابود شده اند ویا در حال نابودی هستند ویا نیاز به حفظ وحراست دارندکه با تشکیل سمن های می توان باقی مانده ها را حفظ کرد.

2-نهادی مردمی برای ترویج وحفظ زبان ولاتی
بدون شک زبان ولاتی یکی از عناصر میراث معنوی ویا ناملموس این دیار است که نشانگر هویت وتاریخچه وپیشینه حداقل محلاتی ازاین شهرستان است . از آنجا که این گویش در معرض فراموشی است لازم است عده ای همت کرده وبا تشکیل یک سمن اقدامات موثری از قبیل اجرای برنامه های ومراسم به این زبان وانتشار کتب واشعار وفرهنگنامه لغات آنرا از خطر نابودی نجات دهند.


3-نهادی مردمی برای حفظ وحراست ازمحیط زیست شهرستان
درهیچ زمانی تا این حد محیط زیست شهرستان به دلیل رشد صنایع وکارگاه ها ، تولید زیاد زباله، خشکسالی، استفاده از سموم دفع آفات، دستکاریها و تغییرکاربری ها، استفاده بی رویه از منابع،آلودگی هوا، رها کردن پسماندهای صنایع در محیط زیست وانقراض گونه هادر خطر نبوده است ولذا تشکیل چندین سازمان مردمی وتخصصی بسیار برای شهر ضروری می باشد.


4-نهادی برای آموزش های همه جانبه مهارتهای ارتباطی
خانواده سالم زیر بنای توسعه وپیشرفت است ودرپناه وجود انسانهای رشد یافته ومسلط به مهارتهای ارتباطی ،ناهنجاریها از جامعه رخت برمی بنددوهنجارها رایج می شود .
بدون شک افراد ی می توانند کار وخدمت ومدیریت ودر یک کلمه زندگی سالم وصحیحی داشته باشند که آموزه های درست رفتاری وارتباطی رافرا گرفته ودر زندگی به کار برند .به این دلیل با وجود موسسات وخیریه های چندی که در شهرستان به همت دانش آموختگان رشته های مختلف مرتبط با این مسایل فعال هستند ولی همچنان نیاز به ورود سمن ها به این حوزه حس می شود.


5-نهادی آموزشی وحمایتی در مورد سرطان
با افزایش میزان افرادمبتلا به سرطان واحتمال خطر برای افراد سالم تشکیل یک سمن در این مورد که هم در زمینه آموزش شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان فعال باشد وهم در امر درمان مبتلایان نقش حمایتی به عهده بگیرد لازم به نظر می رسد.


6- نهادی برای آموزش وپیگیری آموزه هاوحقوق شهروندی
درجوامع امروزی رعایت اصول وقواعد مربوط به زندگی شهری ومناسبات بین شهروندان از یک طرف وشهروندان ونهادهاو ادارات جامعه از سوی دیگر هم به آموزش وهم دفاع از حقوق شهروندان نیاز دارد. تشکیل سمن های با موضوعات زیر شاخه های موضوع شهروندی در جهت آموزش ونیز احقاق حقوق شهروندان اجتناب نا پذیر می باشد.


7-نهادی برای ازدواج علمی وصحیح
با افزایش میزان نگران کننده طلاق وعواقب حقوقی و اقتصادی واجتماعی آن در جوامع ما بهترین ومنطقی ترین راه مقابله بااین معضل شکل گیری ازدواج ها براساس اصول علمی وشناخت درست طرفین و خانواده هااز یکدیگرواصل موضوع تحت نظر کارشناسان می باشد.تشکیل سمن های با این اهداف به جای برخورد سطحی واحساسی با ازدواج مثلا تحت عنوان ازدواج آسان ضروری است .