روابط عمومی؛ گوش شنوا؛ زبان گويا
در حقیقت باید مغز تجزیه و تحلیل افکار عمومی باشد و بتواند از دادهها پیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه نماید. بیشک بیاعتنایی به روابط عمومی عواقب سوء و زیانباری را به همراه خواهد داشت.روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی بهدور باشد و با فعالیت اثربخش خویش زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را ارتقا داده وبا پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد.
فعالیت و جایگاه روابط عمومی در شهرداریها
شهرداریها هم برای اداره موفقتر شهر نیازمند آگاهی از دیدگاههای شهروندان هستند. شهرداریها ازجمله سازمانهایی هستند که ارتباط با مخاطبان در آن بسیار پراهمیت است. نقش و جایگاه روابط عمومی در شهرداریها به عنوان نهادی که در قاعده حکومت قرار دارند و دارای ارتباط مستقیم با مردماند و طیف وسيع و متنوعي از افراد را مخاطب خود قرار می دهد، بسیار پراهمیت است.
در شهرداریها اگر اطلاعرسانی درستی انجام نگیرد نمیتوان به جلب مشارکتهای مردمی پرداخت و در نیل به اهداف خود موفق بود. مهمترین وظیفه روابط عمومی در شهرداریها اطلاعرسانی، مطلع کردن افکار عمومی و تولید خبر است. نقش دیگر روابط عمومی شهرداریها ترغیب و تشویق شهروندان، تحقیقات اجتماعی، افکارسنجی و پیوند با افکار عمومی است.
محدودیتها و انتظارات
یکی از مشکلات امروزي شهرها فقدان مدیریت واحدشهری است بهگونهای که برای روابط عمومی شهرداریها مشکلاتی را به وجود می آورد. چون قسمت محدودی از خدمات شهری در اختیار شهرداری قرار دارد و بقیه مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و جز آن در اختیار ديگر سازمانها و ارگانهاست. متأسفانه با کوچکترین اختلالی در زمینه خدمات رسانی در شهر همگان شهرداریها را مسؤول میدانند و توقع جوابگویی از شهرداریها را دارند. مثلاً وقتی کندهکاری و حفاری توسط شرکتهایی همچون گاز، فاضلاب و غیره انجام میپذیرد شهروندان توقع پاسخگویی از شهرداری را دارند. درحاليكه شهرداري مسؤول همه اختلالات خدمات شهري نيست.
راهکارها
آنچه در سیستم روابط عمومیهای هر سازمان میبایست لحاظ گردد. آشنایی با فنآوری جدید و تجهیز به مقوله سختافزاری و رفع کمبود و تجهیزات در این خصوص است. برای بهبود کارآیی روابط عمومی خصوصاً شهرداری میبایست در چارت سازمان ونظام بودجهبندی بازنگری گردد. پشتیبانی مادی ومعنوی از روابط عمومی میبایست همراه با ارتقای سطح مهارت تجربه و تخصص بین مدیران وکارکنان آن انجام پذیرد.
داشتن طرح و برنامه، داشتن مدیریت وسازماندهی خوب، توان هماهنگی و قدرت رهبری، توان نوشتن وصحبت کردن مطلوب، داشتن روحیه تحقيق وحتی توانایی آموزش ویژگیهایی است که یک کارشناس روابط عمومی خوب باید واجد این شرایط باشد. افراد روابط عمومی باید دارای مهارت بالا در نگارش مطالب به صورت صحیح و موثر، توانايي پژوهش وتحقیق وداشتن قوه ابتکار وخلاقیت وانگیزه پیشرفت وتوسعه داشته باشند.
روزنامه فرصت از سال 13 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر خبر های خود را به صورت آنلاین نیز ارائه میکند